panning shot of bike in the air

Fotografowanie obiektów w ruchu

Jak ukazać ruch na fotografii

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń polega przede wszystkim na rejestrowaniu dramaturgii, ruchu i poczucia szybkości. Jednak dylemat, z którym borykają się fotografowie, polega na tym, jak oddać ruch na zdjęciu.

Krótki czas naświetlania jest niezbędny do unieruchomienia obiektu na zdjęciu i uzyskania wyraźnego obrazu. Jednak użycie bardzo krótkiego czasu naświetlania w przypadku samochodu pędzącego ponad 300 km/h sprawi, że efekt będzie taki sam jak wtedy, gdy sfotografujemy go na parkingu. Zdjęcie nie odda wrażenia ruchu.

Możesz zapoznać się z tym artykułem na temat panoramowania, techniki obejmującej wydłużenie czasu naświetlania i podążanie aparatem za obiektem podczas fotografowania. Jest to doskonały sposób na oddanie wrażenia ruchu, ale udaje się to tylko w niektórych sytuacjach. Ponadto opanowanie tej umiejętności wymaga trochę praktyki.

Korzystając z zasad techniki panoramowania, można użyć odpowiedniego czasu naświetlenia do oddania wrażenia ruchu bez konieczności przesuwania aparatu w pełnym zakresie. Już wydłużenie czasu naświetlania z 1/1000 do 1/640 s może spowodować rozmycie poruszających się obiektów, takich jak koła samochodu czy skrzydła ptaka. Wypracuj w sobie nawyk śledzenia obiektu przez wizjer podczas fotografowania. Dzięki technice panoramowania można oddać pewne wrażenie ruchu nawet w przypadku używania krótszego czasu naświetlania. Po jego wydłużeniu zastosowanie tej techniki staje się konieczne.

Oprócz zmiennego czasu naświetlania można stosować także inne techniki umożliwiające oddawanie wrażenia ruchu. Określ najważniejszy moment całego zdarzenia. Fotografowanie jednego obiektu też się sprawdza, ale dwa poruszające się obiekty mogą skuteczniej oddać wrażenie dynamicznego ruchu.

Oprócz aspektów związanych z samą rywalizacją warto też szukać elementów, które są pokłosiem prędkości i ruchu, np. dymiące opony, wzbudzone fale w sportach wodnych czy pyły lub błoto unoszące się w powietrzu podczas wyścigów konnych.

Możesz także celowo rozmywać obraz na zdjęciach. Ustawienie ostrości na obiekt, zastosowanie krótkiego czasu ekspozycji i przesuwanie aparatu w kierunku przeciwnym do ruchu obiektu może spowodować rozmycie kolorów i oddanie w ten sposób wrażenia ruchu.

blur of motorcyclist
Użyto EOS 5DS R
  • f/10.0
  • 1/30
  • 125

Powiązane artykuły
Learn to use panning for better action photos

PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Naucz się korzystać z funkcji panoramowania, aby robić jeszcze lepsze zdjęcia dynamicznych wydarzeń

Umiejętność panoramowania zawsze się przyda – bez względu na to, co zamierzasz fotografować. Naucz się obsługiwać aparat, aby tworzyć doskonałe ujęcia.

Capturing motion photography

PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Fotografowanie ruchomych obiektów

Uchwycenie ruchu na zdjęciach wymaga dokonania wyboru między „zamrożeniem” dynamicznego wydarzenia a umożliwieniem, aby twórcze rozmycie wyraziło ruch. Brian Worley, korepetytor firmy Canon, podzielił się z nami swoimi najlepszymi wskazówkami dotyczącymi robienia zdjęć obiektom w ruchu.

Shoot sharper fast-moving action

FOTOGRAFIA SPORTOWA

Fotografuj dynamiczne wydarzenia z zachowaniem ostrości

Doskonałe zdjęcia dynamicznych wydarzeń, na przykład miejskich surferów, snowboardzistów czy biegaczy, wymagają zaplanowania. Najpierw należy pomyśleć o rodzaju i szybkości fotografowanego obiektu oraz o umiejscowieniu sprzętu i punkcie fotografowania.