Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Naucz się korzystać z funkcji panoramowania, aby robić jeszcze lepsze zdjęcia dynamicznych wydarzeń

Panoramowanie jest techniką stosowaną zwykle w przypadku fotografowania dynamicznych wydarzeń. Umożliwia oddawanie wrażenia ruchu. Procedura obejmuje wydłużenie czasu naświetlania i podążanie aparatem za poruszającym się obiektem. Jeśli wykonamy ją prawidłowo, obiekt będzie wyostrzony, a tło i wszystkie obiekty statyczne w kadrze będą rozmyte.

Technika panoramowania pozwala w twórczy sposób oddawać wrażenie ruchu na zdjęciach i rozmywać tło w celu dodatkowego uwydatnienia obiektu.

Umiejętność panoramowania zawsze się przyda – bez względu na to, co zamierzasz fotografować. Tajemnica sukcesu leży w praktyce. Panoramowanie wymaga dobrego panowania nad aparatem, więc nic nie zastąpi tu doświadczenia. Technikę można ćwiczyć na takich obiektach jak tory wyścigowe – mamy tam wiele okazji do doskonalenia tej umiejętności, ponieważ samochody czy motocykle wielokrotnie mijają nasze stanowisko.

Konfigurowanie aparatu

Włącz tryb preselekcji czasu lub tryb ręcznej regulacji i wybierz czas naświetlania. Czas naświetlania zależy od wielu czynników: prędkości poruszania się obiektu, odległości od niego, używanego obiektywu i oczekiwanego efektu rozmycia.

Zacznij od czasu naświetlania wynoszącego 1/60 s, a następnie wydłużaj go w miarę poznawania potrzeb związanych z określonym obiektem. Nie zapomnij wyłączyć stabilizatora obiektywu (chyba że masz obiektyw z opcją Mode 2 – w takim przypadku możesz użyć tego trybu stabilizatora).

Panoramowanie to doskonały sposób na uatrakcyjnienie zdjęcia w przypadku zachmurzonego nieba. Użycie bardziej szerokokątnego obiektywu i fotografowanie z niewielkiej odległości od toru sprawi, że widz będzie miał poczucie uczestniczenia w wydarzeniu.

Ustaw ostrość z wyprzedzeniem

Aby zapobiec zmianie punktu ostrości podczas przesuwania aparatu, należy wstępnie ustawić ostrość. Zdecyduj, gdzie chcesz uchwycić obiekt, i ustaw ostrość w tym punkcie, a następnie przełącz obiektyw na ręczną regulację ostrości.

Uważnie obserwuj ruch zbliżającego się obiektu przez wizjer. Umieść kwadrat AF na obiekcie i śledź obiekt w wizjerze, aż pojawi się przed Tobą. Płynnym ruchem przesuwaj aparat w kierunku jazdy. Ruch w pionie należy ograniczyć do minimum. Pracując w trybie serii zdjęć, naciśnij spust migawki, zanim obiekt znajdzie się w pozycji, na którą ustawiono ostrość. Zakończ serię zdjęć dopiero wtedy, gdy obiekt wyraźnie minie docelowy punkt fotografowania.

Sprawdź obraz na ekranie aparatu. Jeśli obiekt jest idealnie wyostrzony, a tło – całkowicie rozmyte, możesz uznać zdjęcie za udane. Jednak najprawdopodobniej trzeba będzie podjąć kolejną próbę.

Powiązane artykuły
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Jak prawidłowo korzystać z ekspozycji

Dowiedz się, jak dostosować ilość światła na zdjęciach, aby nadać im nowy wygląd.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Lepsze zdjęcia przy wykorzystaniu trybu HDR

Dowiedz się, jak łączyć wiele obrazów tego samego ujęcia, aby uchwyćić szczegóły zarówno w najjaśniejszych, jak i najciemniejszych partiach zdjęcia.