Zakazane zakątki miasta…

Na ulicach miast naszą uwagę często przyciągają sklepy, architektura, sztuka uliczna i ludzie. Właśnie te aspekty decydują o dynamice miasta. Jednak tuż obok nas, poza utartymi szlakami turystycznymi, kryje się niewidoczny na mapach, tajemniczy świat, o którego istnieniu dotąd nie wiedzieliśmy, i który czeka na odkrycie. Miejska dżungla, pełna reliktów przeszłości, porzuconych, zapomnianych i niszczejących w ukryciu perełek, a jednocześnie pełna życia i fascynujących historii.

Chcąc zainspirować użytkowników do zajęcia się eksploracją miast, rozmawialiśmy z sześcioma fotografami urbeksowymi z Europy: Aliną Rudyą, Holly-Marie Cato, Nicanorem Garcią, Ivo Kaijserem, Alistairem Wheelerem i Riccardo Zanutto, aby uzyskać porady dotyczące tego rodzaju fotografii. Prezentujemy najważniejsze wskazówki dotyczące wyszukiwania zakazanych miejsc, fotografii urbeksowej z unikatowej perspektywy, oraz informacje o tym co powinno znaleźć się w niezbędniku eksploratora.

Eksploracja miejska to przygoda oraz sztuka poszukiwania i uwieczniania odległych zakątków miasta kryjących się za jego głównymi atrakcjami. Te fascynujące miejsca, np. opuszczone stacje metra czy nieczynne fabryki, rzucają nowe światło na pozornie znane nam miasta.

W ostatnich latach zainteresowanie urbeksem znacznie wzrosło. Stał się modny wśród miłośników przygód, którzy zamienili wypady poza miasto na wyprawy w jego obrębie. Sednem urbeksu jest fotografowanie, które dokumentuje ten ukryty świata i ukazuje go innym osobom, zanim bezpowrotnie zniknie.

Tunel paryskiego metra

Zdjęcie: Nicanor García

Opuszczone miejsce w Rotterdamie

Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografii urbeksowej

Przed wyruszeniem na urbeksową wyprawę, warto przemyśleć, co chcemy zobaczyć. Dobrym narzędziem do poszukiwania potencjalnych miejsc i przestrzeni jest Internet. Warto też zapytać znajomych czy użytkowników serwisu Instagram, które miejsca uważają za godne uwagi, jeśli chodzi o urbeks. Dodatkowa inspiracja zawsze jest mile widziana. Po wybraniu miejsc należy ustalić dokładne adresy i uzyskać zgodę na wejście na obiekt.

Powinieneś też przemyśleć trasę, wzdłuż której będziesz się poruszać, aby efektywnie wykorzystać pobyt. Warto szukać szczegółów, które pomogą opowiedzieć historię tego miejsca. Mogą to być rozrzucone papiery, napisy na ścianach i murach czy pozostawione przedmioty. Każde miejsce ma swoją historię, która czeka na okrycie.

Nie zapomnij zabrać aparatu. Warto zarejestrować niesamowite detale i dokumentować cały pobyt w danym miejscu. Elementami fotograficznej opowieści mogą być drzwi, tunele i spiralne schody, a także drobne detale, takie jak graffiti, łuszcząca się farba, niszczejące meble czy pozostawione przedmioty.

Co warto zabrać ze sobą?

Aparat – dokumentuj wyprawę od początku do końca, uwieczniając każdy szczegół, aby udostępnić zarejestrowany materiał i zachować go na przyszłość

Elastyczny statyw – urbeksowe miejsca są często porzucone i słabo oświetlone. W takiej sytuacji elastyczny statyw jest niezbędnym elementem do przygotowania ujęcia w miejscach o ograniczonej przestrzeni, jeśli chcemy uzyskać wyraźne, nierozmyte zdjęcia.

Butelka wody – podczas eksploracji można zapomnieć o całym świecie, jednak warto pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Wygodne buty – noś lekkie obuwie, które ułatwi swobodne poruszanie się i dotykowe rozpoznawanie faktur pod stopami.

Latarka – mała, ale generująca silny strumień światła latarka ułatwi doświetlanie ujęć i oświetli drogę w ciemnościach.

Niezbędny ekwipunek podczas eksploracji miejskiej i fotografowania

Eksploracja miejska w Madrycie

Zasady urbeksu...

Informacje o produkcie

Poniżej prezentujemy wybrane modele aparatów, które sprawdzą się podczas wypraw urbeksowych i fotografowania nowo odkrytych miejsc. Zachowaj swoje zdjęcia oraz dziel się nimi, aby inspirować innych użytkowników:

Zainspirowaliśmy Cię? Podziel się swoimi zdjęciami

Jeśli zachęciliśmy Cię do eksploracji, podziel się swoimi przeżyciami i zdjęciami nieznanych miejsc w naszej Galerii. Dzielenie się własnymi dokonaniami to tylko jedna z dostępnych opcji. Możesz też oglądać zdjęcia innych fotografów i uczestniczyć w naszych comiesięcznych wyzwaniach fotograficznych.