A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FOTOGRAFIA KONCERTOWA

Fotograf królów rocka, Bart Heemskerk, opowiada jak uchwycić atmosferę koncertów i festiwali

„Muzyka to miłość, a fotografia to narzędzie” – mówi holenderski fotograf muzyczny Bart Heemskerk. Odwiedza duże festiwale i koncerty na terenie całej Europy, fotografując znanych artystów, takich jak Nick Cave, Lana Del Rey czy Dua Lipa. Przypadło mu również w udziale godne pozazdroszczenia zadanie, jakim była współpraca z zespołem Rolling Stones.

Tego lata, wiedziony swoją pasją do muzyki, pojawi się na około 40 festiwalach, które będzie fotografował. Dzisiaj opowie nam swoją inspirującą historię i przekaże wskazówki, które warto wypróbować, zabierając kompaktowy aparat na tegoroczne imprezy plenerowe.

„Jako dziecko ciągle słuchałem radia i nagrywałem listy przebojów. Później chodziłem z ojcem na koncerty i zakochałem się w festiwalowej scenie, gdy w wieku 15 lat uczestniczyłem w festiwalu Pinkpop Festival w Holandii” – mówi 33-letni fotograf.

Po kilku latach od pierwszego festiwalu Bart miał okazję pożyczyć aparat Canon EOS 400D (wcześniejsza wersja aparatu Canon EOS 800D). Szybko zdał sobie sprawę, że posiadanie aparatu pozwala jeszcze lepiej wykorzystać czas spędzany podczas koncertu na rejestrowaniu zabawy z dala od sceny czy tworzeniu kreatywnych ujęć z najlepszych występów na żywo.

Budował swoje portfolio fotografując różne wydarzenia muzyczne na własną rękę. W pewnym momencie zrezygnował z pracy nauczyciela, by rozpocząć karierę fotografa: „Dziesięć lat po wzięciu udziału w pierwszym festiwalu, wróciłem na Pinkpop ze zleceniem. Miałem fotografować holenderski zespół Kensington, który poznałem, gdy zaproponowałem im bezpłatne fotografowanie w zamian za możliwość wejścia na ich kolejne występy” – mówi Bart. W kolejnym roku otrzymał zlecenie, jakiego nigdy by się nie spodziewał – od światowej legendy rocka, zespołu Rolling Stones.

„Zespół Rolling Stones miał zaplanowaną trasę koncertową na rok 2014. Znaleźli mnie w Internecie, gdy szukali fotografów z Holandii. Skontaktowali się z organizatorami festiwalu Pinkpop i zapytali o Barta. To było coś niewiarygodnego”.

Zespół poprosił go o robienie zdjęć podczas europejskiej trasy koncertowej. Miał zapewniony dostęp za kulisy, gdzie spotykał najsławniejszych muzyków na świecie. „Będąc w trasie ze Stonesami, czułem się jak w rodzinie” – mówi Bart. „Ciągle żartowaliśmy. Najbardziej bawiła mnie współpraca z Keithem [Richardsem]. Jest naprawdę zabawny. Musiałem fotografować spotkania z fanami. Dostałem przepustkę uprawniającą do poruszania się po całym terenie, więc mogłem chodzić, gdzie tylko chciałem – za kulisy, pod scenę. Byłem częścią ekipy, jadłem obiad z jej pozostałymi członkami, brałem udział w kontroli dźwięku i innych zadaniach”.

W późniejszym okresie Bart pozostawał w kontakcie z zespołem Rolling Stones, a nawet dołączył do nich ponownie w 2017 roku.

Powiązane artykuły
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FOTOGRAFIA KONCERTOWA

Kostiumy, słońce i rock & roll: 10 wskazówek jak fotografować podczas koncertów

Fotograf koncertów Ben Morse podpowiada, jak robić zdjęcia godne gwiazd rocka podczas wydarzeń muzycznych i dlaczego aparat kompaktowy Canon PowerShot SX740 HS jest idealny na takie okazje.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

ZDJĘCIA Z IMPREZ

Większa kreatywność podczas fotografowania imprez

Chcesz uwieczniać emocje towarzyszące imprezom i uroczystościom? Dowiedz się, jak uchwycić wyjątkowe chwile w kreatywny sposób.

