FOTOGRAFOWANIE DYNAMICZNYCH WYDARZEŃ

Dzięki tym najlepszym obiektywom do fotografowania dynamicznych wydarzeń nigdy nie przegapisz ważnej chwili.

Niezależnie od tego, czy chodzi o pływaków skaczących do basenu czy deskorolkarzy w trakcie skoku, mamy w ofercie gamę wydajnych, a jednocześnie niedrogich obiektywów Canon do fotografowania ruchu w sporcie.
Pływaczka skacze tyłem do basenu z wyciągniętymi ramionami, tworząc łuk z kropel wody.

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń polega przede wszystkim na rejestrowaniu obiektów w ruchu, od zwierząt podczas zabawy po ptaki podczas lotu i od dyscyplin lekkoatletycznych po gry z piłką. Ponieważ fotografowany obiekt porusza się z dużą prędkością, uzyskanie zamierzonego ujęcia może być trudne, ale korzystanie z aparatów i obiektywów najlepiej przystosowanych do rejestrowania akcji daje ogromną przewagę.

Generalnie najlepiej przystosowane aparaty do fotografowania dynamicznych wydarzeń są wyposażone w zaawansowany system autofokusa z wieloma punktami AF, który pomaga w dokładnym i ciągłym śledzeniu obiektów, nawet gdy poruszają się one w sposób nieregularny. W trybie serii zdjęć powinny one obsługiwać dużą maksymalną szybkość klatek oraz mieć duży bufor pamięci umożliwiający wykonanie serii większej liczby zdjęć.

Do idealnych korpusów aparatów do fotografowania dynamicznych wydarzeń należą modele Canon EOS R6 i EOS R7. Oba mają czuły i inteligentny AF (wykorzystujący opartą na uczeniu głębokim sztuczną inteligencję) do śledzenia ptaków, zwierząt, ludzi, a nawet pojazdów. Ponadto umożliwiają rejestrację bardzo dużej liczby klatek na sekundę.

Aparat Canon EOS R i obiektyw Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM trzymane w dłoniach.

Canon porównuje różnicę w szybkości przesyłania danych między aparatami i obiektywami z mocowaniami EF i RF do różnicy pomiędzy motorowerem a superszybkim pociągiem. Obiektywy z mocowaniem RF, takie jak Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM, doskonale nadają się do fotografowania dynamicznych wydarzeń. © James North

Jaki typ obiektywu jest najlepszy do dynamicznych ujęć?

Szybkość ma kluczowe znaczenie podczas fotografowania poruszających się obiektów, a błyskawiczna komunikacja między obiektywami RF firmy Canon a korpusami aparatów systemu EOS R zapewnia szereg korzyści, w tym szybkość i dokładność śledzenia autofokusa, jak również lepszą optyczną stabilizację obrazu (IS). Optyczna stabilizacja obrazu jest niezwykle przydatna podczas fotografowania z dużą, teleobiektywową ogniskową, ponieważ ryzyko rozmycia zdjęć na skutek poruszenia aparatu staje się znacznie większe. Optyczna stabilizacja obrazu w obiektywie współpracuje z wbudowanym stabilizatorem obrazu (IBIS) w aparacie, aby przeciwdziałać jego ruchom i minimalizować rozmycie.

Fotografowie dynamicznych wydarzeń starają się zapewnić oglądającym ich zdjęcia wrażenie przebywania przy korcie lub na torze wyścigowym, a obiektyw o długiej ogniskowej pozwala wypełnić kadr fotografowanym obiektem. Teleobiektyw lub superteleobiektyw zmiennoogniskowy to zazwyczaj najlepsza opcja, jeśli fotografujemy z większej odległości, ale standardowy obiektyw zmiennoogniskowy może być również wystarczający, o ile możemy zbliżyć się do centrum wydarzeń.

