light trail over empty road

Zdjęcia z ekspozycją

Fotografowanie z długą ekspozycją

Długi czas naświetlania oznacza, że zdjęcie jest robione przy ekspozycji trwającej od kilku sekund do kilku godzin. Jest to doskonała technika wykonywania imponujących zdjęć krajobrazowych.

Najpierw należy zamocować aparat na statywie. Trzymanie aparatu w dłoni przy czasie naświetlania trwającym nawet 1 sekundę spowoduje rozmycie obrazu. Ustaw czułość ISO w zależności od ujęcia i użyj trybu preselekcji czasu (Tv), aby ustawić czas naświetlania do 30 sekund. Zdalne wyzwalanie migawki, np. za pomocą pilota zdalnego sterowania RC-6, elektronicznego wężyka spustowego RS-60E3 lub bezprzewodowego pilota Canon BR-E1, albo użycie 2-sekundowego wyzwalacza pomoże zapobiec drganiom aparatu podczas naciskania spustu migawki.

Jak widać na powyższym przykładzie, w wyniku ruchu Ziemi podczas długiego czasu naświetlania powstał efekt śladu gwiazdy na nocnym niebie.

Wyzwaniem podczas fotografowania przy długiej ekspozycji w ciągu dnia jest ustawienie czasu naświetlania tak, aby można było zarejestrować obraz z pożądaną ilością ruchu. Najlepiej byłoby, gdyby czas naświetlania był dłuższy niż kilka sekund, dlatego należy pamiętać, aby fotografować przy niskiej czułości ISO i małej przysłonie. Dzięki temu można też wykonywać zdjęcia w pochmurne dni lub w zacienionych miejscach albo przy słabszym świetle pod koniec dnia. Można również zainwestować w filtr do zamocowania na końcu obiektywu. Ogranicza on ilość światła trafiającego do aparatu. Najlepiej sprawdzi się filtr szary (ND). Niektóre kompaktowe aparaty, np. PowerShot G7 X, mają wbudowany filtr szary, który można włączać i wyłączać w menu.

Przy niskiej czułości ISO wynoszącej 100 i małym otworze przysłony f/16 do uchwycenia rozmazania przypływu i odpływu wykorzystano czasy naświetlania wynoszące 1/10 i 30 s.

Powiązane artykuły
Fireworks photography

FOTOGRAFOWANIE FAJERWERKÓW

10 wskazówek, które ułatwią skuteczniejsze fotografowanie fajerwerków

Tutaj dowiesz się, jak sfotografować radość i magię towarzyszące pokazom fajerwerków. Sprawdź jak dobrać optymalne ustawienia aparatu i zmieścić w kadrze rodzinę i znajomych.

Light Painting Photography

MALOWANIE ŚWIATŁEM W FOTOGRAFII

Malowanie na zdjęciach przy użyciu źródła światła i długiego czasu naświetlania

Malowanie światłem cieszy się popularnością wśród fotografów, ponieważ pozwala osiągać wspaniałe wyniki bez wysiłku. Prawie w ogóle nie wymaga korzystania z profesjonalnego sprzętu i gwarantuje bardzo ciekawe efekty.

Astrophotography

ASTROFOTOGRAFIA

Jak fotografować rozgwieżdżone niebo nocą

Nowa technologia w aparatach ułatwia fotografowanie nocnego nieba. Te profesjonalne wskazówki pomogą Ci stworzyć olśniewające obrazy.