Your photos, our favourites: Patterns and Textures

Wasze zdjęcia, nasze ulubione: dynamiczne wydarzenia

Poprosiliśmy Was o sfotografowanie dynamicznych wydarzeń, od dzikich zwierząt szybkich niczym błyskawica po ulotne letnie chwile. Oto zdjęcia, które wybraliśmy spośród otrzymanych prac.

Lot na karuzeli – Sergey Yevstafyev

Lot na karuzeli – Sergey Yevstafyev

– Zdjęcie zrobiłem podczas spaceru po parku w moim rodzinnym Aktiubińsku, mieście w Kazachstanie. To było piękne letnie popołudnie, w które grzechem byłoby pozostać w domu. Zauważyłem dwie radosne dziewczynki na karuzeli i chciałem uwiecznić tę chwilę beztroskiej zabawy moim sprawdzonym aparatem Canon EOS 400D Digital i nowo kupionym obiektywem Canon EF 70-300 L IS USM.

Stanąłem przed trudnym wyzwaniem: jak przymknąć przysłonę w celu zwiększenia głębi ostrości. Nie miałem statywu, a słońce zaczynało chylić się ku horyzontowi. Nastała tzw. złota godzina. Doskonały czas na fotografowanie, ale wiążący się z pewnymi trudnościami.

Wybrałem w aparacie tryb RAW. Włączyłem tryb priorytetu przysłony i ustawiłem wartość f/10. Zmieniłem ogniskową, aby odpowiednio skadrować zdjęcie. Wyregulowałem ostrość ręcznie i czekałem, aż dziewczynki zaczną przemieszczać się w moim kierunku. Użyłem trybu serii zdjęć, aby mieć pewność, że zarejestruję optymalne zdjęcie. Jestem zadowolony z efektu końcowego.

Zimorodek nurkuje po rybę – David Watkins

Zimorodek nurkuje po rybę – David Watkins

– Zdjęcie zrobiłem w okolicy Droitwich na południe od Birmingham, w brytyjskim hrabstwie Worcestershire. Zimorodki zamieszkują dopływ rzeki Severn. Ukryłem się w dobrze zamaskowanym miejscu. Zdjęcie zostało zrobione wiosną 2016 r.

Na efekt końcowy musiałem czekać cierpliwie około 10 godzin, obserwując otoczenie i fotografując za pomocą różnych technik. Wcześniej, już po zebraniu odpowiednich informacji, zaplanowaniu wyprawy i zarezerwowaniu miejsca, z którego mógłbym robić zdjęcia, musiałem czekać około sześciu miesięcy na swoją kolej. Warto było czekać na tę niewiarygodną sposobność obserwowania tych ptaków siedzących na żerdzi, nurkujących po ryby i jedzących swoją zdobycz.

Jako miłośnik fotografii byłem zafascynowany zimorodkami. Ich ubarwienie, płochliwość i szybkość sprawiają, że są to doskonałe obiekty dla fotografa. Widziałem te ptaki podczas spacerów, ale nigdy nie udało mi się ich sfotografować. Były zbyt szybkie.

Kiedy zjawiłem się w kryjówce o 8:00 rano zobaczyłem wiele samców i samic. Zajmowały się karmieniem młodych i niemal nieustannie znajdowały się w locie. Słyszałem ich piskliwe głosy na kilka sekund przed tym, zanim się pojawiały.

Podczas czterech pierwszych godzin miałem wiele okazji do sfotografowania ptaków nurkujących po ryby. Ich szybkość sprawiła, że bardzo trudno było zrobić udane zdjęcie. Zarejestrowałem wiele rozmytych zdjęć. Sfotografowałem też ogony i główki, ale nie udało mi się uchwycić całego, odpowiednio wyostrzonego ptaka.

Zwykle fotografuję w trybie ręcznym. Tego dnia było podobnie. Użyłem krótkiego czasu naświetlania równego 1/3200 s, przysłony f/10, czułości ISO 2000 i trybu serii zdjęć. Ptaki były bardzo aktywne o poranku. Miałem wiele okazji, by poćwiczyć różne techniki i wypróbować różne ustawienia z myślą o zarejestrowaniu tego niełatwego ujęcia.