Profesjonalny fotograf sportowy prawdopodobnie użyje dużych, najwyższej klasy obiektywów sportowych, w tym profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych i superteleobiektywów. Firma Canon oferuje również teleobiektywy klasy podstawowej, które nadal są w stanie uchwycić akcję oraz zapewnić doskonałą jakość obrazu. Oto najważniejsze opcje dostosowane do różnych budżetów.

Najlepszy obiektyw dla osób zaczynających przygodę z fotografowaniem dynamicznych wydarzeń: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Skateboardzistka ubrana w dżinsy i biały top wykonuje odważny trik na rampie w mocno pokrytym graffiti skateparku.

Nie zawsze potrzebujesz teleobiektywu. Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, jest idealny, gdy jesteś blisko akcji lub chcesz uwzględnić otoczenie w ujęciu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 48 mm, 1/180 s, f/13 i ISO 100.

Fotografowane obiekty w ruchu często mogą być bardzo blisko nas: dzieci lub zwierzęta bawiące się w ogrodzie, skateboardziści w parku, a nawet motocrossowcy przejeżdżający obok pobocza dla widzów. W takich sytuacjach nie jest potrzebny duży zasięg teleobiektywu. Wygodniejszym rozwiązaniem jest stosunkowo mały i lekki obiektyw.

Jak na obiektyw zmiennoogniskowy zgodny z aparatami pełnoklatkowymi model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM jest szczególnie kompaktowy – ma mniej niż 9 cm długości i waży zaledwie 395 g. Nie zajmuje wiele miejsca w torbie i umożliwia swobodne śledzenie akcji przez długi czas, nie przeciążając zbytnio użytkownika. Szybki autofokus jest zapewniany przez płynny, cichy silnik STM, a 5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu umożliwia korzystanie ze względnie długiego czasu naświetlania (na przykład podczas podążania aparatem za głównym obiektem) bez ryzyka, że drgania aparatu spowodują rozmycie obrazu.

Najbardziej wszechstronny obiektyw do fotografowania dynamicznych wydarzeń: Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

Ubrany w uroczyste szaty łucznik yabusame trzyma duży łuk i strzały, jedzie szybko na koniu wąskim torem.

Jeśli możesz mieć ze sobą tylko jeden obiektyw, wszechstronny model Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM będzie idealny do obsługi różnych dynamicznych wydarzeń. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM; 240 mm, 1/800 s, f/6,3 i ISO 800.

Częstym problemem podczas fotografowania ruchomych obiektów jest to, że nigdy do końca nie wiadomo, gdzie będzie miała miejsce akcja. Na przykład, stojąc w pobliżu słupków bramki podczas amatorskiego meczu piłki nożnej, możemy próbować uchwycić wślizg w jednej minucie, a w następnej akcję pod samą bramką. Konieczność zamiany teleobiektywu na obiektyw szerokokątny może sprawić, że przegapimy ważne momenty.

Duży, 10-krotny zoom w obiektywie Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM sprawia, że ten model idealnie nadaje się do tego rodzaju zdjęć, obsługując wszystkie sytuacje – od ujęć szerokokątnych po ujęcia wymagające dużego zasięgu teleobiektywu. Połączenie tego pełnoklatkowego obiektywu z aparatem Canon EOS R7, który ma mniejszą matrycę APS-C, w efekcie jeszcze bardziej zwiększy ten zakres, zapewniając pole widzenia odpowiadające zakresowi 38,4–384 mm w aparacie pełnoklatkowym.

Duży zakres zoomu pozwala śledzić akcję, a dodatkowo mamy tu ultraszybki system AF Nano USM i 5-stopniowy stabilizator obrazu – wszystko w wygodnym, kompaktowym i lekkim tubusie.

Najlepszy teleobiektyw do fotografowania dynamicznych wydarzeń z ręki: Canon RF 70-200mm F4L IS USM

Kobieta trzymająca aparat Canon EOS R przy twarzy fotografuje rybaka wrzucającego do morza kosz do połowu homarów.

