child holding autumn leaf

Wykorzystanie jesiennego światła

Pojawienie się kolorów jesieni to doskonały moment, aby wziąć aparat i wybrać się na spacer. Coraz niższe, wraz z upływającym czasem, położenie słońca powoduje, że światło jest ciepłe i miękkie – idealne do robienia zdjęć w ciągu dnia. Nadejście chłodniejszych nocy sprzyja tworzeniu się porannych mgieł. Wyjdź na zewnątrz i zrób zdjęcia lub nagraj film z miastem bądź wsią we mgle, zanim przebiją się przez nią promienie słoneczne.

Przybliżanie

Jeśli chcesz zrobić zdjęcia portretowe w świetle wczesnej jesieni, kluczowym jest, uchwycenie fotografowanej osoby w możliwie najlepszy sposób. Jeśli przybliżysz obiekt za pomocą zoomu, to nawet jeśli w razie potrzeby nieznacznie oddalisz się od niego, rezultaty będą bardziej udane. Dłuższe ustawianie przybliżenia spłaszcza rysy twarzy, co zapewnia przyjemniejszy efekt.

Obiektywy do portretów

Zdjęcia portretowe wychodzą najlepiej, gdy użyjesz dłuższego obiektywu. Nawet jeśli masz standardowy zestaw obiektywów, spróbuj ustawić największe przybliżenie, a następnie cofnij się. To zapewni najbardziej udane rezultaty.

Jeśli masz dłuższy teleobiektyw zmiennoogniskowy, spróbuj zmienić przybliżenie, aby zmniejszyć odległość między obiektem a tłem. Być może będzie trzeba odejść kawałek od fotografowanego obiektu, aby wydobyć w pełni efekt kompresji.

W przypadku mocnego podświetlenia z tyłu lub z boku ważne jest, aby przednia część obiektywu była naprawdę czysta. Odciski palców i inne zabrudzenia zwiększają prawdopodobieństwa powstania efektu rozbłysku, który zmiękcza obrazy i może tworzyć dziwne plamy światła. Dobrym rozwiązaniem jest używanie osłony obiektywu, aby maksymalnie zredukować ten rozbłysk.

Tryb Portrety

Przekręć pokrętło wyboru trybów ujęć i wybierz tryb Portret. To proste działanie zapewni lepiej zoptymalizowane ustawienia aparatu, które pozwalają uzyskać płytką głębię ostrości i gładkie odcienie skóry. Zachowaj gotowość, aby zrobić kilka zdjęć w sekwencji celem uchwycenia ulotnego wyrazu twarzy.

Wybierz pojedynczą twarz

Dostępny w aparacie system wykrywania twarzy potrafi rozpoznać wiele twarzy na zdjęciach. Jeśli wybrana osoba znajduje się w tłumie innych ludzi, należy wybrać jej twarz jako główną w ujęciu. Po wybraniu twarzy aparat będzie ją śledzić w trakcie ponownej kompozycji kadru i będzie ona wyostrzona i prawidłowo naświetlona.

Ustawianie ostrości na oczy fotografowanej osoby

Po ustawieniu w aparacie trybu strefy twórczej, np. Tv, Av, P czy M, można uzyskać dostęp do wszystkich dostępnych ustawień. Wybierz pojedynczy punkt AF i przenieś go w optymalne miejsce albo ustaw ostrość na oczach osoby fotografowanej i ponownie skomponuj scenę. Zachowanie dużej wybiórczości w odniesieniu do punktów ostrości zapewni ostrość oczu osoby fotografowanej, co jest krytycznym elementem każdego portretu.

Jeżeli używasz obiektywu Canon z silnikiem regulacji ostrości USM, możesz ręcznie ustawić ostrość, gdy autofokus zakończy działanie. Wystarczy obrócić pierścień ostrości na obiektywie, aby dokładnie ustawić ostrość na fotografowanym obiekcie. Jeśli masz aparat z serii EOS M i używasz obiektywów EF-M, możesz osiągnąć podobny rezultat dzięki funkcji AF+MF w aparacie.

