Inside a blue-green ice cave.

PLENER

5 wskazówek przydatnych podczas fotografowania w niskiej temperaturze

Śnieg, mróz i lód to elementy, które sprawiają, że zimowa sceneria jest taka spektakularna. Niemniej jednak większość aparatów została skonstruowana tak, by działać w temperaturze powyżej 0°C. Musisz zatem uważać, jeśli chcesz robić zdjęcia na zewnątrz w ujemnej temperaturze.

Fotografowanie w śnieżnym, mroźnym klimacie często sprawia trudności i może powodować uszkodzenie sprzętu. Przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek, które będą niezwykle przydatne w chłodniejszych miesiącach.

1. Użycie statywu

Uzyskanie stabilnego zdjęcia nie będzie łatwe, jeśli Twoje dłonie będą drżeć z zimna. Lekki i przenośny statyw pomoże ustabilizować aparat. Pamiętaj, żeby nie dotykać statywu gołymi dłońmi w ujemnej temperaturze – może to spowodować odmrożenie skóry.

Jeśli pasjonujesz się fotografią zimową, ambasador Canon i fotograf zajmujący się sportami zimowymi, Richard Walch, zaleca używanie specjalnych rękawic do wspinaczki. Umożliwiają one wystawianie koniuszków palców podczas fotografowania i zapewniają ochronę dłoni pomiędzy ujęciami.

2. Dodatkowe baterie

Zimno sprawia, że baterie wyczerpują się szybciej niż zwykle. Przechowuj aparat i baterie w taki sposób, aby dłużej pozostawały ciepłe. Pamiętaj też, aby spakować dwukrotnie więcej baterii niż zwykle – dzięki temu będziesz mógł uchwycić te wszystkie przepiękne ujęcia.

Powiązane artykuły
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

PLENER

Wskazówki i triki dotyczące zimowych zdjęć

Profesjonalny fotograf sportowy, Richard Walch, dzieli się wskazówkami – dotyczącymi m.in. wyboru aparatu i optymalnych ustawień – dzięki którym można tworzyć lepsze zdjęcia zimowe.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

PLENER

Jak Munro Moonwalker fotografuje górskie krajobrazy

Przekonaj się, w jaki sposób Alan Rowan używa aparatu Canon SX740 do tworzenia perfekcyjnych ujęć natury – od kolorowych zdjęć makro po zamglone górskie szczyty.

Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

FOTOGRAFIA AKCJI

„Zawsze bądź gotów pójść o krok dalej, żeby zrobić atrakcyjne zdjęcie”

Fotograf sportów ekstremalnych, Richard Walch, opowiada o źródłach inspiracji, dzięki którym robi imponujące zdjęcia narciarzy i snowboardzistów.

Scattered lumps of ice in a still, reflective lake.

3. Ręczne obracanie pierścieni

Jeśli używasz aparatu na zewnątrz i przez dłuższa chwilę nie obrócisz ręcznie pierścienia do regulacji ostrości ani nie skorzystasz z automatycznej regulacji ostrości, pierścienie ostrości i przybliżenia obiektywu mogą „zamarznąć”. Aby zapobiec takiej sytuacji, trzymaj aparat owinięty, w torbie o wysokiej jakości, gdy z niego nie korzystasz. Jeśli fotografujesz podczas opadów śniegu, zakryj aparat. Możesz też często obracać pierścienie ostrości i zoomu – za pomocą napędu AF lub ręcznie.

4. Uwaga na kondensację

Przeniesienie aparatu z zimna do ciepłego otoczenia spowoduje kondensację, co może prowadzić do uszkodzenia sprzętu. Richard Walch dzieli się poradą w tej kwestii: „Kiedy wybierasz się na lunch, coś musi zostać na zewnątrz – albo Ty, albo Twój plecak. Jeśli wejdziesz wprost z zimnego do ciepłego miejsca i spróbujesz sprawdzić swoje zdjęcia, może być to koniec zabawy. Aparat zaparuje, obiektyw zaparuje, a do tego prawdopodobnie uszkodzisz aparat. Musisz przechowywać aparat w stałej temperaturze”.

Seal cub sitting against a snowy background.

5. Używanie osłony obiektywu

„Opady śniegu lub zadymka śnieżna? Osłona obiektywu może uchronić obiektyw przed osadzaniem się śniegu” – wyjaśnia Richard Walch. „Osłona obiektywu staje się niezwykle ważnym elementem, jeśli chcemy mieć pewność, że unoszący się w powietrzu śnieg nie dotknie obiektywu. Dobra osłona obiektywu wybawi nas z wielu problemów”. Warto mieć ją stale założoną i nosić przy sobie co najmniej kilka ściereczek do obiektywów, którymi można osuszać szkło przed włożeniem aparatu do torby.

Powiązane artykuły

W sekcji „Inspiracje” znajdziesz wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodników oraz wywiadów – wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły