bridge silhouette over purple sky

Wskazówki dotyczące kompozycji w fotografii

Kompozycja to rozmieszczenie obiektów w kadrze. To prawdziwie twórcza strona fotografii. Poznawanie reguł kompozycji i późniejsze ich łamanie jest świetną zabawą.

Aby udoskonalić swoje zdjęcia, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami i obejrzyj film, a następnie wykorzystaj zdobytą wiedzę w praktyce.

  1. 1. Pomyśl o temacie – wybór fotografowanego obiektu jest pierwszym krokiem do uzyskania wspaniałych zdjęć. Szukaj interesujących obiektów, które przykuwają uwagę.

  2. 2. Zasada trójpodziału – spróbuj umieścić obiekt poza środkiem kadru. Umieszczanie kluczowych elementów na niewidzialnych liniach dzielących kadr na trzy części w poziomie i pionie umożliwia uzyskanie przyjemnych dla oka obrazów.

  3. 3. Linie wiodące – naturalne linie, np, chodniki, tory kolejowe, ściany lub ogrodzenia, można wykorzystać do prowadzenia wzroku widza po zdjęciu. Innym ciekawym pomysłem jest skoncentrowanie się na interesującym obiekcie w pobliżu punktu zbiegu linii.

  4. 4. Obramowanie – umieszczenie obiektu w naturalnej ramie, np. we framudze drzwi. Elementem skupiającym uwagę na obiekcie mogą być również drzewa, gałęzie lub łuki.

  5. 5. Wypełnienie kadru – w przypadku fotografowania przyrody i tworzenia portretów obiekt powinien zajmować dużą część kadru. Powiększ obraz lub zbliż się do obiektu, aby wyeliminować martwą przestrzeń wokół niego.

  6. 6. Przestrzeń umożliwiająca ruch – fotografując poruszające się obiekty, warto zostawić wolną przestrzeń przed nimi. Przykład: fotografując samochód w ruchu, spróbuj umieścić go z boku kadru, zostawiając przed nim wolne miejsce, do którego będzie zmierzał.

  7. 7. Przekątne – przekątne krzyżujące się w kadrze zapewniają wrażenie dramaturgii i ruchu. Zazwyczaj przekątne są używane na zdjęciach szerokokątnych, a to ze względu na szerszą perspektywę. Warto również skierować aparat w górę lub w dół, aby podkreślić te linie.

  8. 8. Zmiana punkt widzenia – zmiana pozycji, z której fotografujesz, zwiększy atrakcyjność zdjęć. Spróbuj przyklęknąć lub położyć aparat na podłodze, aby wykorzystać niską perspektywę; ewentualnie przytrzymaj aparat wysoko w powietrzu lub poszukaj punktu obserwacyjnego, by wykorzystać widok z góry.

  9. 9. Tekstury, wzory i szczegóły – niezależnie od tego, czy fotografujesz krajobrazy, przyrodę, architekturę czy dynamiczne wydarzenia, spróbuj podejść bliżej, uwzględnić teksturę i drobne szczegóły, aby nadać obrazom dodatkowy wymiar. Kontrasty kolorystyczne, symetria i wzory są praktycznie wszędzie. Warto zwracać uwagę na takie szczegóły.

  10. 10. Punkt odniesienia dla skali – przedstawienie skali obiektów na obrazie w celu uwydatnienia ujęcia i wskazania punktu skupienia uwagi. Może to być bardzo użyteczna technika w fotografii krajobrazowej. Ludzie zapewniają doskonały punkt odniesienia dla skali, ponieważ postać człowieka jest natychmiast rozpoznawana przez widza.

Obejrzyj nasz film o kompozycji:

 

Wybierz obiekt i zobacz, jak wiele różnych kompozycji uzyskasz, stosując 10 powyższych wskazówek. Następnie zrób jeszcze 10 zdjęć tego samego obiektu, tym razem łamiąc zasady: umieść obiekt w samym środku kadru lub maksymalnie oddal obraz, aby obiekt stał się jak najmniejszy w kadrze. Nie zapomnij zrobić zdjęć w poziomie i w pionie – sprawdź, które wychodzą najlepiej. Szybko przekonasz się, że istnieją nieskończone możliwości komponowania zdjęć, i odkryjesz techniki kompozycji gwarantujące uzyskanie interesujących ujęć.