Mimo że Canon RF 70-200mm F4L IS USM jest teleobiektywem, jego rozmiar i mobilność sprawiają, że idealnie nadaje się do fotografowania dynamicznych wydarzeń z ręki, a także do fotografii podróżniczej i przyrodniczej © Andrew Ford

Sfotografowana od tyłu kobieta w wełnianej czapce trzyma aparat Canon EOS R z zamocowanym obiektywem Canon RF 70-200mm F4L IS USM.

Skuteczność 5-stopniowej optycznej stabilizacji obrazu w obiektywie Canon RF 70-200 mm F4L IS USM zwiększa się do 7,5 stopnia przy współpracy ze stabilizatorem IBIS w aparatach systemu EOS R, takich jak EOS R6. © Andrew Ford

Chociaż zdarzają się sytuacje, w których dynamiczne wydarzenia dzieją się w pobliżu, zazwyczaj trzeba je fotografować z większej odległości. Dotyczy to zwłaszcza wydarzeń sportowych z udziałem widzów, od lekkoatletyki po sporty motorowe. Rezygnując z szerokokątnych i standardowych ogniskowych, można wybrać obiektyw, który jest przeznaczony do obsługi zasięgu teleobiektywowego.

Niezwykle kompaktowy obiektyw Canon RF 70-200mm F4L IS USM udowadnia, że teleobiektywy nie muszą być duże i ciężkie. Dzięki wysuwanej konstrukcji po złożeniu ma mniej niż 12 cm długości, co ułatwia jego przechowywanie. Pomimo solidnej, odpornej na warunki atmosferyczne konstrukcji spod znaku serii L waży jedynie 695 g.

Do jego najważniejszych cech zaliczamy jasną, stałą w całym zakresie ogniskowej przysłonę (f/4) oraz niesamowicie szybki AF oparty na silnikach Dual Nano USM.

Najlepszy superteleobiektyw zmiennoogniskowy klasy podstawowej do fotografowania dynamicznych wydarzeń: Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Widoczny z profilu hokeista w czerwonej koszulce i czarnym kasku. Trzyma uniesiony niebieski kij hokejowy.

Zaawansowany (5,5 stopnia) optyczny stabilizator obrazu w obiektywie Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM pozwala robić oszałamiające zdjęcia dynamicznych wydarzeń bez potrzeby stosowania statywu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem RF 100-400mm F5.6-8 IS USM; 400 mm, 1/500 s, f/8 i ISO 1600.

Hokeista w niebieskiej koszulce i długich niebieskich getrach walczy o piłkę na boisku ze sztuczną murawą.

9-listkowa przysłona zapewnia również wspaniałe rozmycie tła. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem RF 100-400mm F5.6-8 IS USM; 400 mm, 1/640 s, f/8 i ISO 1600.

W fotografii sportowej i przyrodniczej często zdarza się, że nie można podejść tak blisko wydarzeń, jak by się chciało. Nawet obiektyw 70–200 mm czy model Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM mogą mieć zbyt mały zasięg teleobiektywu. Aby pokonać ten dystans, potrzebny jest superteleobiektyw.

Obiektyw Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM zapewnia dwukrotnie większy zasięg teleobiektywu niż obiektyw 70–200 mm, a jednocześnie jest stosunkowo niewielki i wyjątkowo lekki – waży zaledwie 635 g. Zawsze istnieje większe ryzyko spadku ostrości wskutek drgań aparatu przy ogniskowych superteleobiektywu, ale stabilizacja obrazu zapewnia wyraźne zdjęcia z ręki i płynne filmy. Ultraszybki autofokus Nano USM doskonale śledzi akcję, a jeśli ogniskowa 400 mm nadal nie daje wystarczającego zasięgu, obiektyw jest zgodny z konwerterami Canon Extender RF 1.4xExtender RF 2x.

Najlepszy superteleobiektyw stałoogniskowy klasy podstawowej do fotografowania dynamicznych wydarzeń: Canon RF 600mm F11 IS STM

Sprinter wychodzący z bloków.

