The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

FOTOGRAFIA PLENEROWA

Gwiaździste niebo: 5 wskazówek dotyczących fotografowania nocnego nieba

Spoglądanie na nocne niebo pełne gwiazd jest magicznym przeżyciem. Zaawansowane technologie stosowane w dzisiejszych aparatach jeszcze bardziej ułatwiają rejestrowanie niesamowitych zdjęć.

Chcesz spróbować swoich sił w astrofotografii? Oto pięć najważniejszych wskazówek dotyczących skutecznego fotografowania uroków gwiaździstego nieba.

1. Sprawdź prognozę pogody

Przed wyjazdem na sesję zdjęciową warto sprawdzić prognozę pogody, ponieważ naprawdę udane zdjęcia gwiazd można zrobić tylko w przypadku bezchmurnego nieba. Jednak częściowe zachmurzenie może nadać zdjęciom nocnego nieba wyjątkowy charakter. Jeśli chmury nie przemieszczają się zbyt szybko, nie powinno być problemów z rozmyciem spowodowanym ich ruchem w przypadku długiego czasu naświetlania. W przypadku długiej ekspozycji zawsze należy unieruchomić aparat, aby zapobiec powstaniu niepożądanych smug świetlnych i rozmyć obrazu. Użycie statywu zapewni wyraźne, wyostrzone zdjęcia gwiaździstego nieba. Zwracaj uwagę na wiatr, ponieważ może on powodować przemieszczanie się chmur, a w konsekwencji zniweczyć fotograficzny wysiłek.

Powiązane artykuły
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

FOTOGRAFOWANIE FAJERWERKÓW

10 wskazówek, które ułatwią skuteczniejsze fotografowanie fajerwerków

Tutaj dowiesz się, jak sfotografować radość i magię, które towarzyszą pokazom fajerwerków. Zakres informacji obejmuje m.in. optymalne ustawienia aparatu pod kątem uwzględnienia w kadrze rodziny i znajomych.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

FOTOGRAFIA PODRÓŻNICZA

Jak najlepiej wykorzystać możliwości swojego aparatu w mieście

11 porad i wskazówek, które pomogą Ci uchwycić ducha miejskiej dżungli.

2. Znajdź najlepsze miejsce do fotografowania gwiazd

W celu uzyskania optymalnych zdjęć, trzeba wyjechać poza miasto, z dala od miejskiego światła. Światła miejskie i światło księżyca (a nawet półksiężyca) są intensywniejsze niż światło gwiazd. Jest na świecie kilka dobrze znanych miejsc, w których można zrobić bardzo atrakcyjne zdjęcia Drogi Mlecznej (np. Dolina Śmierci w Arizonie), ale by znaleźć miejsce pozbawione sztucznego oświetlenia, wystarczy wyjechać poza miasto.

3. Wypróbuj różne ustawienia

W przypadku fotografowania gwiaździstego nieba trzeba przejąć kontrolę nad aparatem. Zmień tryb pracy na ręczny i wypróbuj ustawienia opisane poniżej.

  • Ostrość: Ustaw ostrość na nieskończoność. Aby to zrobić, przesuń przełącznik na obiektywie do położenia ręcznego. Następnie użyj wskaźnika odległości (jeśli obiektyw go ma) lub spójrz przez wizjer i obracaj pierścień regulacji ostrości, aż wyostrzysz jakiś obiekt w oddali. Gdy obiektyw ustawi ostrość na obiekt oddalony o ponad 6 m jego odległość hiperfokalna obejmie zakres nieskończoności, a gwiazdy będą wyostrzone.