Fotografowanie w miejscach ocienionych

Późnym wieczorem w jesienne dni, słońce może świecić jeszcze bardzo mocno, co nie jest komfortowe dla fotografowanej osoby. Może to również spowodować, że na zdjęciach będzie widoczny ostrzejszy kontrast i głębsze cienie. Wybór miejsca w cieniu, pod drzewem lub w cieniu budynku zapewni o wiele lepsze rezultaty, ponieważ fotografowana osoba nie będzie mrużyć oczu. Jasne tło za fotografowaną osobą zwiększy spektakularność zdjęcia.

Wykorzystanie jesiennego światła

Ze zmianą pór roku wiąże się występowanie szczególnego rodzaju światła pod koniec wczesnojesiennego dnia. W związku z niższą pozycją słońca na niebie światło słoneczne w jesienne wieczory jest miękkie, ciepłe i stonowane, dzięki czemu doskonale nadaje się do robienia zdjęć portretowych. Podczas fotografowania ludzi czy robienia zdjęć portretowych najlepiej wykorzystuje się światło, gdy fotografowaną osobę ustawi się tak, aby słońce znalazło się za nią. Następnie należy włączyć wbudowaną lampę błyskową w celu dodania odrobiny światła na fotografowaną twarz. Aparat wykonuje całą pracę. Wystarczy jedynie dopilnować, by obiekt znajdował się stosunkowo blisko aparatu, zwykle w odległości do czterech metrów.

Odbijanie ciepłego światła

Fotografowaną osobę można ustawić również w taki sposób, aby ciepłe światło oświetlało ją z jednej strony. Spróbuj przytrzymać zwykły kawałek papieru po przeciwnej stronie źródła światła, tak aby odrobina światła odbiła się z powrotem na ocienioną stronę twarzy. Możesz użyć arkusza papieru fotograficznego A3, a nawet karty menu z pobliskiej restauracji – wystarczy, by były one w białym lub neutralnym kolorze.

Pomiar skupiony przy fotografowaniu pod światło

Jeśli planujesz zrobić zdjęcie, gdy słońce znajduje się za fotografowaną osobą, może okazać się, że twarz będzie wyglądać ciemniej niż się spodziewałeś. Zmień tryb pomiar na Pomiar skupiony i ustaw środkową część kadru na oczach fotografowanej osoby. Pomiary skupiony mierzy światło z małego okręgu w pobliżu środka kadru. Po zmierzeniu jasności naciśnij przycisk *, aby zablokować naświetlanie przed ponowną kompozycją zdjęcia.

Fotografowanie w płaskim świetle w pochmurne dni

Wczesną jesienią dni są czasami pochmurne, co sprawia, że cienie są płaskie i jest mniej światła. Zdarza się, że takie światło jest idealne do robienia zdjęć portretowych, ale często potrzebna jest niewielka pomoc. Użyj lampy błyskowej Speedlite i ustaw przybliżenie lampy błyskowej, aby światło padało wąską wiązką. Następnie skieruj wiązkę światła na obiekt, aby wydobyć dodatkową głębię i kształt twarzy. To często przynosi nawet lepsze rezultaty, jeśli można wyłączyć lampę błyskową aparatu. Korzystanie z automatycznej lampy błyskowej E-TTL zapewni najlepszy wygląd ekspozycji.

Jak robić portrety w pomieszczeniach

Wczesnojesienna pogoda jest nieprzewidywalna i czasami robienie zdjęć na zewnątrz może okazać się niemożliwe. Rozejrzyj się za jakimś oknem i użyj białego siatkowego lub tiulowego materiału jako dyfuzora. Ustaw obiekt portretu, aby światło zza szyby okiennej padało na jedną stronę twarzy, a następnie poproś fotografowaną osobę, aby obróciła lekko głowę i spojrzała za okno. Teraz miękkie światło równomiernie oświetli twarz. Upewnij się, aby wyłączyć lampę błyskową aparatu i trzymać go nieruchomo w celu uzyskania najlepszych rezultatów.

