city skyline over water

Fotografowanie w mieście

Miasta są z natury tętnią życiem, ale są też chwile, takie jak późna noc czy bardzo wczesny poranek, w których tempo wydarzeń spada. O tej porze dnia przydatna jest umiejętność fotografowania przy słabym oświetleniu. Oznacza to ustawienie długiego czasu naświetlania i wysokiej czułości ISO oraz wykorzystanie techniki stabilnego trzymania aparatu.

Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas wykonywania zdjęć przy słabym oświetleniu, jest wyłączenie lampy błyskowej w ustawieniach pełnej automatyki. Można to zrobić za pomocą trybu błysku wyłączonego i/lub zdjęć nocnych z ręki.

  • Tryb błysku wyłączonego – obróć pokrętło wyboru trybów aparatu do trybu błysku wyłączonego. Teraz aparat będzie wykorzystywał swoje możliwości tak, aby móc wykonywać zdjęcia bez lampy błyskowej - poprzez zwiększenie czułości na światło (czułość ISO), zmianę czasu naświetlania i otwarcie przysłony obiektywu.

Zapobieganie niechcianemu rozmyciu wskutek drgań aparatu

W warunkach bardzo słabego oświetlenia lub w nocy konieczne jest zapobieganie ruchowi aparatu podczas fotografowania. Drgania aparatu mogą spowodować niechciane rozmycie i zepsuć ujęcie. Aparat należy umieścić na ziemi, na stabilnym stole lub na poręczy. Nawet po przyciśnięciu do ściany budynku aparat będzie stabilniejszy niż w przypadku trzymania go w ręce. Przydadzą się również obiektywy ze stabilizatorem obrazu.

  • Wskazówka: tryb błysku wyłączonego będzie odpowiedni także do wykonywania zdjęć w miejskich muzeach i w miejscach, w których stosowanie lampy błyskowej jest niedozwolone lub błysk zakłócałby atmosferę.

Tryb zdjęć nocnych z ręki

Ten przydatny tryb pozwala wykonać szybką serię czterech zdjęć, a następnie łączy rezultaty w jeden kadr, zoptymalizowany pod kątem minimalnych drgań aparatu. Ponieważ w wielu miastach obowiązują ograniczenia dotyczące korzystania ze statywów, tryb zdjęć nocnych z ręki może być rozwiązaniem zapewniającym wyostrzone zdjęcia miasta w nocy.

Mały obiektyw stałoogniskowy z jasną przysłoną

Zawsze warto mieć przy sobie obiektyw stałoogniskowy z jasną przysłoną, np. Canon EF 50mm f/1.8 STM. Jest odpowiedni do fotografowania przy słabym oświetleniu. Ten mały, lekki i dyskretny obiektyw zapewnia wysoką ostrość obrazu. Szeroki zakres ustawień przysłony obiektywów stałoogniskowych zapewnia fantastyczną kontrolę nad głębią ostrości. Aby w pełni wykorzystać możliwości tych obiektywów, należy używać trybu preselekcji przysłony (Av) i regulować głębię ostrości lub używać trybu preselekcji czasu (Tv) i kontrolować sposób rejestrowania ruchu. Inną zaletą korzystania z tego rodzaju obiektywu jest konieczność zbliżenia się do obiektu, zamiast użycia zoomu. W ten sposób często możesz uzyskać bardziej interesującą perspektywę fotografowania. W przypadku fotografowania w mieście lub robienia bardziej ogólnych zdjęć warto wypróbować obiektyw Canon EF 24mm f/2.8 IS USM lub Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Gotowość do fotografowania w każdej chwili

Aparat powinien być gotowy do fotografowania w każdej chwili. Oznacza to, że musisz mieć świadomość zmian oświetlenia w otoczeniu podczas spacerowania po mieście. Jeżeli robi się ciemno, zaplanuj zwiększenie czułości ISO lub otwarcie przysłony. A gdy zaczyna się przejaśniać, obniż czułość ISO lub przymknij przysłonę. W ten sposób ustawienie aparatu zawsze będzie zbliżone do optymalnego w przypadku zamiaru sfotografowania atrakcyjnej sceny.

