Sunset Photography

Obiektywy do fotografii krajobrazowej

Poszukiwanie odpowiedniej perspektywy

Jeśli jesteś fotografem krajobrazowym i chcesz uwieczniać bogactwo natury, prawdopodobnie uczestniczysz w wyprawach kempingowych, wycieczkach lub wspinaczkach. W takiej sytuacji istotne jest poważne przemyślenie doboru obiektywu pod kątem miejsca fotografowania.


Podczas fotografowania krajobrazów zwykle warto wykorzystać ogniskową obiektywu szerokokątnego lub ultraszerokokątnego, co pozwoli uzyskać szeroką perspektywę i umożliwi uchwycenie rozległych przestrzeni. Aby wybrać obiektyw dostosowany do rodzaju krajobrazu, należy przeanalizować wszystkie dostępne opcje ogniskowej i wybrać zakres odpowiedni dla fotografowanej scenerii.

Seaside Photography

Obiektyw ultraszerokokątny

Obiektywy o ogniskowej 11–20 mm (w aparatach pełnoklatkowych) zapewniają bardzo szerokie pole widzenia, które znacząco wykracza poza możliwości ludzkiego wzroku. Doskonałe nadają się do uwydatniania odległości między pierwszym planem a tłem i do tworzenia wrażenia rozległej przestrzeni przed aparatem. Obiektywy ultraszerokokątne umożliwiają bardzo skuteczne wypełnianie kadru dziełami architektury i wnętrzami.

Desert Photography

Standardowy obiektyw szerokokątny

Standardowe obiektywy szerokokątne o ogniskowej 24–35 mm też zapewniają szerokie pole widzenia, ale z mniej uwydatnioną perspektywą w porównaniu z możliwościami obiektywów ultraszerokokątnych. Ten rodzaj sprawdza się przy ciaśniejszych kompozycjach, gdy chcemy zapobiec „kurczeniu” się tła w stosunku do pierwszego planu.

Mountain Landscape

Teleobiektyw

Użycie dłuższej ogniskowej pozwala zmniejszyć rozstaw elementów kompozycji, spłaszczyć perspektywę i zmniejszyć skalę ujęcia, co stwarza wrażenie, że odległość między pierwszym planem a tłem jest mniejsza. W przypadku pracy z wielowarstwowymi elementami ujęcia, takimi jak lasy, góry i słońce, ta technika pozwala uzyskać spektakularny efekt. Zasadniczo wszystkie obiektywy powyżej 85 mm są uważane za teleobiektywy.

Forest Photography

Zdjęcia ultraszerokokątne

Na poniższym zdjęciu widać, że obiektywy ultraszerokokątne mieszczą więcej w kadrze i sprawiają, że odległe elementy wydają się bardziej odległe, a głównymi elementami zdjęcia są pierwszy plan i niebo. W miarę zwiększania ogniskowej można zaobserwować przeciwny efekt – pole widzenia zawęża się, a elementy zbliżają się do siebie.


Uwaga: powyższe ogniskowe należy pomnożyć przez 1,6 w przypadku aparatu APS-C.

Lighthouse Photography

16 mm

Lighthouse Photography

35 mm

Lighthouse Photography

47 mm

Lighthouse Photography

75 mm

Aparat a wybór obiektywu

Obiektywy EF-S firmy Canon są przeznaczone wyłącznie do aparatów z matrycą APS-C, takich jak EOS 760D. Są one niezgodne z modelami pełnoklatkowymi, takimi jak seria aparatów EOS 5D.


Obiektywów EF można używać z dowolnym aparatem EOS, ale w przypadku aparatu EOS z matrycą APS-C kąt widzenia obiektywu EF będzie taki jak po założeniu na aparat pełnoklatkowy obiektywu z 1,6 raza dłuższą ogniskową. Na przykład obiektyw EF 28mm f/2.8 IS USM z aparatem EOS 760D zapewni kąt widzenia taki jak obiektyw 45 mm założony na aparat pełnoklatkowy. To coś, o czym trzeba pamiętać podczas wykonywania szerokokątnych zdjęć krajobrazów.

Forest With Full Frame Sensor

Zdjęcie z ogniskową 11 mm na pełnoklatkowej matrycy światłoczułej

Forest With Aps-C Sensor

Zdjęcie z ogniskową 11 mm na matrycy światłoczułej APS-C

Obiektyw stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy?

Rozważanie obiektywów stałoogniskowych może wydawać się dziwne, ale wielu fotografów korzysta z nich tylko dlatego, że są optycznie prostsze i lżejsze niż obiektywy zmiennogniskowe i gwarantują doskonałą jakość obrazu. Ponadto zachęcają one do ruchu i aktywnego kadrowania obiektu zamiast polegania na regulacji ogniskowej.


