A lion cub clambers over an adult male lion lying in long grass, who raises his head in a mock roar.

PLENER

6 wskazówek dotyczących robienia wspaniałych zdjęć przyrodniczych

Fotografia przyrody jest niezwykle popularną dziedziną. Jednak zwierzęta, które poruszają się szybko, rzadko i nieregularnie, są jednymi z najbardziej nieprzewidywalnych i wymagających obiektów do fotografowania.

Aby uzyskać niesamowite zdjęcia, potrzebna jest odpowiednia wiedza, sprzęt i dużo cierpliwości. Tak jak w przypadku fotografii sportowej, podczas fotografowania dzikich zwierząt ważne jest przygotowanie, odpowiednie ustawienie i sprzęt oraz umiejętność przewidywania rzeczy niespodziewanych.

Pamiętając o tym, zapoznaj się z sześcioma wskazówkami dotyczącymi robienia wspaniałych zdjęć przyrody.

1. Poznaj swój obiekt

Znajomość zachowań i środowiska zwierzęcia, które fotografujesz, jest niezwykle ważna i pozwala oszczędzić wiele godzin pracy w plenerze. Wiedza na temat pory dnia i roku, w której dany gatunek jest aktywny, pomoże Ci zaplanować czas fotografowania. Wspaniałe zdjęcia dzikich zwierząt rzadko są wykonywane bez wiedzy i planowania.

A kneeling man photographs two kangaroos lying on the ground.

2. Praktyka czyni mistrza

Możesz znaleźć się w odpowiednim miejscu o odpowiedniej porze, ale jeśli nie będziesz w stanie uchwycić obiektu, cały wysiłek pójdzie na marne. Fotografowanie wydarzeń rozgrywających się w ułamkach sekund wymaga ćwiczeń. Rozważ ustawienie karmników dla ptaków w ogrodzie i fotografowanie ich przez okno lub przygotuj sobie prowizoryczne ukrycie.

Możesz też poznać zachowania zwierząt, fotografując je w zoo. Im częściej będziesz ćwiczyć spostrzegawczość i szybkie reagowanie na zachowania zwierząt, tym lepsze zdjęcia zrobisz w dzikiej scenerii.

Powiązane artykuły
A fox stares at us through a gap in a bush, which is out of focus.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Miejska fotografia przyrodnicza w wydaniu Ossiego Saarinena

Trzy lata po tym, jak Ossi chwycił za aparat, jego charakterystyczne zdjęcia zwierząt stały się hitem mediów społecznościowych. Opowiada nam, jak zaczęło się jego hobby.

A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Jak fotografować przyrodę w mieście

Ossi Saarinen opowiada o optymalnych ustawieniach swojego aparatu i kreatywnych technikach fotografowania przyrody w mieście.

3. Bądź bliżej

Większość doskonałych zdjęć przyrodniczych przedstawia akcję w zbliżeniu. Dzikie zwierzęta zazwyczaj zmieniają swoje zachowanie lub płoszą się, kiedy zbliża się do nich człowiek. Użycie obiektywu z dużą ogniskową jest niezbędne do uwiecznienia szczegółowych i dynamicznych obrazów, a wykadrowanie zdjęcia pozwoli Ci uzyskać jeszcze większe przybliżenie.

4. Zachowaj ostrość

W przypadku zdjęć przyrodniczych bardzo ważne jest ustawienie ostrości we właściwym miejscu. Kontrolę ostrości zacznij od wyboru punktu AF; punkt środkowy jest często najbardziej czuły i prawdopodobnie pozwoli Ci uzyskać najlepsze rezultaty.

Postaraj się ustawić ostrość na najważniejszej części obiektu, zazwyczaj na oczach. Warto skorzystać z trybu AI-Servo, który umożliwia ciągłe śledzenie obiektu przez aparat, i użyć tylnego przycisku do ustawiania ostrości, by nie blokować spustu migawki.

5. Pomyśl o oświetleniu

Możesz podnieść jakość zdjęć, wybierając odpowiednie warunki oświetlenia do fotografowania. Biorąc pod uwagę wzorce zachowań zwierząt, najlepiej fotografować je wczesnym rankiem lub późnym wieczorem – wtedy światło jest ciepłe i słabe, co pozwala uzyskać bogate kolory i głębokie cienie.

6. Szybkość ma znaczenie

Właściwe ustawienie czasu naświetlania jest kluczowym elementem fotografowania dzikiej przyrody. Podczas fotografowania dynamicznych ujęć rozsądnym posunięciem jest zwiększenie prędkości migawki. W wielu przypadkach ma to kluczowe znaczenie. Czasami jednak warto ustawić dłuższy czas naświetlania, by uzyskać delikatne rozmycie, na przykład na końcówkach skrzydeł ptaka, podkreślając w ten sposób wrażenie ruchu.

Gdy lepiej poznasz swój sprzęt, możesz skracać czas naświetlania, by spotęgować ten efekt, a nawet zacząć korzystać z techniki panoramowania.

Poznaj gamę obiektywów do fotografii przyrodniczej firmy Canon i dowiedz się, jak wybrać najlepszy obiektyw do tego celu.