W przypadku niektórych ujęć dynamicznych rzadko można podejść tak blisko, jakby się chciało. Najdłuższa możliwa ogniskowa przebija możliwość powiększania, więc superteleobiektywy, takie jak Canon RF 600mm F11 IS STM i Canon RF 800mm F11 IS STM, to najlepsze opcje. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 600mm F11 IS STM; 1/1600 s, f/11 i ISO 800.

Teleobiektywy i superteleobiektywy zmiennoogniskowe obsługują szeroki zakres pola widzenia, gdy fotografujemy tylko w jednej pozycji, na przykład podczas oglądania wydarzeń sportowych lub w ukryciu podczas fotografowania dzikiej przyrody. Przy innych okazjach potrzebny będzie jak największy zasięg teleobiektywu, a zakres zoomu staje się zbyteczny. Typowe scenariusze obejmują fotografowanie ptaków w locie lub dzikich zwierząt z dystansu.

Rewolucyjny obiektyw Canon RF 600mm F11 IS STM to idealne narzędzie do takich zadań. Dzięki wysuwanej konstrukcji jego długość nie przekracza 27 cm, a całość waży tylko 930 g. Jest bardzo łatwy w obsłudze nawet podczas długiego fotografowania z ręki, a 5-stopniowy stabilizator optyczny pozwala rejestrować wyraźny obraz. W razie potrzeby obiektyw Canon RF 800mm F11 IS STM zapewnia jeszcze większy zasięg – obu tych obiektywów można używać z konwerterami Canon Extender RF 1.4x i Extender RF 2x.

Najlepszy profesjonalny obiektyw do fotografowania dynamicznych wydarzeń: Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Wioślarz pochyla się nad wiosłami. Sportowiec jest wyostrzony, a tło jest rozmyte.

Jasny obiektyw, taki jak Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, zapewnia stosunkowo niewielką głębię ostrości, dzięki czemu można wyodrębnić główny obiekt w ujęciu akcji poprzez rozmycie tła. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM; 111 mm, 1/1000 s, f/2,8 i ISO 1000. © Matthew Joseph

Fotograf w dżinsach i niebieskiej kurtce odchyla się do tyłu, by zrobić zdjęcie aparatem Canon z obiektywem RF 70-200mm F.2.8L IS USM.

Podobnie jak w przypadku modelu Canon RF 70-200mm F4 IS USM ten jaśniejszy obiektyw (f/2,8) cechuje się profesjonalną jakością wykonania i odpornością na warunki pogodowe. Ma też superszybki i praktycznie bezgłośny system Dual Nano USM AF oraz 5-stopniowy stabilizator obrazu.

W przypadku konieczności „zamrożenia” ruchu bardzo szybkich obiektów trzeba użyć krótkiego czasu naświetlania. Aby zatrzymać szybką akcję, czas naświetlania musi wynosić 1/2000 s lub być jeszcze krótszy. Może to być problem w warunkach innych niż duże nasłonecznienie. Jednym z rozwiązań jest zwiększenie czułości ISO aparatu, ale w takim przypadku występuje ryzyko wzrostu ziarnistości obrazu ze względu na zaszumienie obrazu i utraty drobnych szczegółów.

Jeśli masz nieco większy budżet, najlepszym rozwiązaniem będzie obiektyw Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Przysłona f/2,8 umożliwia pracę z krótkim czasem naświetlania, nawet przy słabym oświetleniu, w całym zakresie zoomu. Kolejną zaletą jest możliwość uwydatnienia głównego obiektu poprzez rozmycie tła.

Wszystkie opcje, które tutaj omówiliśmy, są idealne do fotografowania dynamicznych wydarzeń: są lekkie, łatwe w obsłudze i dostosowane do różnych budżetów. Zatem niezależnie od tego, czy planujesz stanąć na bocznej linii podczas amatorskiego meczu piłki nożnej, czy chcesz uchwycić szybko poruszającego się sportowca na torze, w tej ofercie znajdziesz obiektyw, który spełni Twoje wymagania. Pozostaje tylko wyjść, spróbować swoich sił i odkryć wszystkie możliwości.



Autor: Matthew Richards

Powiązane produkty

Powiązane artykuły