silhouette of surfer on wave

FOTOGRAFIA SPORTOWA

Sporty wodne

Surfing, kajakowanie i inne sporty wodne to wdzięczne tematy dla fotografów. Emocje, rozpryski wody, skoki, obroty i prędkość sprawiają, że uzyskanie doskonałych efektów wymaga wysiłku i cierpliwości. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą wykonywać lepsze zdjęcia i wydruki.

  • Korzystanie z trybu Sport
  • Redukcja niechcianego rozmycia
  • Korzystanie z trybu preselekcji czasu (Tv)
  • Korzystanie ze strefy AF
  • Używanie jasnych obiektywów do rejestrowania dynamicznych wydarzeń
  • Ustawienia jakości obrazu
  • Fotografowanie ruchomych obiektów
  • Optymalne prezentowanie zdjęć
Niezależnie od tego, czy planujesz wyruszyć na spotkanie fal czy stanąć na brzegu lokalnego jeziora lub plaży, zawsze zwracaj uwagę na otoczenie oraz bezpieczeństwo własne i osób postronnych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Aby zabezpieczyć aparat nad wodą i na plaży, użyj specjalnej wodoszczelnej obudowy firmy Canon. Pozwala ona na fotografowanie pod wodą do głębokości 40 metrów, tak więc piasek i rozpryski nie będą stanowiły problemu. Uszczelnione przyciski w obudowie zapewniają dostęp do wszystkich funkcji aparatu.

Warto mieć całkowicie naładowany akumulator aparatu i kartę pamięci z dużą ilością wolnego miejsca, tak abyś nie musiał otwierać obudowy podczas fotografowania. Kilka małych torebek żelu krzemionkowego w obudowie obniży poziom wilgotności.

Jeśli nie planujesz podwodnych eskapad, skorzystaj z osłony obiektywu, aby zminimalizować odbicia światła, i użyj filtra ochronnego, aby zapobiec uszkodzeniu obiektywu przez piasek.

Używanie trybu Sport do rejestrowania dynamicznych wydarzeń

Zdjęcia z wydarzeń sportowych udają się najlepiej, gdy aparat jest zoptymalizowany pod kątem śledzenia obiektu i zamrażania jego ruchu. Obróć pokrętło wyboru trybów do położenia Sport lub wybierz tryb SCN, a następnie tryb Sport na wyświetlaczu LCD, jeśli aparat ma taki tryb.

Tryb Sport skraca czas naświetlania, co ułatwia zamrożenie ruchu. Ponadto tryb Sport przestawia system autofokusa (AF) aparatu na śledzenie ruchomych obiektów.

W celu uzyskania najlepszych efektów wciśnij spust migawki do połowy i przytrzymaj go, aby aktywować regulację ostrości, zanim obiekt zajmie idealną pozycję w kadrze. Co więcej, tryb Sport przełącza aparat na tryb szybkiej serii zdjęć. Dzięki temu wciśnięcie spustu migawki do końca powoduje wykonanie serii zdjęć. Skorzystanie z szybkiej karty pamięci o większej pojemności umożliwi zarejestrowanie większej liczby zdjęć w jednej sekwencji.

Wskazówka: podczas korzystania z trybu Sport warto uchwycić kilka kadrów, a następnie zdjąć palec ze spustu migawki i znaleźć nowy obiekt.

Redukcja niechcianego rozmycia: stabilizator obrazu

Obiektywy o większej ogniskowej wyposażone w stabilizator obrazu pomagają ograniczyć drgania aparatu, ale w przypadku przesuwania aparatu podczas śledzenia wydarzenia stabilizator obrazu będzie znacznie mniej skuteczny. Znajdź przełącznik z boku obiektywu. Jeśli jest tam przełącznik trybów 1/2, wybierz tryb 2. Niektóre obiektywy automatycznie wybierają tryb 2 po wykryciu ruchu panoramicznego.

Najszybciej rozgrywające się wydarzenia często są rejestrowane przy bardzo krótkim czasie naświetlania. Ustaw czas naświetlania 1/500 s lub krótszy. Do zamrażania kropel wody może być potrzebne ustawienie 1/2000 s. Przy takim tempie wydarzeń możesz nie zauważyć zmiany warunków oświetleniowych, a przy bardzo krótkim czasie naświetlania obiektyw może być zbyt ciemny, aby zapewnić dobrą ekspozycję. Jasny obiektyw ma dużą maksymalną przysłonę (niska liczba f), która pozwala zebrać więcej światła i uchwycić dynamiczne wydarzenia przy krótszym czasie naświetlania. Używanie trybu Auto ISO lub funkcji indywidualnych do bezpiecznego przesuwania ekspozycji za pomocą czułości ISO pomoże uzyskać optymalną ekspozycję, a tym samym najlepsze rezultaty.

Korzystanie ze strefy AF

Aparaty EOS mają wiele punktów ostrości rozmieszczonych w kadrze, a ostrość zwykle ustawiana jest na najbliższy obiekt. Aby mieć pewność odnośnie miejsca w kadrze, na które aparat ustawi ostrość, warto wybrać mniejsza grupę punktów ostrości i upewnić się, że zostaną utrzymane na obiekcie.

Mogą być potrzebne nieco większe umiejętności, ale rezultaty będą tego warte. W przypadku większości obiektów będących w ruchu pojedynczy punkt AF utrudnia uzyskanie ostrych zdjęć i zwiększa ryzyko, że punkt AF ominie obiekt. Wybieranie punktu AF jest dostępne tylko po wybraniu jednego z trybów strefy twórczej: P, Tv, Av lub M.

