Fotografowanie dynamicznych wydarzeń polega przede wszystkim na rejestrowaniu dramaturgii, ruchu i poczucia szybkości. Jednak dylemat, z którym borykają się fotografowie, polega na tym, jak oddać ruch na zdjęciu.
Krótki czas naświetlania jest niezbędny do unieruchomienia obiektu na zdjęciu i uzyskania wyraźnego obrazu. Jednak użycie bardzo krótkiego czasu naświetlania w przypadku samochodu pędzącego ponad 300 km/h sprawi, że efekt będzie taki sam jak wtedy, gdy sfotografujemy go na parkingu. Zdjęcie nie odda wrażenia ruchu.
Możesz zapoznać się z tym artykułem na temat panoramowania, techniki obejmującej wydłużenie czasu naświetlania i podążanie aparatem za obiektem podczas fotografowania. Jest to doskonały sposób na oddanie wrażenia ruchu, ale udaje się to tylko w niektórych sytuacjach. Ponadto opanowanie tej umiejętności wymaga trochę praktyki.
Korzystając z zasad techniki panoramowania, można użyć odpowiedniego czasu naświetlenia do oddania wrażenia ruchu bez konieczności przesuwania aparatu w pełnym zakresie. Już wydłużenie czasu naświetlania z 1/1000 do 1/640 s może spowodować rozmycie poruszających się obiektów, takich jak koła samochodu czy skrzydła ptaka. Wypracuj w sobie nawyk śledzenia obiektu przez wizjer podczas fotografowania. Dzięki technice panoramowania można oddać pewne wrażenie ruchu nawet w przypadku używania krótszego czasu naświetlania. Po jego wydłużeniu zastosowanie tej techniki staje się konieczne.
Oprócz zmiennego czasu naświetlania można stosować także inne techniki umożliwiające oddawanie wrażenia ruchu. Określ najważniejszy moment całego zdarzenia. Fotografowanie jednego obiektu też się sprawdza, ale dwa poruszające się obiekty mogą skuteczniej oddać wrażenie dynamicznego ruchu.
Oprócz aspektów związanych z samą rywalizacją warto też szukać elementów, które są pokłosiem prędkości i ruchu, np. dymiące opony, wzbudzone fale w sportach wodnych czy pyły lub błoto unoszące się w powietrzu podczas wyścigów konnych.
Możesz także celowo rozmywać obraz na zdjęciach. Ustawienie ostrości na obiekt, zastosowanie krótkiego czasu ekspozycji i przesuwanie aparatu w kierunku przeciwnym do ruchu obiektu może spowodować rozmycie kolorów i oddanie w ten sposób wrażenia ruchu.