A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRETY

Obiektyw do zdjęć portretowych robi różnicę

Większość aparatów EOS ma uniwersalny obiektyw, który sprawdza się w przypadku większości typów fotografii. Istnieje jednak szereg specjalistycznych obiektywów przeznaczonych, na przykład, do tworzenia portretów. Mogą one znacząco wpłynąć na wygląd zdjęć. W przypadku obiektywów portretowych główne różnice obejmują ogniskową i maksymalną przysłonę.

Wybór odpowiedniej ogniskowej

Ogniskowa to wyrażona w milimetrach odległość między obiektywem a matrycą aparatu, gdy obiekt jest wyostrzony. Obiektywy zmiennoogniskowe mają minimalny i maksymalny zakres ogniskowych, np. 18–55 mm. Zwykle termin „obiektyw portretowy” odnosi się do obiektywu o ogniskowej ponad 85 mm.

W tym klasycznym układzie (głowa i ramiona) specjalistyczny obiektyw portretowy EF 85mm f/1.8 USM zapewnia większą ogniskową, co przekłada się na naturalny wygląd i wyodrębnienie obiektu z tła.

Dla porównania: użycie krótszej ogniskowej, np. 24 mm, zniekształciłoby twarz obiektu, ponieważ zmieniłoby jej proporcje. Ponadto przy krótszych ogniskowych tło jest zwykle bardziej widoczne.

Większy otwór przysłony to korzystny czynnik

Kolejnym kluczowym czynnikiem przy wyborze obiektywu do wykonywania portretów jest jego maksymalna przysłona. Wartość przysłony odnosi się do wielkości dostępnego w obiektywie otworu, przez który światło pada na matrycę aparatu.

Każdy obiektyw ma oznaczenie przysłony, np. f/2,8 lub f/5,6. W przypadku niektórych obiektywów zmiennoogniskowych dostępne są wartości przysłony uzależnione od wybranej ogniskowej. W ich przypadku mamy oznaczenie zakresu, np f/3,5–5,6. Im mniejsza wartość przysłony, tym większy jest jej maksymalny otwór. Obiektyw z większą przysłoną maksymalną ma sporo zalet w kontekście fotografii portretowej.

Większy otwór przysłony sprawia, że do aparatu dociera więcej światła, dzięki czemu obiektywy z dużą przysłoną doskonale nadają się do fotografowania w słabym świetle, np. do zdjęć portretowych robionych w pomieszczeniach. Drugą zaletą jest to, że fotografowanie z przysłoną ustawioną na maksymalną wartość (pełne otwarcie) powoduje większe rozmycie tła, często preferowane przez fotografów portretowych.

Przyjrzyjmy się przykładowym zdjęciom portretowym wykonywanym z różną wartością przysłony. Użyto tu aparatu Canon EOS M5 z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.

Powiązane artykuły
A baby plays with an abacus.

FOTOGRAFOWANIE DZIECI

12 porad jak fotografować dzieci - wykorzystaj je już dziś!

Uwieczniaj cenne chwile i każdy etap życia Twojego dziecka. Poznaj nasze sposoby, aby fotografowanie dzieci było zabawne i zapewniało wspaniałe rezultaty.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

FOTOGRAFIA RODZINNA

Rób lepsze portrety: wyzwania fotografii rodzinnej

Blogerka rodzinna, Katja Gaskell, zastąpiła swojego smartfona aparatem Canon EOS M50 i jest zachwycona rezultatami. Wypróbuj te techniki.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

FOTOGRAFIA RODZINNA

Jak robić naturalne portrety rodzinne

Profesjonalny fotograf portretowy Christian Anderl doradza jak tworzyć spontaniczne rodzinne zdjęcia.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

W przypadku wszystkich trzech obrazów użyto tej samej ogniskowej, ale wielkość przysłony była różna: od małej (wysoka liczba f) w przypadku pierwszego ujęcia do dużej (niska liczba f) w przypadku ostatniego ujęcia. Aby wyeliminować rozpraszające tło na zdjęciach portretowych, trzeba użyć obiektywu o dużej przysłonie. W przypadku trzeciego zdjęcia uwaga widza skupia się na twarzy fotografowanej osoby, a nie na rozpraszającym tle. Portret jest dużo atrakcyjniejszy.