AF focus zone on windsurfer
Użyto EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Używanie jasnych obiektywów do rejestrowania dynamicznych wydarzeń

Profesjonalni fotografowie sportowi często używają białych obiektywów serii L firmy Canon. Zapewniają one maksymalny otwór przysłony i możliwość powiększania odległych obiektów w kadrze.

Wybór obiektywów będzie zależał od odległości od rozgrywających się wydarzeń. W przypadku większej odległości potrzebny będzie obiektyw o dłuższej ogniskowej, aczkolwiek ekstremalnie szerokokątna perspektywa może stanowić efektowną alternatywę.

Powiązane artykuły
What settings are best for shooting water sports?

FOTOGRAFOWANIE SPORTÓW WODNYCH

Jakie ustawienia są najlepsze gdy fotografujemy sporty wodne?

Jeśli chcesz fotografować sportową rywalizację, ale brakuje Ci obiektów gwarantujących atrakcyjne zdjęcia, wybierz sporty wodne.

Capturing motion photography

FOTOGRAFOWANIE RUCHU

Fotografowanie ruchomych obiektów

Niezależnie od używanego aparatu istnieją techniki, które pozwalają skutecznie uchwycić ruch, dodać twórczy efekt i przekazać historię poprzez zdjęcia.

Zoom in and capture fast action

FOTOGRAFOWANIE DYNAMICZNYCH WYDARZEŃ

Zoom i rejestrowanie dynamicznych wydarzeń

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń polega na uwiecznianiu krótkotrwałych zdarzeń, ale jeśli się przygotujesz, zdążysz wszystko uchwycić.

close up of kayaker face

Uchwycenie reakcji publiczności

Im większy zoom, tym większe możliwości powiększenia odległych obiektów na zdjęciach. Dlatego warto przyjąć inne podejście i fotografować szersze kadry przedstawiające całe otoczenie wydarzenia i publiczność. Jeśli przejrzysz gazetę, tylko kilka zdjęć będzie przedstawiać szczegółowe zbliżenia wydarzeń sportowych. Sporo zdjęć będzie obejmować szerszy kadr, prezentujący lokalizację i kibiców danej dyscypliny sportu.

Ustawienia jakości obrazu

W przypadku rejestrowania obrazów JPEG (w przeciwieństwie do obrazów RAW) aparat może wykonać wiele zdjęć w ramach serii. Będą one także znacznie szybciej zapisywane na karcie pamięci.

Połączenie zdjęć i krótkich nagrań filmowych

Nawet jeśli interesują Cię głównie zdjęcia, kilka krótkich nagrań filmowych pomoże w stworzeniu efektownej historii. Wiele aparatów ma specjalny przycisk do nagrywania filmów, który ułatwia rozpoczęcie filmowania podczas fotografowania. Gotowy materiał możesz udostępnić w ulubionych serwisach społecznościowych.

Nagrywanie filmu

Po dotarciu na miejsce warto wykonać kilka ujęć szerokokątnych, aby ukazać scenerię wydarzenia. Należy unikać nadmiernego przybliżania podczas nagrywania. Często lepie wstrzymać nagrywanie, zmienić kompozycję sceny oraz kadr i powiększenie, a następnie wznowić filmowanie. Niektóre modele LEGRIA są wyposażone w tryb Full HD 50p. Umożliwia on rejestrowanie płynnego ruchu i doskonale sprawdza się w przypadku filmowania wydarzeń sportowych. Dlatego warto wypróbować to ustawienie, jeśli kamera je ma.

Nagrany dźwięk może być przydatny, ale należy pamiętać, że na widowni uchwycisz głównie odgłosy publiczności, a nie samych wydarzeń sportowych, dlatego warto wypróbować scenę audio minimalizującą odgłosy widzów.

Zamiast zajmować stałą pozycję i umieszczać kamerę na statywie, warto przesuwać ją za wydarzeniami. Będzie to łatwiejsze w przypadku szerszego kadru. Jeżeli wystąpi kolejno wielu zawodników, warto wypróbować inne ustawienia powiększenia w przypadku każdego z nich. Należy pamiętać, że odległy obiekt może stawać się coraz większy w kadrze w miarę zbliżania się do kamery, dlatego warto ustawić powiększenie, które pozwoli pomieścić go w kadrze, gdy będzie w najmniejszej odległości.

Podczas edycji filmu można wybrać szybką i dynamiczną ścieżkę dźwiękową jako tło muzyczne. Nałożenie na nie nagranego dźwięku sprawi, ze film będzie bardziej efektowny.

Optymalne prezentowanie zdjęć

Aby wydruki naszych zdjęć ukazujących dynamikę, tak jak w przypadku wydarzeń sportowych, były wyraźne i efektowne to papier Canon Photo Paper Pro Platinum PT-101 o wysokim połysku stanowi doskonałe uzupełnienie oryginalnych atramentów firmy Canon. Użyj tych materiałów, aby uzyskać najwyższy połysk obrazów z wyraźnymi szczegółami i żywymi kolorami.

Warto wybrać opcję bez marginesów w sterowniku drukarki, jeśli drukarka PIXMA ma taką funkcję. Drukowanie bez marginesów sprawia, że obraz zajmuje całą powierzchnię arkusza papieru. W takim przypadku drukarka zwiększa rozmiar obrazu, aby wypełnić stronę. Sprawdź podgląd na ekranie, aby upewnić się, że szczegóły na skraju kadru nie zostaną utracone.