aerial view of workers

Fotografia abstrakcyjna

Niezależnie od tego, czy odwiedzasz nowe miejsce czy fotografujesz swój dom, zawsze warto szukać sposobów fotografowania, które ułatwią tworzenie bardziej interesujących, charakterystycznych zdjęć.

Wybór innego kąta

Prawdopodobnie należysz do tej grupy osób, które wykonują większość zdjęć z poziomu oczu. Jednak używając funkcji Live View aparatu (i odchylanego ekranu LCD, jeśli aparat jest w niego wyposażony), odkryjesz, że możesz komponować znaczenie bardziej interesujące ujęcia z różnych pozycji.

Sugestia: umieść aparat tuż przy ziemi i odchyl ekran LCD tak, by widzieć obraz, gdy patrzysz prosto w dół. Z kolei, aby uzyskać widok znad głów ludzi w tłumie, umieść aparat na monopodzie i odchyl ekran LCD w dół. Możesz przytrzymać aparat u góry i sprawdzić, co widać przez obiektyw – będzie to widok całkowicie odmienny od tego, który widzisz, gdy trzymasz aparat w standardowej pozycji.

Wykorzystanie paska na szyję jako paska na nadgarstek

Jeśli fotografujesz z wysokiego punktu obserwacyjnego, patrząc na scenę poniżej, musisz pewnie przytrzymać aparat. Zawiązanie paska na szyję wokół nadgarstka pomaga stabilizować aparat i chroni go przed upuszczeniem.

Przesuń punkt ostrości

Dobrym punktem wyjścia jest przesunięcie punktu ostrości ze środka kadru. Najpierw przełącz aparat w tryb ręcznego ustawiania ostrości. Następnie wykadruj ujęcie tak, by obiekt znalazł się w środku, i naciśnij spust migawki do połowy. Trzymając spust migawki naciśnięty do połowy, możesz zmienić kompozycję kadru, przesuwając obiektyw aż do uzyskania najlepszego ujęcia. Następnie naciśnij spust migawki do końca, by zrobić zdjęcie.

Pełna kontrola w trybie Live View

Tryb Live View zapewnia podgląd obrazu na ekranie LCD aparatu. Użyj trybu Live View, aby własnoręcznie wybierać punkty ostrości i przejmij twórczą kontrolę nad zdjęciami. To jeszcze łatwiejsze w przypadku gdy aparat ma ekran dotykowy. Wystarczy dotknąć ekranu LCD w miejscu, w którym chcesz skupić ostrość, i przełączyć mechanizm AF w tryb Live, a aparat ustawi ostrość w danym punkcie kadru.

Odpowiedni moment

Jeśli planujesz wykonanie zdjęcia aparatem trzymanym na statywie lub monopodzie nad głowami ludzi, dosięgnięcie spustu migawki w odpowiedniej chwili może być dość trudne. Możesz wówczas użyć elektronicznego wężyka spustowego – RS-60E3 lub RS-80N3 w zależności od modelu aparatu. Jeśli aparat ma łączność Wi-Fi, wykorzystaj smartfon, by zdalnie podłączyć się do aparatu (obejmuje także tryb Live View) i wyzwolić migawkę telefonem.

Myśl perspektywicznie

Tryb krajobrazu, automatycznie wybierany z poziomu funkcji Smart Auto, umożliwia fotografowanie scen z wyraźnymi szczegółami od pierwszego planu do tła, czyli z tzw. dużą głębią ostrości. Dzięki temu możesz ukazać więcej szczegółów otoczenia – w mieście lub poza nim.

Sugestia: w przypadku fotografowania krajobrazu umieść coś na pierwszym planie, by zrównoważyć scenę. Pamiętaj, że zdjęcia krajobrazów można robić aparatem odwróconym na bok, w układzie pionowym.

Szukaj światła i cienia

Oświetlenie jest sednem każdego rodzaju fotografowania. Wyrobienie w sobie nawyku poszukiwania gry światła i cienia, które tworzą własne kształty i struktury w kadrze, jest dużym krokiem na drodze doskonalenia umiejętności fotograficznych. Kiedy słońce jest nisko, zazwyczaj wczesnym rankiem lub późnym popołudniem, cienie wydłużają się i mogą nadać dodatkowy wymiar Twoim zdjęciom. Niczym niewyróżniające się za dnia otoczenie zmienia się dzięki wydłużonym cieniom, gdy oświetlenie pada pod mniejszym kątem. Możesz użyć funkcji GPS przez urządzenie mobilne, w którą jest wyposażonych wiele kompaktowych aparatów z łącznością Wi-Fi, aby zapamiętać lokalizację ze wspaniałymi cieniami i odwiedzić to miejsce później.

