A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

Zdjęcia imprezowe

Jak robić kreatywne zdjęcia na imprezie

Jednym z najlepszych aspektów sezonu świątecznego jest szereg imprez i wydarzeń, gromadzących przyjaciół lub rodzinę, podczas których możemy wspólnie się pośmiać, potańczyć, odpocząć i nadrobić towarzyskie zaległości. Niezależnie od tego, czy wybierasz się na kameralne spotkanie z przyjaciółmi czy na wystawne przyjęcie bożonarodzeniowe z udziałem całej rodziny, wiedza o tym, jak sfotografować zabawę i uroczystości w kreatywny sposób, pomoże Ci tworzyć wspomnienia, do których będziesz wracać przez całe życie. Dzięki tym przydatnym wskazówkom i technikom uzyskasz doskonałe zdjęcia, które spodobają się wszystkim i którymi każdy będzie chciał się podzielić.

1. Wybierz najlepsze ustawienia aparatu pod kątem imprezy odbywającej się w pomieszczeniu

Fotografowanie na imprezie często wiąże się ze słabym oświetleniem i poruszającymi się obiektami, dlatego warto dostosować ustawienia aparatu do warunków panujących w tego rodzaju środowisku.

Korzystanie z lampy błyskowej nie jest konieczne, ale trzeba ustawić odpowiednio krótki czas naświetlania, aby na zdjęciach nie pojawiły się rozmycia obrazu spowodowane ruchem. Ustaw czas naświetlania na poziomie 1/160 lub 1/250 sekundy (minimum). Otwór przysłony powinien być dość duży (niska liczba „f”). Zmiana ustawień ISO na umiarkowane lub wysokie ustawienie, np. ISO 3200 lub ISO 6400, również wpłynie pozytywnie na uzyskiwane ujęcia.

2. Ustaw odpowiednio lampę błyskową

Jeśli korzystasz z lampy błyskowej, ustaw ją tak, aby błysk uatrakcyjniał wygląd fotografowanych obiektów. Jeśli używasz lampy błyskowej Speedlite, nie kieruj jej bezpośrednio na to, co fotografujesz. Odwróć ją w stronę sufitu, tak aby odbity od niego błysk oświetlił obiekty. Dzięki temu uzyskasz bardziej naturalne oświetlenie i zadbasz o komfort fotografowanych osób.

Lampa błyskowa Speedlite 470EX-AI to pierwsza na świecie lampa z funkcją Auto-Intelligent Bounce. Wybiera ona optymalny kąt odbicia na podstawie oceny otoczenia i automatycznie przechyla głowicę lampy, by światło odbiło się w odpowiednim miejscu od ściany lub sufitu. Dzięki temu użytkownik może skupić się na fotografowaniu.

Jeśli aparat obsługuje łączność Wi-Fi, a Ty masz dostęp do zewnętrznej lampy błyskowej z funkcją łączności bezprzewodowej lub dysponujesz przewodem zdalnej stopki aparatu, możesz ustawić lampę błyskową po jednej ze stron i zdalnie ją uruchomiać.

3. Rozpraszaj światło lampy błyskowej

Alternatywnym sposobem na uzyskiwanie doskonałych wyników podczas korzystania z lampy błyskowej jest użycie nasadki dyfuzyjnej lub małego, miękkiego pudełka nałożonego na głowicę lampy. Spowoduje to rozproszenie i zmiękczenie światła generowanego przez lampę, co pozwoli uzyskać na zdjęciach bardziej naturalne odcienie skóry.

4. Postaw na niepozowane zdjęcia

Pozowane fotografie z pewnością mają swoje zalety, ale jeśli chcesz uchwycić naturalną, wyrażającą radość mimikę gości na imprezie, postaw na autentyczność.

Dłuższy obiektyw, taki jak Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, pomaga wykadrować odległe obiekty i pozwala robić zdjęcia w dyskretny sposób, bez kierowania aparatu na konkretne osoby. Z tego samego powodu warto wyłączyć funkcję światła wspomagającego AF.

Zamiast używać lampy błyskowej podczas wykonywania autentycznych zdjęć, warto korzystać z dużego otworu przysłony oraz umiarkowanej lub wysokiej czułości ISO, aby zadbać o ostrość obiektów.

Korzystanie z lampy błyskowej nie jest konieczne, ale trzeba ustawić odpowiednio krótki czas naświetlania, aby na zdjęciach nie pojawiły się rozmycia obrazu spowodowane ruchem.

Powiązane artykuły
related article - OUTDOORS

PLENER

10 wskazówek, które ułatwią skuteczniejsze fotografowanie fajerwerków

Tutaj dowiesz się, jak sfotografować radość i magię, które towarzyszą pokazom fajerwerków. Zakres informacji obejmuje m.in. optymalne ustawienia aparatu pod kątem uwzględnienia w kadrze rodziny i znajomych.

