Wykorzystanie dostępnego oświetlenia
Clive Booth jest fotografem zajmującym się modą, pięknem i portretami, a także filmowcem. Jest znany ze swojego charakterystycznego stylu opartego na selektywnej ostrości w naturalnym, dostępnym, ciągłym i odkrytym oświetleniu, które nadaje jego pracom atmosfery, intymności i eterycznej jakości.
Korzysta z szerokiej gamy obiektywów stałoogniskowych oraz wybranych obiektywów zmiennoogniskowych EF firmy Canon, zabierając ze sobą od 3 do 15 obiektywów, w zależności od danej sesji i tematu.
Jego ostatnie zlecenia obejmują kampanie reklamowe i krótkie filmy dla firm Asus, Ernst & Young, Fiat, H&M, Intel, L’Oreal, Louis Vuitton, MAC Cosmetics i The Mail on Sunday.
Zapytaliśmy Clive'a o używanie dostępnego oświetlenia i sposób, w jaki ta technika ukształtowała jego zdjęcia i filmy.
Definiowanie dostępnego światła
– Istnieje kilka sposobów opisywania tego aspektu, ale zazwyczaj używam określenia „dostępne światło”. Kwintesencją jest dokładne rozglądanie się... zachowywanie świeżego spojrzenia i szukanie dostępnego światła, które może zapewnić udane zdjęcia. Rzecz polega na analizie sposobu padania światła na fotografowany obiekt i efektu, jaki to zapewni na zdjęciu.
Praca z naturalnym oświetleniem
– Jednym z moich ulubionych sposobów na zgromadzenie dostępnego światła jest fotografowanie obiektów w pobliżu okien w pomieszczeniach. Często zabieram ze sobą kilka rzeczy, dzięki którym mam pewność, że mogę maksymalnie wykorzystać oświetlenie. Niektóre z nich są dość prozaiczne, np. zasłony lub siatki. Dzięki nim mogę wykorzystać dostępne światło, rozproszyć je i pracować z nim.
Używanie obiektywów stałoogniskowych
– Prawie nigdy nie używam lamp błyskowych i dodatkowego oświetlenia. Jednym z najlepszych pomysłów w przypadku fotografii z wykorzystaniem dostępnego światła jest zainwestowanie w obiektyw stałoogniskowy. Ostatnio byłem gościem na weselu znajomego, na które poszedłem bez większej ilości sprzętu i wykonałem kilka zdjęć. Wyszły wspaniale. Użyłem aparatu Canon EOS-1D X i obiektywu Canon EF 85mm f/1.2L II USM. Doskonale nadaje się on do fotografii w słabym oświetleniu i ujęć, w przypadku których chcę uzyskać atrakcyjną, małą głębię ostrości. Obiektywy stałoogniskowe nie muszą być drogie, a są idealne do portretów przy słabym oświetleniu.
Twórcza wizja Clive'a
– Jako twórca obrazu zawsze zadaję sobie pytanie: jak mogę skuteczniej wyrazić własny sposób postrzegania i odczuwania świata i pokazać to odbiorcom? Rzecz może się wydawać prosta, ale jest to prawdopodobnie jedno z największych wyzwań fotografii i filmu. Przedmioty znajdujące się między nami a naszymi obiektami mają olbrzymie znaczenie. Właśnie one stają się naszym pędzlem, piórem i głosem.
Ukryta moc
– Pełnoetatowy mechanik David McArthur stoi zamyślony w maszynowni między potężnymi 22,3-litrowymi turbodoładowanymi silnikami V10 MTU łodzi ratunkowej klasy Severn. Łódź ratunkowa może osiągnąć maksymalną prędkość 26 węzłów w 17 sekund i ma zasięg 250 mil morskich oraz możliwość zatrzymania się na odcinku równym długości łodzi.
© Clive Booth – Canon Explorer. Wykonane aparatem przedprodukcyjnym Canon EOS 5DS z obiektywem EF 35mm f/1.4L II USM; ekspozycja 1/15 s przy f/2,8, ISO 640. Użyto statywu i wężyka spustowego.
Cisza przed burzą
– Ten portret mieszkanki wyspy Islay i wolontariuszki, Cary McEachern, w odzieży stosowanej na łodzi ratunkowej jest doskonałym przykładem współpracy elementów. Czystość dostępnego światła i obiektyw stałoogniskowy umożliwiają uchwycenie emocji i dramaturgii, które ciężko jest czymś przebić.
© Clive Booth – Canon Explorer. Wykonane aparatem Canon EOS-1D X z obiektywem EF 85mm f/1.2L II USM; ekspozycja 1/160 s przy f/2,8, ISO 1000.