Sunset over town

Fotografia miejska

Zobacz różnice dzięki specjalnemu obiektywowi do fotografowania krajobrazów

Piękne ujęcia krajobrazów można uzyskać za pomocą wielu obiektywów. Niemniej jednak czasami potrzeba skorzystać ze specjalistycznego obiektywu, aby uchwycić najlepszy obraz z danej sceny.

Obiektywy szerokokątne, często nazywane też pejzażowymi, zapewniają rozległy widok, co pozwala zmieścić w kadrze więcej obiektów. Dzięki temu zdjęcia są bardziej interesujące i wywierają silniejsze wrażenie.

Oto kilka przykładów...

Old Brighton pier

zdjęcie po lewej stronie:
Canon EOS 5DS – ogniskowa 105,0 mm
1/80 s, f/4,0, ISO 800

zdjęcie po prawej stronie:
Canon EOS 5DS – ogniskowa 24,0 mm
1/60 s, f/4,0, ISO 800

Fotografowanie z dłuższą ogniskową zapewnia bardziej widoczne szczegóły, których w innym przypadku nie byłoby widać na zdjęciu. Dzięki obiektywowi o szerszym kącie widzenia zdjęcie ukazuje szerszą perspektywę otoczenia, odciągając uwagę od tych szczegółów. Rozmyte tło zwiększa kontrast, a słupki i kamienista plaża sprawiają, że kompozycja lepiej wypełnia kadr, ukazując większą liczbę elementów stalowej konstrukcji.

City view at night

zdjęcie po lewej stronie:
Canon EOS M5 – ogniskowa 50,0 mm
20 s, f/8,0, ISO 100

zdjęcie po prawej stronie:
Canon EOS M5 – ogniskowa 21,0 mm
13 s, f/8,0, ISO 200

Dzięki użyciu ogniskowej 50 mm w obiektywie zmiennoogniskowym na pierwszym zdjęciu widać odległe szczegóły miasta, a każdy budynek jest widoczny z osobna. Ogniskowa 21 mm sprawia, że możemy uwzględnić więcej budynków, a także skupić się na niezwykłym oświetleniu ujęcia miejskiej scenerii, w tym przebijających się przez chmury fragmentach błękitu i ciepłym blasku świateł domów w przedniej części.

Bridge over low tide

zdjęcie po lewej stronie:
Aparat Canon EOS 200D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM – ogniskowa 18,0 mm
1/10 s, f/5,0, ISO 400

zdjęcie po prawej stronie:
Aparat Canon EOS 200D z obiektywem Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5.6 IS STM – ogniskowa 10,0 mm
1/8 s, f/5,0, ISO 400

Zastosowanie obiektywu o szerszym kącie widzenia pozwoliło uchwycić większy obszar morza, przez co w kompozycji stanowi ono bardziej harmonijną całość wraz z mostkiem. Obiektyw o szerszym kącie widzenia sprawił też, że na zdjęciu widać większy obszar nieba, co pozwala uzyskać atrakcyjną gamę kolorów w pochmurny dzień.

Niezależnie od tego, czy chcemy uwiecznić pełniejszą panoramę, więcej nieba i szczegółów na pierwszym planie, czy wkomponować elementy, które nie były widoczne w przypadku użycia standardowego obiektywu, zastosowanie specjalistycznego obiektywu szerokokątnego może zapewnić duże korzyści podczas fotografowania krajobrazów.

Powiązane artykuły
LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Fotografia krajobrazowa – ważne kwestie

Szybki przegląd w pamięci – sześć najważniejszych rzeczy, które należy mieć na uwadze podczas fotografowania krajobrazów.

TIME-LAPSE PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFIA POKLATKOWA

Wskazówki dotyczące fotografii poklatkowej

Ten krótki film i poradnik ułatwią Ci rozpoczęcie przygody z fotografią poklatkową.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU I MAKROFOTOGRAFIA

Fotografia krajobrazu i zdjęcia makro – wszystko na jednym zdjęciu

Henrik Spranz łączy umiejętności techniczne z talentem do wykonywania wyjątkowych zdjęć, które zdobywają wielką popularność w Internecie.