Wybierz punkt AF

Niezależnie od tego, czy fotografujesz portrety, pejzaże lub scenerie miejskie, musisz zachować kontrolę nad miejscem ostrości aparatu. Używanie wielopunktowego AF sprawdza się w przypadku wielu obiektów zdjęcia. Jeśli chcesz dokładnie sprecyzować ujęcie i ustawić dokładnie ostrość na oczach obiektu, jednopunktowy AF jest dużo bardziej niezawodny. Przejdź do trybu Ustawienia w aparacie i wypróbuj różne dostępne punkty ostrości.

Nasycenie kolorów

Ustaw aparat tak, aby wydobyć silnie nasycone kolory i twórz wyraźne oraz przyciągające wzrok obrazy wczesnej jesieni. Żółte, czerwone i złote barwy pejzaży jesieni zazwyczaj bardziej odbijają światło niż kolor zielony. ,Ustawienie kompensacji ekspozycji aparatu, aby zapewnić niedoświetlenie zdjęcia o -1/3 lub -2/3 zatrzymania pomoże uchwycić mocniej nasycone kolory. Możesz użyć funkcji „Moje kolory”, jeśli jest dostępna w aparacie. Wybierz opcję Żywe, by uzyskać mocno nasycone kolory.

Robienie zdjęć w formacie RAW

Zdjęcia w formacie RAW (w przeciwieństwie do JPG) zapewniają największą elastyczność w zakresie obróbki końcowej obrazów na komputerze. Jeżeli zdecydujesz się zdjęcia w formacie RAW, sprawdź, czy masz wystarczająco dużo wolnego miejsca na kartach pamięci. Obrazy RAW można przetwarzać w niektórych aparatach, albo jak jest częściej stosowane, na komputerze. Canon zapewnia oprogramowanie Digital Photo Professional do przetwarzania obrazów RAW w aparatach EOS. Dzięki formatowi RAW można zmienić balans bieli dla uzyskania cieplejszego efektu na zdjęciach. Możesz również wypróbować różne style obrazów, jak np. styl barw jesieni, które można pobrać ze strony internetowej Canon.

Nagrywanie filmu

Nagrywanie filmów wczesną jesienią to okazja, aby pokazać kontrast pomiędzy scenami pełnymi żywych kolorów, a tymi bardziej stonowanymi, o niskim kontraście. Pobliskie parki i tereny wiejskie to miejsca wypełnione żywymi kolorami. Jeśli filmujesz znajomych, rodzinę lub inne osoby, upewnij się, że są oni również ubrani w odpowiednio żywe kolory.

Kolorowy pejzaż z liśćmi rozświetlonymi jesiennymi odcieniami są doskonałym sposobem, aby ustawić scenę do nagrania filmu. Nie zapomnij o ujęciach, na których liście spadają z drzew. Możesz też zebrać garść liści i rzucić je w powietrze. Kilka liści opadających przed obiektem czyni nagranie efektownym. Wiele modeli kamer LEGRIA ma tryb nagrywania w zwolnionym tempie (Slow Motion), który umożliwia rejestrowanie doskonałych nagrań jak to. Spróbuj także nagrać odgłos szeleszczących liści pod stopami. To jest prawdziwy dźwięk jesieni.

Na koniec pozostaje Ci zmontować film i udostępnić go, zanim nadejdzie zima.

Optymalne prezentowanie zdjęć

Do drukowania ciepło stonowanych zdjęć warto wybierać optymalny rodzaj papieru. Popularny papier Photo Paper Pro Platinum Canon o wysokim połysku zapewnia bardzo szczegółowe i żywe rezultaty, ale można również spróbować użyć bardziej miękkiego papieru. Doskonałym przykładem jest papier Canon Photo Paper Plus Semi-gloss, który ma satynowe wykończenie i zmniejszony połysk, co zapewnia bardziej miękki efekt końcowy.

Oprogramowanie My Image Garden firmy Canon udostępnia wszystkie ustawienia drukowania, w tym rodzaj, format i marginesy, na jednym, łatwym w obsłudze ekranie. Możesz dodawać zdjęcia do kalendarza, porządkować je według zdarzeń lub łączyć w kolaże lub stosować inne kreatywne rozwiązania.

Canon oferuje różnorodną gamę papierów do drukarki PIXMA – od matowych, półmatowych i o wysokim połysku – z których wszystkie mają swoje własne cechy odpowiadające indywidualnym stylom fotograficznym użytkowników.