light trail over empty road

Zdjęcia z ekspozycją

Fotografowanie z długą ekspozycją

Długi czas naświetlania oznacza, że zdjęcie jest robione przy ekspozycji trwającej od kilku sekund do kilku godzin. Jest to doskonała technika wykonywania imponujących zdjęć krajobrazowych.

Najpierw należy zamocować aparat na statywie. Trzymanie aparatu w dłoni przy czasie naświetlania trwającym nawet 1 sekundę spowoduje rozmycie obrazu. Ustaw czułość ISO w zależności od ujęcia i użyj trybu preselekcji czasu (Tv), aby ustawić czas naświetlania do 30 sekund. Zdalne wyzwalanie migawki, np. za pomocą pilota zdalnego sterowania RC-6, elektronicznego wężyka spustowego RS-60E3 lub bezprzewodowego pilota Canon BR-E1, albo użycie 2-sekundowego wyzwalacza pomoże zapobiec drganiom aparatu podczas naciskania spustu migawki.

Jak widać na powyższym przykładzie, w wyniku ruchu Ziemi podczas długiego czasu naświetlania powstał efekt śladu gwiazdy na nocnym niebie.

Wyzwaniem podczas fotografowania przy długiej ekspozycji w ciągu dnia jest ustawienie czasu naświetlania tak, aby można było zarejestrować obraz z pożądaną ilością ruchu. Najlepiej byłoby, gdyby czas naświetlania był dłuższy niż kilka sekund, dlatego należy pamiętać, aby fotografować przy niskiej czułości ISO i małej przysłonie. Dzięki temu można też wykonywać zdjęcia w pochmurne dni lub w zacienionych miejscach albo przy słabszym świetle pod koniec dnia. Można również zainwestować w filtr do zamocowania na końcu obiektywu. Ogranicza on ilość światła trafiającego do aparatu. Najlepiej sprawdzi się filtr szary (ND). Niektóre kompaktowe aparaty, np. PowerShot G7 X, mają wbudowany filtr szary, który można włączać i wyłączać w menu.

Przy niskiej czułości ISO wynoszącej 100 i małym otworze przysłony f/16 do uchwycenia rozmazania przypływu i odpływu wykorzystano czasy naświetlania wynoszące 1/10 i 30 s.

Powiązane artykuły
A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Zachwycająca fotografia krajobrazowa

Jak zrobić idealne „selfie w plenerze” – poradnik Ásy Steinars, fotograficzki krajobrazowej i influencerki.

Light Painting Photography

MALOWANIE ŚWIATŁEM W FOTOGRAFII

Malowanie na zdjęciach przy użyciu źródła światła i długiego czasu naświetlania

Malowanie światłem cieszy się popularnością wśród fotografów, ponieważ pozwala osiągać wspaniałe wyniki bez wysiłku. Prawie w ogóle nie wymaga korzystania z profesjonalnego sprzętu i gwarantuje bardzo ciekawe efekty.

Create light trails

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Tworzenie smug światła

Jak tworzyć smugi światła dzięki długiej ekspozycji: wskazówki zwycięzcy konkursu Redline Challenge firmy Canon.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.