Krajobrazy
Zachwycające widoki, od górskich zboczy i morskich pejzaży aż po miejskie zabytki i panoramy.
Fotograf portretowy napotyka wiele wyzwań – od zdjęć rodzinnych po profesjonalne zdjęcia portretowe. Ostatecznie każde zdjęcie jest inne i styl wpływa na wybór sprzętu.
Aby wybrać obiektyw zapewniający oczekiwane efekty, należy poznać różne style portretów.
Zasadniczo portret klasyczny to ujęcie głowy i ramion, ale określenie to może dotyczyć różnych sytuacji – od profesjonalnych portretów po ukazywanie osobowości obiektu. Portrety klasyczne są zwykle wykonywane z pewnej odległości od obiektu, co ma zapobiegać jego dyskomfortowi. Idealny obiektyw do tego typu fotografii powinien mieć ogniskową około 85 mm i jasną przesłonę (f/1,2 do f/2,8). Obiektyw o takiej ogniskowej pozwoli pracować z zachowaniem odpowiedniej odległości i perspektywy uatrakcyjniającej obiekt. Ponadto jasna przesłona umożliwia pracę przy słabym oświetleniu i oddzielanie obiektu od tła dzięki małej głębi ostrości. Standardowe obiektywy zmiennoogniskowe o jasnej przesłonie także mogą zapewnić ten efekt.
Jeśli chcemy robić spontaniczne, niepozowane zdjęcia ludzi, potrzebny jest obiektyw, który umożliwia przybliżenie odległych obiektów. Idealny byłby obiektyw o zakresie ogniskowej 70–200 mm (ustawienie teleobiektywu), który pozwoli przybliżyć obraz i uwiecznić nieświadomy obiekt w naturalnym środowisku.
Fotografia mody jest bardzo zróżnicowana, dlatego trzeba pamiętać o tym, co będziemy fotografować. Jeśli chcesz fotografować całą kreację modelki i mieć możliwość tworzenia portretów, doskonałe sprawdzi się obiektyw o zakresie ogniskowej 24–70 mm. Tego typu obiektyw ma wystarczająco długą ogniskową do zdjęć portretowych, a jednocześnie jest na tyle szerokokątny, że uchwyci obiekt w jego środowisku. Obiektywy o dłuższych ogniskowych, np. 70–200 mm, to dobre rozwiązanie do fotografowania obiektów na wybiegu, a makroobiektywy pozwalają fotografować drobne szczegóły biżuterii i kreacji.
Zdjęcia grupowe mogą obejmować od trzech do trzystu osób w różnych warunkach. O wyborze obiektywu decyduje liczba osób, które trzeba zmieścić w kadrze. Im większa grupa ludzi, tym bardziej szerokokątny powinien być obiektyw. Obiektyw szerokokątny 16–35 mm (do aparatu pełnoklatkowego) pozwoli ująć wszystkie osoby w kadrze. W przypadku znacznie mniejszych grup wystarczy standardowy obiektyw portretowy o stałej ogniskowej (od 30 do 85 mm).
Gdy chcemy przedstawić więcej informacji o obiekcie poprzez sfotografowanie go w określonym kontekście, możemy użyć obiektywu szerokokątnego w celu zwiększenia pola widzenia i ujęcia w kadrze szerszego planu. Obiektywy szerokokątne mogą zakłócać relacje fizyczne między obiektami. Mając świadomość tego efektu i jego wpływu na zdjęcie, można go wykorzystać do tworzenia stylowych obrazów, których nie dałoby się stworzyć w inny sposób.
Obiektywy EF-S firmy Canon są przeznaczone wyłącznie do aparatów z matrycą APS-C, takich jak EOS 760D. Są one niezgodne z modelami pełnoklatkowymi, takimi jak seria aparatów EOS 5D.
Obiektywów EF można używać z dowolnym aparatem EOS, ale w przypadku aparatu EOS z matrycą APS-C kąt widzenia obiektywu EF będzie taki jak po założeniu na aparat pełnoklatkowy obiektywu z 1,6 raza dłuższą ogniskową. Na przykład obiektyw EF 50mm f/1.8 STM z aparatem EOS 760D zapewni kąt widzenia taki jak obiektyw 80 mm założony na aparat pełnoklatkowy.