  • Wskazówka: jeżeli w mieście znajdują się wysokie budynki, sprawdź położenie światła między budynkami i zastanów się, jak dostępne światło mogłoby poprawić zdjęcie. Należy także rozważyć powrót w to samo miejsce o bardziej sprzyjającej porze dnia, gdy światło będzie zgodne z oczekiwaniami.

Korzystanie z trybu monochromatycznego i filtrów

Monochromatyczny styl obrazów pozwala tworzyć czarno-białe obrazy w aparacie. Ponieważ zdjęcia czarno-białe opierają się cieniach i światłach, korzystanie z trybu monochromatycznego pomoże dostrzec różnice kontrastu. Wyświetlacz LCD będzie pokazywał obrazy w czerni i bieli, ale w przypadku fotografowania w formacie RAW będziesz miał możliwość przywrócić kolory obrazu podczas obróbki na komputerze.

Często zwiększenie ustawienia kontrastu monochromatycznego stylu obrazów i dodanie efektu żółtego filtru w jasnym świetle słonecznym nadaje zdjęciom jeszcze bardziej widowiskowy kontrast.

Czy wiesz, że... Pod koniec dnia cienie są dłuższe niż w południe, a w pogodne, jasne i bezchmurne dni krawędzie cieni są najbardziej wyraźne.

Pełne wykorzystanie efektów poklatkowych

Nawet w przypadku krótkiego pobytu w mieście zdjęcia poklatkowe to doskonały sposób na pokazanie szybkiego tempa życia. Niektóre aparaty EOS mają wbudowany programator czasowy, który pozwala ustawić aparat na wykonywanie zdjęć co kilka sekund.

Pamiętaj o korzystaniu ze stabilnego statywu do aparatu. Możesz sfotografować miejską ulicę z położonego wysoko pokoju hotelowego, aby stworzyć ciekawy portret miasta od świtu do zmierzchu.

Aby wykonać wystarczającą liczbę zdjęć poklatkowych, należy pamiętać, że im krótszy jest interwał, tym dłuższa będzie seria zdjęć poklatkowych. Jeżeli wykonywanie zdjęć będzie trwało tylko parę godzin, lepiej będzie wykonać je przy użyciu krótszego interwału, ponieważ w razie potrzeby zawsze można przyspieszyć film przy obróbce.

Zmiana ostrości

W dużych, wypełnionych tłumami ludzi miastach ustawianie ostrości na odległe obiekty może okazać się trudne. Aparat często będzie lokalizował bliższe obiekty i na nie ustawiał ostrość. W zatłoczonych miejscach warto przybliżyć scenę.

Małe szczegóły tworzą wspaniałe zdjęcia

Fotografowanie miasta często wiąże się z małymi szczegółami, które nadają mu wyjątkowy charakter. Warto odwiedzać miejskie rynki i fotografować sprzedawane produkty (jak również osoby, które je sprzedają).

Oprócz fotografowania rzeczy, których nie możemy znaleźć w swoim miejscu zamieszkania, warto robić zdjęcia obiektom, które są symbolami konkretnego miasta, np. sewilskie pomarańcze, paryskie bagietki czy berlińskie bratwursty

  • Wskazówka: w przypadku mniejszych przedmiotów użyj przycisku ostrości, aby wybrać tryb makro lub zbliżenia (przycisk z kwiatkiem lub symbolem MF), a następnie zbliż się do obiektu tak, aby wypełnił kadr.

W trybie Smart Auto aparat powinien automatycznie przełączyć się w tryb makro. Należy trzymać aparat nieruchomo około sekundę. Ikona w prawej górnej części ekranu powinna zmienić się w kwiatek.

Zdjęcia tej samej sceny o różnych porach

Jeśli mamy czas, warto zrobić zdjęcia tej samej części miasta o różnych porach dnia. Pokażą one rytm życia i jego zmiany.

Odwiedź to samo miejsce o różnych porach dnia, aby uchwycić zmiany w kontekście ludzi i światła. Wystarczą trzy lub cztery zdjęcia wykonane w równych odstępach czasu w ciągu dnia, aby poczuć, jak zmienia się miasto.