Party Photography - related article 1

KULINARIA

Poznaj Mike’a Tsanga specjalizującego się w dynamicznej fotografii kulinarnej

Uchwycenie ruchu zawsze było pasją Mike'a Tsanga – londyńskiego fotografa kulinarnego. Przeczytaj nasz wywiad z Mikiem i dowiedz się, jak „zamrażając” ruch chwyta ulotne chwile.

related article - ACTION

AKCJA

Fotografowanie parkourowych wyczynów razem z Samo Vidicem

Fotograf sportowy Samo Vidic dzieli się najlepszymi wskazówkami dotyczącymi fotografowania scen parkourowych i sportów miejskich.

5. Dowiedz się, jak uzyskać zachwycający efekt bokeh

Niezależnie od tego, czy mówimy o morzu migających choinkowych światełek czy o zwykłej świeczce, okres świąteczny obfituje w świecące ozdoby, które (po wybraniu odpowiednich ustawień) mogą przekształcić się w piękne świetliste kule i uatrakcyjnić tło fotografii. Japońskie słowo „bokeh” opisuje walory estetyczne tych nieostrych punktów świetlnych.

Rozmyte jasne elementy w tle kadru mogą być duże i abstrakcyjne lub mniejsze i mniej wyraźne. Można nawet uwolnić swoją kreatywność i uzyskać rozmazane światła w kształcie gwiazdy, serca lub choinki. Aby dowiedzieć się, jak to zrobić, obejrzyj film dostępny powyżej.

Wspomniany efekt najłatwiej osiągnąć po ustawieniu najszerszego otworu przysłony, np. f/2,8 lub f/2. Umożliwia to precyzyjne określanie punktu ostrości i uwydatnianie obiektu na nieostrym tle. Atrakcyjnie rozmyte jasne elementy ujęcia można uzyskać również w przypadku małego otworu przysłony, takiego jak f/5.6. Efekt jest potęgowany wraz ze wzrostem odległości między fotografowanym obiektem i tłem lub po przybliżeniu aparatu do obiektu.

6. Wydłuż czas naświetlania, by uchwycić rozmycie ruchu

Krótki czas naświetlania ułatwia uchwycenie poruszających się obiektów. Alternatywne podejście zakłada użycie znacznie dłuższego czasu naświetlania w celu oddania wrażenia ruchu na zdjęciach zawierających nieruchome obiekty.

Jeśli fotografujesz z ręki, ustaw czas naświetlania na poziomie 1/10 lub 1/20 sekundy i zadbaj o to, aby nieruchomy (lub stosunkowo nieruchomy) obiekt był wyraźnie widoczny w kadrze. Przyda się tu obiektyw ze stabilizatorem obrazu, ponieważ dzięki niemu można używać dłuższego czasu naświetlania z zachowaniem wyostrzenia obiektu. Niektóre aparaty mają wbudowany stabilizator obrazu. W takim przypadku stabilizacja będzie zapewniona niezależnie od wybranego obiektywu.

Jeśli korzystasz ze statywu, możesz wybrać znacznie dłuższy czas naświetlania, by osiągnąć ten efekt. Do wyzwalania migawki użyj przewodowego lub bezprzewodowego pilota, aplikacji Canon Camera Connect lub samowyzwalacza.

A woman throws her arms back amidst trails of light

7. Uchwyć smugi światła na parkiecie

Kontrolując moment wyzwolenia lampy błyskowej podczas ekspozycji, możesz uchwycić kolorowe smugi światła, które oddają atmosferę imprezy, a jednocześnie zadbać o wyostrzenie fotografowanego obiektu. Wybierz długi czas naświetlania – około jednej sekundy – a następnie synchronizację błysku z pierwszą lub drugą kurtyną w menu opcji lampy błyskowej aparatu.

Synchronizacja błysku z pierwszą kurtyną to opcja domyślna w przypadku większości aparatów. Jej wybór powoduje wyzwolenie błysku lampy w momencie rozpoczęcia ekspozycji i zarejestrowanie wszelkich rozmyć przed obiektem. Synchronizacja błysku z drugą kurtyną oznacza, że błysk wyzwalany jest pod koniec ekspozycji, a na obrazie uchwycone zostają smugi światła i inne szczegóły widoczne za fotografowanym obiektem.

8. Skoncentruj się na drobnych szczegółach

Pamiętaj, że świąteczne fotografie nie zawsze muszą być wypełnione ludźmi. Dzięki skupieniu się na drobnych detalach, takich jak bombki na choince, dekoracja świątecznego stołu czy na innych obiektach związanych ze świętami, możesz równie skutecznie oddać nastrój i wagę danego wydarzenia.

Jeśli posiadany obiektyw nie umożliwia podejścia do obiektu na wymaganą odległość, rozważ zakup makroobiektywu, np. Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM lub Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Natomiast stosunkowo szerokokątny model, np. Canon EF-M 28mm f/3.5 IS STM (do aparatów EOS M), pozwoli zbliżyć się do obiektu, a jednocześnie ująć w kadrze większą część otoczenia, co zapewni właściwy kontekst.

Autor: Matt Golowczynski

Powiązane produkty