Nasycanie kolorów

W przypadku fotografowania krajobrazu nasycenie głównych kolorów może pomóc w wykonaniu wyjątkowego zdjęcia. Aby zwiększyć nasycenie kolorów, można użyć funkcji Moje kolory. Na przykład w zdjęciach wykonywanych w naturalnym otoczeniu można zwiększyć nasycenie błękitu nieba i wody oraz zieleni, aby wydawały się żywsze i atrakcyjniejsze.

Unieruchamianie obiektu w kadrze

Poruszające się obiekty mogą stanowić podstawę niezwykłych zdjęć, ukazując rzeczy, na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi. Aby uchwycić ruchomy obiekt w kadrze, należy użyć krótkiego czasu naświetlania. Konkretny czas naświetlania zależy od różnych czynników, takich jak prędkość w jakiej porusza się obiekt i jego odległość od aparatu. Aby sfotografować ludzi w ruchu, wybierz tryb Sport w aparacie lub użyj trybu preselekcji czasu (oznaczenie Tv na pokrętle wyboru trybów aparatu) i ustaw czas naświetlania 1/250 s lub krótszy.

Uchwycenie kontrastu

Kiedy światło jest bardzo jasne, tworzy głębokie, ciemne cienie. Efekt ten nazywamy kontrastem. Jego dobre wykorzystanie może wzbogacić każde zdjęcie. Jednak podczas fotografowania w jasne, słoneczne dni widziany kontrast jest większy, niż uchwyci to aparat. Można to skompensować, używając trybu kontroli podświetlenia HDR dostępnego w wielu aparatach EOS. Znajduje się on w pozycji SCN na pokrętle wyboru trybów. Użycie tego trybu spowoduje wykonanie przez aparat trzech ujęć dla każdego zdjęcia, które następnie zostaną połączone, by zapewnić dużo szerszy zakres kontrastu niż pojedyncze ujęcie.

Świat w czerni i bieli

Podczas wykonywania bardziej abstrakcyjnych zdjęć kluczowe elementy obrazu zmieniają się: często ujęcie skupia się bardziej na teksturze, kontraście, cieniach i kształtach niż kolorze. Po ustawieniu aparatu na monochromatyczny styl obrazów (być może z ustawieniem żółtego filtru) na ekranie LCD będzie wyświetlany monochromatyczny podgląd, który pomaga w wyobrażeniu sobie sceny bez kolorów. Jeśli aparat jest ustawiony na rejestrowanie obrazów RAW, będziesz miał możliwość przywrócenia kolorów podczas obróbki zdjęć na komputerze.

Potencjał fotografowania z dołu

Fotografowanie z dołu tworzy bardzo dynamiczną perspektywę, ale może spowodować niedoświetlenie obiektów na pierwszym planie, jeżeli sporą część kompozycji stanowi niebo, które może zmylić czujniki aparatu. Użycie pozytywnej kompensacji ekspozycji umożliwia rozjaśnienie kadru, jeśli główne obiekty są zbyt ciemne.

Odpowiedni układ aparatu

Każdy aparat ma czujnik położenia, który rozpoznaje układ aparatu (poziomy lub pionowy) i zapewnia odpowiednią orientację obrazów na ekranie LCD lub ekranie komputera. W przypadku fotografowania pionowo w dół lub w górę system orientacji może zostać zmylony. Wyłącz funkcję automatycznego obracania w menu ustawień (żółte) i korzystaj z niezmiennego położenia obrazów.

