ocean view at sunset

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Sekrety fotografowania morskich pejzaży

Niezwykły kontrast brzegu i morza, kształty tworzone przez światło odbijające się od wody i spektakularne zmiany warunków pogodowych sprawiają, że morskie pejzaże są szczególnie popularne wśród fotografów krajobrazowych. Zrobienie doskonałego zdjęcia może być trudne, ale wystarczy poświęcić trochę czasu na zrozumienie kwestii timingu, umiejscowienia i kompozycji, aby w nagrodę uzyskać atrakcyjne, artystyczne efekty.

Znakomite światło – rzeczą, która odróżnia poważnych fotografów morskich pejzaży od miłośników wycieczek z aparatem, jest podejście do światła, docenienie jego wagi i zrozumienie jego tajników. Wybranie optymalnej pory na fotografowanie morskich pejzaży jest niezwykle ważne, ponieważ intensywność, kierunek padania i kolor światła zmieniają się w ciągu dnia.

Idealne zgranie w czasie (timing) – nie ma czegoś takiego jak „właściwy moment”, ale wczesny poranek i późny wieczór („złota godzina”) oraz okres poprzedzający tę pierwszą porę i następujący po tej drugiej porze („błękitna godzina”) umożliwiają uzyskanie ciekawych kolorów.

Zależność od pogody – niewątpliwy wpływ na fotografowanie morskich pejzaży będzie mieć to, co dzieje się na niebie i na morzu. Pogoda może przełożyć się na zwiększenie atrakcyjności morskiego pejzażu, np. dzięki gładkim, delikatnym, złocistym chmurom lub ich ponurym, złowieszczym odpowiednikom poszarpanym przez burzę. W przypadku pogody również nie ma idealnych warunków do fotografowania, ale wykształcenie w sobie umiejętności dostrzegania ciekawych schematów pogody i wykorzystywania ich w fotografii może się bardzo przydać.

Uwiecznianie ruchu – tworzenie wrażenia ruchu w ramach morskiego pejzażu może zwiększyć atrakcyjność na pozór przeciętnego ujęcia. Ważne jest to, aby ruch obiektów na morzu i ziemi nie był zbyt szybki. Uwiecznianie ruchu tych obiektów wymaga użycia długiego czasu naświetlania i unieruchomienia aparatu, np. za pomocą statywu.

Niska czułość ISO i mała przysłona (duża liczba f) umożliwiają dłuższe naświetlanie. Jeśli czas ma przekraczać 30 sekund, należy korzystać ze zdalnego wyzwalania migawki. Zobacz, jak poruszające się chmury i woda zalewająca plażę zamieniają się w jedwabiście gładką mieszankę kolorów. Możesz też bardzo mocno skrócić czas naświetlania, aby uchwycić pojedyncze krople rozbijających się fal.

Powiązane artykuły
TRAVEL PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFIA PODRÓŻNICZA

Samolot, paszport, aparat: 10 wskazówek jak fotografować w podróży

Poznaj kilka naszych wskazówek dotyczących fotografowania w podróży i spraw, aby Twoje zdjęcia z wakacji jeszcze bardziej przyciągały uwagę.

SEASCAPE PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFOWANIE MORSKICH PEJZAŻY

Fotograf morskich pejzaży i dynamicznych wydarzeń

Zobacz, jak dzięki podobnemu podejściu do fotografowania pejzaży morskich i dynamicznych wydarzeń, Steve tworzy efektowne zdjęcia.

LANDSCAPE PORTRAITURE

PORTRETY NA TLE KRAJOBRAZU

Ujęcie ludzi na fotografii może nadać zdjęciom nową dynamikę.

Norweski fotograf Johnny Haglund zawsze pasjonował się dzikimi, odosobnionymi i mistycznymi miejscami.

Wzbudzanie zainteresowania – czasami zwykłe sfotografowanie morza i horyzontu nie zapewnia interesującego obrazu. Widzowie potrzebują czegoś, co przyciągnie ich wzrok i wzbudzi ciekawość.

Warto znaleźć taką kompozycję morskiego pejzażu, która uwzględnia obiekty na pierwszym planie. Przedmioty będące wytworem człowieka, takie jak falochrony, łodzie, mola i latarnie morskie, stanowią kontrast dla naturalnego środowiska, a naturalne elementy, takie jak łuki, filary, formacje skalne czy kamyki, zwiększają zainteresowanie, jeśli chcemy skupić się na takich elementach.