  • Przysłona: Jeśli gwiazdy mają wyglądać jak punkty, a nie jak smugi świetlne, należy użyć większego otworu przysłony. Dzięki temu do aparatu dotrze więcej światła, a czas naświetlania będzie względnie krótki. Pamiętaj, że szeroki otwór przysłony spowoduje zmniejszenie głębi ostrości, a to oznacza, że wszystkie obiekty na pierwszym planie będą nieostre.
  • Czas naświetlania: Pamiętaj, że gwiazdy nieustannie migają. Aby zrobić statyczne zdjęcia gwiazd lub Drogi Mlecznej, ustaw czas naświetlania nie dłuższy niż 20 sekund. Wydłużenie czasu naświetlania do wyższej wartości spowoduje powstanie gwiezdnych smug.
  • Czułość ISO: Trzecim czynnikiem wpływającym na ekspozycję jest czułość ISO. Im wyższa wartość czułości ISO, tym większa czułość matrycy na światło wpadające do aparatu przez otwór przysłony. Gdy ustawisz już wartości przysłony i czasu naświetlania umożliwiające uzyskanie zamierzonego efektu, poeksperymentuj z ustawieniami czułości ISO. Zacznij od ISO 1600, a następnie przeglądaj zdjęcia, aby sprawdzić, czy ilość światła docierająca do aparatu wystarczy do zarejestrowania satysfakcjonujących zdjęć przy obecnych ustawieniach przysłony i czasu naświetlania. Następnie możesz zwiększyć czułość ISO (do wartości 3200 lub do maksymalnej wartości obsługiwanej przez aparat), aby zobaczyć, jak wpływa ona na efekt końcowy.

4. Stwórz kompozycję

Niebo wypełnione gwiazdami jest jednym z najbardziej atrakcyjnych obiektów fotograficznych. Jednak warto rozważyć umieszczenie w kadrze innych elementów – np. budynku, gór, elementów krajobrazu czy odbicia w jeziorze – w celu uatrakcyjnienia zdjęcia. Czasami zdjęcia samych gwiazd są pozbawione perspektywy lub wyrazu, warto więc znaleźć coś wyjątkowego do zarejestrowania.

5. Zarejestruj gwiezdne smugi

Gwiezdne smugi mogą stanowić intrygujący i spektakularny element zdjęcia. Do ich zarejestrowania potrzebujemy czasu, cierpliwości, statywu i wężyka spustowego lub pilota. Efekt ma związek z ruchem obrotowym Ziemi. Gwiazdy nie zmieniają swojego położenia.

Uchwycenie tych fantastycznych linii świetlnych jest trudnym zadaniem, ale w efekcie mogą powstać niesamowite zdjęcia. Zaczynamy od ustalenia pozycji bieguna północnego. W tym celu można użyć jednej z wielu aplikacji zawierających mapę nieba, dostępnych na smartfony. Wybranie bieguna północnego jako głównego obiektu zdjęcia i użycie długiego czasu naświetlania spowoduje utworzenie okręgów wokół środkowego punktu, jak to przedstawiono na zdjęciu.

Gwiazdy nie emitują zbyt silnego światła, warto więc użyć wysokiej czułości ISO (800, 1600 lub wyższej) w celu zarejestrowania ich ruchu. Obserwuj efekty pracy i poeksperymentuj przed zarejestrowaniem zdjęcia z długim czasem naświetlania, ponieważ im wyższa czułość ISO, tym bardziej prawdopodobne wystąpienie szumów na zdjęciu.

W przypadku wielu aparatów najdłuższy dostępny czas naświetlania wynosi 30 sekund. Aby skorzystać z dłuższego czasu, należy użyć ekspozycji w trybie Bulb po włączeniu trybu ręcznego. Migawka może pozostać otwarta przez dowolny czas. Pierwsze naciśnięcie spustu otwiera migawkę, a następne ją zamyka. Ustaw ostrość na nieskończoność. Poeksperymentuj i przejrzyj zdjęcia przed skorzystaniem z czasu naświetlania zbliżonego do 30 minut. Następnie ponownie przejrzyj zdjęcie. Uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów może wymagać kilku prób, a nawet kilku nocy.