Korzystając z teleobiektywów zmienno- lub stałoogniskowych, można tworzyć imponujące portrety. Fotografowanie z dłuższą ogniskową zapewnia bardziej komfortową odległość roboczą, a jednocześnie umożliwia wypełnienie kadru niezbędnymi obiektami.
Obiektywów EF można używać z dowolnym aparatem EOS, ale w przypadku aparatu EOS z matrycą APS-C kąt widzenia obiektywu EF będzie taki jak po założeniu na aparat pełnoklatkowy obiektywu z 1,6 raza dłuższą ogniskową. Na przykład obiektyw EF 50mm f/1.8 STM z aparatem EOS 760D zapewni kąt widzenia taki jak obiektyw 80 mm założony na aparat pełnoklatkowy.
Zwykle zdjęcia portretowe wyglądają najlepiej z małą głębią ostrości, która umożliwia oddzielenie obiektu od tła. Obiektyw o jasnej przesłonie (niższej liczbie f) zapewnia mniejszą głębię ostrości, dzięki czemu tło jest bardziej rozmyte.
Na poniższych zdjęciach widać, że tło obrazu po lewej stronie jest znacznie bardziej rozmyte, dzięki czemu postać dziewczyny jest lepiej uwydatniona. Zwłaszcza w zestawieniu z obrazem po prawej stronie.
Wykonywanie zdjęć portretowych przy słabym oświetleniu nadaje im wyjątkowy charakter i pozwala ukazać osobowość obiektu. Niezależnie od tego, czy obiektyw jest stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy, powinien mieć jak najjaśniejszą przesłonę. Umożliwi to wykorzystanie całego dostępnego światła i zapewni najlepsze rezultaty. Im mniej dostępnego światła, tym jaśniejsza musi być przesłona. Po ustawieniu w obiektywie przesłony f/1,8 (jeśli jest dostępna) do matrycy dotrze 4-krotnie więcej światła niż w przypadku przesłony f/3,5, a to spora różnica.
Po uwzględnieniu powyższych kwestii należy pomyśleć o elementach mających znaczenie w przypadku konkretnej sesji fotograficznej.
Najlepsze portrety emanują atmosferą odprężenia i swobody, niezależnie od przeznaczenia. Jednak fotogeniczny model lub świetna lokalizacja to w żadnym wypadku nie wszystko. Uwzględnienie poniższej kombinacji czynników pozwoli uzyskać doskonałe rezultaty za każdym razem.
W studiu lub w terenie można wykorzystać różne style oświetlenia w celu uatrakcyjnienia wyglądu modela lub modelki. Zakres możliwości jest duży, od fotografowania o różnych porach dnia po użycie reflektora, który uwydatni obiekt.
Należy zaplanować sposób wypełnienia kadru. Nie trzeba ograniczać się do wypełnienia jednej trzeciej kadru, zwłaszcza w przypadku zdjęć z małej odległości. Warto eksperymentować, aby znaleźć interesujące sposoby wypełniania kadru.
Podczas planowania sesji portretowej istotne jest uwzględnienie tła każdej sceny. Warto korzystać z tła o strukturze i kolorystyce stanowiącej dopełnienie obiektu, ale nierozpraszającej uwagi widza.
Ten obiektyw z serii L jest rozwiązaniem wybieranym przez zawodowych fotografów portretowych. Charakteryzuje się wyjątkowymi parametrami pracy, zwłaszcza przy słabym oświetleniu (dzięki przesłonie f/1,2). Ten specjalistyczny obiektyw portretowy jest wyposażony w element asferyczny o wysokiej precyzji i 8-listkową przesłonę, dzięki czemu zapewnia niewiarygodnie ostre zdjęcia z pięknym rozmyciem tła i niezwykle małą głębią ostrości. Doskonałe rozwiązanie do zdjęć portretowych.
Zachwycające widoki, od górskich zboczy i morskich pejzaży aż po miejskie zabytki i panoramy.
Powiększenie faktury i ukrytych szczegółów kwiatów, owadów, owoców i cieczy.
Fotografowanie obiektu w jego naturalnym środowisku Trzeba poznać nawyki swojego obiektu.