Z drugiej strony noszenie wielu obiektywów stałoogniskowych podczas przemieszczania się często jest niewygodne. W takich sytuacjach lżejszy zmiennoogniskowy obiektyw szerokokątny lub ultraszerokokątny może być lepszym rozwiązaniem, ponieważ jest bardziej uniwersalny i eliminuje konieczność zmieniania obiektywów.

Rola przesłony

Zwykle zdjęcia krajobrazów są wykonywane z przesłoną f/8 lub mniejszym otworem, co umożliwia wyostrzenie pierwszego planu i tła. Jednak w przypadku fotografowania krajobrazów w warunkach słabego oświetlenia lub ekstremalnego fotografowania gwiazd, warto rozważyć obiektywy o jaśniejszej przesłonie (f/2,8 w przypadku zmiennoogniskowych i nawet f/1,4 w przypadku stałoogniskowych). Obiektywy te są także idealne do fotografowania ruchu bez rozmycia, na przykład ptaków w locie.

Ocean Photography

Wybór właściwego obiektywu

Po uwzględnieniu powyższych kwestii należy pomyśleć o elementach mających znaczenie w przypadku konkretnej sesji fotograficznej i o stylu, jaki chcemy nadać zdjęciom.


  • Czy chcesz wypełnić kadr rozległymi krajobrazami? Jeśli tak, najlepszym rozwiązaniem będzie obiektyw ultraszerokokątny o zakresie ogniskowej 11–20 mm.
  • Czy chcesz pracować z wielowarstwowymi elementami ujęcia, takimi jak lasy i pasma górskie? Jeśli tak, należy szukać teleobiektywu, który pomoże zacieśnić perspektywę ujęcia i zmniejszyć odległość między tłem a pierwszym planem.
  • Czy chcesz fotografować krajobrazy z zachowaniem naturalnej perspektywy? Jeśli tak, należy szukać obiektywu o zakresie ogniskowej 24–35 mm, który pomoże uchwycić bardziej naturalną perspektywę.

Sunset Photography

Zaawansowana fotografia krajobrazowa

Tradycyjna wizja fotografii krajobrazowej obejmuje szerokie i rozległe przestrzenie.


Aby zwiększyć stopień zaawansowania w zakresie fotografii krajobrazowej, należy eksperymentować z dłuższymi ogniskowymi. Pozwala to zmniejszyć rozstaw elementów kompozycji, spłaszczyć perspektywę i zmniejszyć skalę ujęcia, co stwarza wrażenie, że odległość między pierwszym planem a tłem jest mniejsza niż w rzeczywistości. W przypadku pracy z wielowarstwowymi elementami ujęcia, takimi jak lasy, góry i słońce czy doliny i krajobrazy nadmorskie, ta technika pozwala uzyskać spektakularny efekt.


Istnieją także specjalistyczne typy obiektywów, które pozwalają nadać ujęciu wyjątkowy wygląd. Kolekcję obiektywów można poszerzyć o obiektywy z efektem rybiego oka lub korekcją perspektywy, aby nadać zdjęciom odmienny charakter.

Obiektyw typu „rybie oko”

Kolista perspektywa wydaje się nieco ryzykowna, ale szerokie pole widzenia (180°) może odzwierciedlać wyjątkowy styl i zapewnić wyjątkowe spojrzenie na typowy krajobraz. Tego typu obiektyw można wybrać ze względu na charakterystyczny styl związany z efektem półkolistego obrazu.

Fisheye Photography

Z korekcją perspektywy

Obiektywy z korekcją perspektywy (TS-E), zwykle kojarzone z krajobrazami miejskimi i architekturą, mogą korygować problemy z perspektywą powstające podczas fotografowania pod kątem. Odchylenie i przesunięcie obiektywu są regulowane oddzielnie i mają różny wpływ na obraz.

Museum Photography

Z przesunięciem

Museum Photography

Bez przesunięcia

Ekstremalny obiektyw do fotografii krajobrazowej

EF 11-24mm f/4L USM

Ten należący do słynnej serii L firmy Canon profesjonalny obiektyw ultraszerokokątny ma imponujący zakres ogniskowej (11–24 mm) i charakteryzuje się minimalnymi zniekształceniami, nawet przy najbardziej szerokokątnym ustawieniu. Jego wytrzymała i wodoszczelna konstrukcja jest odporna na pył i wodę oraz idealna do fotografowania w trudnych warunkach. 9-listkowa przesłona tworzy piękne, rozmyte tło.

Wyświetl szczegóły

Ef 11-24Mm F/4L Usm

Zobacz również…