Fotografowanie ruchomych obiektów

Podczas fotografowania ruchomych obiektów, np. ludzi przechodzących przez most lub plac, staraj się trzymać aparat nieruchomo i wyłącz lampę błyskową. Dzięki temu aparat będzie wybierał dłuższe czasy naświetlania, co podkreśli ruch obiektu. Spróbuj znaleźć powierzchnie i miejsca, na których będziesz mógł umieścić lub oprzeć aparat, aby uzyskać maksymalną stabilność ujęcia. Spróbuj poeksperymentować z trybem preselekcji czasu (Tv), jeśli aparat jest wyposażony w tę funkcję. Umożliwia on regulowanie czasu naświetlania i twórczą pracę.

Przygotuj się

Upewnij się, jesteś gotowy do fotografowania miasta w dzień i w nocy. Niezależnie od typu lub modelu aparatu pamiętaj, aby mieć naładowaną baterię i dużo miejsca na karcie pamięci, tak abyś nie utracił cennego zdjęcia.

Nagrywanie ujęć w mieście kamerą LEGRIA

Wyobraźmy sobie, że nasz film będzie reklamą odwiedzanego miasta lub że próbujemy zarejestrować wycinek z życia miasta. Określenie jasnego celu i zdefiniowanie filmowanej historii sprawi, że filmy będą skutecznie ilustrować opowieść o mieście. Możesz skupić się na modzie, architekturze, muzyce lub jednej konkretnej ulicy, aby stworzyć interesujący wizualny portret stale zmieniającego się miasta.

Migawki wideo

Tryb migawek wideo umożliwia nagrywanie krótkich filmów ilustrujących opowieść o mieście. Jeżeli w części miasta słyszysz interesujący dźwięk, warto nagrać dłuższy film, aby mieć możliwość wykorzystania ciągłej ścieżki dźwiękowej w wielu, oddzielnie nagranych migawkach. Tryb wyboru sceny audio automatycznie dostosuje ustawienia nagrywania dźwięku w kamerze, aby zagwarantować wyraźne rejestrowanie dźwięku otoczenia w mieście.

  • Wskazówka: rejestruj ruch w obrębie miasta. Ludzie lub komunikacja miejska to dobre obiekty, które ukazują dynamikę miasta i zmiany zachodzące w ciągu dnia.

Obserwowanie oświetlenia

Oświetlenie jest ważnym czynnikiem podczas filmowania miasta. Nie zawsze będziemy mieć wybór. W muzeach i innych wnętrzach światło często jest przyciemnione. W takich sytuacjach nie należy nagrywać ujęć podczas chodzenia. Ujęcie powinno być realizowane ze stabilnego stanowiska. Należy nacisnąć pauzę, a następnie przygotować się na kolejne ujęcie.

Na zewnątrz światło słoneczne sprzyja filmowaniu i pokazywaniu szczegółów, choć czasami efektem jego działania są wyraźne cienie. Przy zachmurzeniu rezultaty są często znacznie lepsze.

Podczas nocnego filmowania, ilość światła jest ograniczona, warto wówczas poeksperymentować w celu uzyskania oczekiwanych rezultatów. Warto rozpocząć filmowanie o zmierzchu, znaleźć dobrze oświetlone miejsca i używać statywu, gdziekolwiek jest to możliwe.

Optymalne prezentowanie zdjęć

Zdjęcia zrobione w mieście mogą świetnie wyglądać na wydrukach i stać się tematami do rozmów po wyeksponowaniu ich na ścianie w domu. Jeśli masz zdjęcie, z którego jesteś wyjątkowo dumy, warto je zaprezentować lub wysłać znajomym.

Po powrocie z fotograficznej sesji na mieście możesz wykonać niesamowity kolaż z najlepszych swoich zdjęć, a następnie wydrukować go. Możesz również wybrane zdjęcia wydrukować w postaci własnego przewodnika po mieście i swoich odkryciach.

Wyślij znajomemu kartkę pocztową

Wydruki w małych rozmiarach, takich jak 10 × 15 cm lub 13 × 18 cm są doskonałe i świetnie nadają się do udostępniania ich znajomym i rodzinie. Zdjęcia wydrukowane na drukarce PIXMA możesz wysyłać jako kartki pocztowe. Wybierz papier błyszczący, taki jak Photo Paper Plus Glossy lub Photo Paper Pro, aby uzyskać najlepszą ostrość wydruków i najbardziej dynamiczne kolory.