Pełne wykorzystanie ekspozycji wielokrotnej

Niektóre modele zaawansowanych aparatów EOS mogą obsługiwać funkcję ekspozycji wielokrotnej. Dzięki temu poruszające się obiekty stają się mniej widoczne na zdjęciu (częściowo przezroczyste), a statyczne elementy, np. budynki, są rejestrowane normalnie. Ustaw aparat, najlepiej na statywie, a następnie skonfiguruj tryb ekspozycji wielokrotnej, aby uśrednić poszczególne ujęcia. Zaprogramuj aparat tak, by wykonał co najmniej trzy zdjęcia, a następnie zwalniaj spust migawki w odstępach kilkusekundowych. Po wykonaniu zdjęć aparat połączy pojedyncze ujęcia, a elementy, które uległy zmianie między poszczególnymi zdjęciami będą słabiej widoczne, prawie widmowe. Im więcej zdjęć wykonasz, tym mniej widoczne będą poruszające się obiekty.

Tworzenie niesamowitych filmów poklatkowych

Wykonując serię zdjęć w ciągu kilku godzin, możesz użyć aparatu do stworzenia atrakcyjnego filmu poklatkowego. Niektóre aparaty EOS mogą być używane wraz z programatorem czasowym TC-80N3. Urządzenie po podłączeniu do aparatu umożliwia wykonywanie zdjęć z wcześniej ustaloną częstotliwością w przeciągu kilku godzin.

Krok dalej: po nagraniu sekwencji poklatkowej możesz edytować film za pomocą nakładki statycznej, dzięki czemu tętniące życiem miasto sprawi wrażenie pustego miejsca.

Nagrywanie abstrakcyjnych filmów

Pozycja kamery

Często ludzie nagrywają filmy kamerą umieszczoną na statywie lub trzymając ją w ręce na wysokości ramion. Aby Twoje dzieło było bardziej interesujące, spróbuj nagrywać z ekstremalnie wysokiej lub niskiej perspektywy, aby pokazać rzadziej spotykany widok ujęcia.

Sugestia: uchwyć zgiełk miasta z nietypowej perspektywy. Umieść kamerę na ziemi, pomiędzy stopami, aby pokazać ruch nóg przechodzących osób. Ewentualnie nagraj ujęcie z wysokiej wieży czy innego budynku, patrząc na ludzi znajdujących się dużo niżej.

Kontrast między spokojem i ruchem

Jeśli pozwala na to czas, pokaż kontrast pomiędzy ulicami bardzo wczesnym rankiem, praktycznie bez ruchu i ludzi, oraz późniejszymi porami dnia, aby ukazać, jak kilka godzin może zmienić wygląd ulic w mieście.

Możesz też próbować mieszać długość nagrywanych klipów, używając dłuższych ujęć cichych, spokojnych ulic w połączeniu z krótkimi klipami bardziej ruchliwego otoczenia.

Obserwowanie cieni

Jeśli nagrywasz to samo miejsce o różnych porach dnia, uważaj podczas edycji: wycinanie jednego klipu o poranku i łączenie go z nagraniem z późniejszych godzin może sprawić problem, ponieważ cienie w kadrze zmienią pozycję. Cienie znajdujące się po lewej stronie obiektu o poranku będą widoczne po jego prawej stronie po południu. Ewentualnie możesz dokładnie obserwować cienie i zmieniać swoją pozycję tak, by współgrały one ze sobą w każdym z poszczególnych klipów nagranych w ciągu dnia.

Optymalne prezentowanie zdjęć

Najlepszy papier do wydruku Twoich zdjęć

Wkładając dużo pracy w tworzenie wspaniałych zdjęć, chcemy je później pokazać innym. Wspaniałym sposobem na pochwalenie się swoim osiągnięciem jest wydrukowanie zdjęcia i nadanie mu tym samym fizycznej formy.

Odpowiednio dobrany papier ma spory wpływ na efekt końcowy. Artystyczne ujęcia warto wydrukować na papierze matowym lub Fine Art, który nada im odpowiednią teksturę i głębię, podczas gdy papier błyszczący może pomóc w uzyskaniu żywszych, bardziej kolorowych odbitek. Znajomość papieru jest równie ważna jak znajomość obiektywów – wybierz odpowiedni papier, aby cieszyć się zamierzonym rezultatem.

Przygotowanie do kadrowania

Jeśli planujesz umieszczenie zdjęcia w ramce, dobrze jest zostawić niewielki margines na krawędziach. Dzięki temu zdjęcie będzie można umieścić za elementem montażowym ramki. Dzięki temu wydruk nie będzie dotykać szkła, a samo zdjęcie przetrwa dłużej.