Po pewnym czasie zacząłem więcej myśleć i planować. Skoncentrowałem się na punkcie, w którym zimorodki będą, według mojej oceny, zanurzać się w wodzie i wychodzić z niej po złapaniu ryby. Była to ryzykowne posunięcie, ponieważ nie chciałem niczego przegapić. Dopiero po kolejnych trzech godzinach udało mi się zrobić to zdjęcie. Byłem bardzo podekscytowany, ale nie mogłem przestać fotografować, bo obawiałem, że przegapię kolejną szansę.

10 godzin siedzenia w jednym miejscu to sporo, ale pogoda była łaskawa. Miałem dużo szczęścia i rozkoszowałem się każdą sekundą. Na szczęście miałem ze sobą znakomity sprzęt i wspaniały obiektyw, który zdobyłem specjalnie na tę wyprawę. Podsumowując całość, był to bardzo udany dzień. Zrobiłem zdjęcie, które uwielbiam. Bardzo się cieszę, że mi się to udało.

Jake koncentruje się na piłce – Pieter Bezuijen

Jake koncentruje się na piłce – Pieter Bezuijen

– Pies widoczny na zdjęciu to border collie o imieniu Jake. Miał wtedy osiem miesięcy. Niestety zdiagnozowano u niego padaczkę. Zaczął brać leki, a jego właściciele, moi znajomi Ingrid i Michiel, chcieli, aby zanim pojawią się efekty uboczne terapii, pies został sfotografowany w plenerze, w którym jego trójkolorowe umaszczenie wyglądałoby szczególnie atrakcyjnie. Postanowiliśmy zabrać go na plażę dla psów między miejscowościami Domburg i Oostkapelle.

Jake, jak każdy szczeniak, był pełen energii. Po kilku zdjęciach portretowych przeszliśmy do ulubionej czynności Jake’a: do biegania. Było dość wcześnie. Plaża była niemal pusta, więc pies mógł biegać swobodnie. Gdy znajomi wyjęli z torby piłkę, Jake skupił na niej całą swoją uwagę. Poprosiłem ich, aby rzucili piłkę w moim kierunku i szybko uskoczyli w lewo. Dzięki temu nie znaleźli się w tle zdjęcia.

Mój EOS 70D działał w trybie ręcznym. Ustawiłem krótki czas naświetlania (1/2500 s), aby „zamrozić” ruch, i użyłem największego dostępnego w moim obiektywie otworu przysłony (f/4) w celu uwydatnienia wyostrzonego obiektu. Po uwzględnieniu dostępnego światła ustawiłem czułość ISO 400.

Uchwycenie wyostrzonego Jake'a w pełnym biegu nie było łatwe, mimo że aparat ma znakomity autofokus. Często niektóre zdjęcia robię z boku i pod kątem, ponieważ ułatwia to ich rejestrację. Jednak nie są one tak spektakularne. W przypadkach takich jak ten zawsze używam pojedynczego punktu AF i trybu AI Servo. Zapewnia mi to większą kontrolę nad obszarem ustawiania ostrości. To zdjęcie zrobiłem, trzymając aparat bardzo nisko, tuż nad piaskiem. Korzystam z odchylanego wizjera aparatu, aby umieścić aparat jak najniżej. W przypadku fotografowania psów trzeba robić zdjęcia z niskiego pułapu, zwykle maksymalnie z poziomu jego wzroku.

Podejmij wyzwanie na ten miesiąc

Chcemy zobaczyć Twoje zdjęcia i dowiedzieć się, co inspiruje Cię do fotografowania. Przejdź do naszej galerii i zapoznaj się z naszym wyzwaniem fotograficznym na ten miesiąc. Chwyć aparat w dłoń i podziel się z nami swoimi zdjęciami.

Prześlij swoje zdjęcia