Instant printing tips with the Canon SELPHY SQUARE QX10

TWÓRCZE DRUKOWANIE

Krótkie porady dotyczące drukowania na Canon SELPHY QX10

Wskazówki i porady dotyczące kreatywnej pracy z drukarką Canon SELPHY SQUARE QX10.

Znajdź odpowiednie światło i wykorzystaj je

„Nigdy nie wiesz, jak będzie wyglądać oświetlenie – to jeden z elementów fotografii koncertowej, który zapewnia największą frajdę. Musisz pracować z oświetleniem, jakie zastajesz” – mówi Bart.

Bart podpowiada: aby w pełni wykorzystać oświetlenie, lepiej się poruszać, zamiast stać ciągle w jednym miejscu. „Jeśli światło pada z góry na twarz innej osoby, będzie ona wyglądała inaczej, gdy staniesz z lewej strony niż wtedy, gdy będziesz znajdować się przed nią lub gdy przejdziesz dalej, do tyłu” – mówi.

„Efekty świetlne powtarzają się. Jeśli artysta stoi za mikrofonem i widzę, że na jego twarz pada co jakiś czas żółty, biały lub niebieski promień światła, a on porusza się wychodząc poza nie i wraca, wybieram na zrobienie zdjęcia taki moment, kiedy promień pada na jego twarz lub w jej pobliże, by uzyskać atrakcyjne ujęcie sylwetki”.

Jeśli fotografujesz występy znanych zespołów, obejrzenie w Internecie ich poprzednich koncertów na żywo może pomóc Ci przewidzieć, co się wydarzy. „Zauważasz, że podczas drugiego utworu artysta skacze w tłum i robi to na kilku kolejnych koncertach. Możesz więc przewidzieć, że również zrobi to na koncercie, na który Ty się wybierasz. Wówczas musisz jedynie wybrać odpowiednie miejsce”.

Aby dowiedzieć się więcej na temat ustawień aparatu i poznać podpowiedzi dotyczące fotografowania w różnych warunkach oświetleniowych, przeczytaj nasze wskazówki z zakresu fotografii koncertowej.

Zadbaj o zróżnicowane kadrowanie

Jeśli chodzi o wybór sposobu fotografowania koncertów i festiwali muzycznych: „Ludzie często umieszczają fotografowany obiekt w środku kadru i robią dużo takich samych zdjęć. Po prostu przybliżają głównego artystę, co może być nudne” – mówi Bart.

Lepsze efekty może przynieść tworzenie zróżnicowanych kompozycji poprzez kadrowanie fotografowanego obiektu po lewej lub prawej stronie ujęcia. „Zrób świetne zdjęcie jednego artysty, wybierz jedno lub dwa ujęcia, a następnie rozszerz je lub włącz w nie publiczność. Jeśli zdecydujesz się umieścić obiekt w środku, na zdjęciu musi się coś dziać – artysta może skakać, machać rękoma lub patrzeć prosto w aparat”.

"Chcesz uchwycić atmosferę festiwalu, a każdy ma własną, wyjątkową atmosferę."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

Nie przegap najważniejszego momentu koncertu

„Obecnie aparaty mają tak dobrą regulację ostrości, że gdy artysta porusza się na scenie, wolę używać autofokusu zamiast ręcznie nastawiać ostrość” – mówi Bart. Wybierając odpowiednie punkty autofokusu, może on utrzymać ostrość fotografowanego obiektu nawet wtedy, gdy artysty biega po scenie, jest noszony przez publiczność lub dynamicznie tańczy.

W przypadku aparatów kompaktowych, takich jak Canon PowerShot SX740 HS, kliknięcie przycisku menu z tyłu aparatu umożliwia wybór trybu autofokusu w sekcji ustawień fotografowania. Funkcja śledzenie AF pozwala podążać za obiektem, dzięki czemu możesz uchwycić akcję bez obaw o rozmazane ujęcia.

W sekcji ustawień możesz wybrać tryby wyzwalania migawki oraz opcję szybkich serii zdjęć. Dzięki temu możesz kontynuować fotografowanie tak długo, jak chcesz, przytrzymując palec na spuście migawki.

„Zazwyczaj korzystam z opcji serii zdjęć, na wypadek gdyby nagle przed aparatem pojawiła się czyjaś ręka lub gdyby wokalista zamknął oczy” – mówi Bart. „Na przykład skok Eddiego Veddera z Pearl Jam – to zaledwie sekunda i wierzcie mi, że naprawdę warto to uchwycić. Podczas koncertu artysty siedzącego za fortepianem lub stojącego tuż za mikrofonem, możesz wykorzystać pojedyncze ujęcie. Wybierz tylko odpowiedni moment”.

Najlepszy aparat do fotografii koncertowej

Na wielu festiwalach z dużych lustrzanek cyfrowych mogą korzystać jedynie osoby posiadające akredytację prasową. Lepiej więc zabrać ze sobą niewielki aparat z dużym zoomem, taki jak Canon PowerShot SX740 HS – radzi Bart.

„Będziesz stać wśród publiczności, dlatego warto wybrać aparat z odchylanym ekranem [dzięki czemu możesz fotografować pod różnymi kątami]. Pomocna może być także funkcja stabilizacji obrazu, taka jak 5-osiowa stabilizacja w aparacie PowerShot SX740 HS. Podczas tego rodzaju wydarzeń wokół Ciebie porusza się wiele osób, a [szczególnie, jeśli trzymasz aparat wysoko lub pod kątem] funkcja stabilizacji obrazu w znaczącym stopniu ograniczy drgania aparatu”.

W przypadku korzystania z aparatu z wymiennymi obiektywami, takiego jak Canon EOS M50, Bart zaleca zabranie ze sobą jedynie dwóch obiektywów. „Ja wybieram jeden szerokokątny obiektyw stałoogniskowy i jeden teleobiektyw. Dzięki temu mogę rejestrować ujęcia panoramiczne i uchwycić akcję z różnych odległości lub przy różnych ogniskowych” – mówi.

Obiektyw stałoogniskowy, taki jak Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, ma szerszą przysłonę, która zapewnia więcej światła na zdjęciach i pozwala używać krótszego czasu naświetlania, a obiektyw Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM umożliwia sprawne przybliżanie i oddalanie obiektów w kadrze.

Klucz do uzyskania interesujących fotografii koncertowych

„Zawsze powtarzam, że koncert należy fotografować z perspektywy publiczności, a nie fotografa” – mówi Bart. „W dzisiejszych czasach na każdej muzycznej imprezie pojawiają się dodatkowe atrakcje w pobliżu głównej sceny, np. punkty gastronomiczne. Chcesz uchwycić atmosferę festiwalu, a każdy ma własną, wyjątkową. Warto zrobić zdjęcie z pięknym zachodem słońca, z leżącymi dookoła ludźmi, relaksującymi się i słuchającymi muzyki. Może się zdarzyć, że ktoś ćwiczy jogę lub bawi się hula-hop. Te chwile są niezwykle cenne.

„Gdy jesteś na dużym diabelskim młynie lub jednym z żurawi, z których rozciąga się widok na teren festiwalu, to dobry moment, by użyć obiektywu szerokokątnego i uchwycić całe wydarzenie. W takiej sytuacji nie korzystaj z powiększenia, ponieważ w kadrze zmieści się wówczas jedynie jego niewielki element”.

Czy po sfotografowaniu tak wielu niezwykłych występów na festiwalach o wyjątkowej atmosferze Bart ma swoje jedno ulubione zdjęcie? „Myślę, że wybrałbym zdjęcia z występu zespołu Kensington, który odbył się w 2013 roku na festiwalu Pinkpop” – mówi. „Wówczas po raz pierwszy robiłem zdjęcia na scenie na tak wielkim festiwalu. Widok tych zdjęć nadal mnie porusza. Regularnie jeżdżę w trasy z DJ-em Arminem van Buurenem. Kilka lat temu udało mi się zrobić mu niesamowite zdjęcie w Miami, na festiwalu Ultra Music Festival. Po występie zobaczył tę fotografię i powiedział: «To jedno zdjęcie idealnie oddaje moją osobowość». Kiedy artysta mówi coś takiego, sprawia, że zdjęcie staje się wyjątkowe, prawda?”.

Autorka: Lucy Fulford

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich historii