Twoje zdjęcia, nasze ulubione: „Portrety na tle miasta”

Mieszkańcy miast często mają ciekawe historie do opowiedzenia. Tym razem, poprosiliśmy naszych użytkowników o sfotografowanie ludzi w miejskim otoczeniu. Otrzymaliśmy wiele prac. Szczególne wrażenie zrobiło na nas zdjęcie Jimmy'ego Marra, „Eddie na Vespie”, zrobione w londyńskiej dzielnicy Camden Town. Jimmy opowiada o trudnościach związanych z wykonaniem tego zdjęcia, pokazuje inne swoje prace i przytacza historie, które się za nimi kryją.

Fotografowanie mody i kultury w mieście

Dorastałem w latach 70. i 80. ubiegłego wieku w otoczeniu różnych kultur młodzieżowych o bardzo wyrazistym stylu. Moda i muzyka były niezwykle ważne, a ludzie wyróżniali się, czasami wręcz ekstremalnym wyglądem. W latach 80. ubiegłego wieku po ulicach paradowali miłośnicy stylu New Romantic z koronkami i innymi ozdóbkami, punkowie z nastroszonymi włosami, łańcuchami i w dżinsowej odzieży, niegrzeczni chłopcy spod znaku reggae w eleganckich garniturach, ubrani w skóry rockowcy oraz przedstawiciele subkultury gotyckiej z makijażem w ciemnych kolorach.

Dziś nieczęsto można coś takiego zobaczyć. Dzisiejsza młodzież stawia na niczym niewyróżniające się markowe stroje, a tylko nieliczne jednostki mają swój własny, wyraźny styl.

Gdy wybierałem się na sesję miejskich portretów w Camden, chciałem znaleźć ludzi, którzy są wierni swojemu stylowi i odcinają się od ogólnie przyjętych standardów.

Portrety autorstwa Jimmy'ego Marra

Pokonywanie wyzwań

Zwracanie się do obcych ludzi z prośbą o pozowanie do zdjęcia było początkowo dziwnym przeżyciem. Byłem przekonany, że większość z nich odmówi. Jednak ku mojemu zdziwieniu znaczna część osób odbierała moją prośbę jako komplement, okazywała cierpliwość i starała się ułatwić mi pracę.

Musiałem fotografować poszczególne osoby w zastanych warunkach. Nie było to łatwe zadanie. Do tej pory używałem aparatu tylko w dobrym, naturalnym oświetleniu. Nigdy nie brałem pod uwagę tła. Teraz musiałem bardziej uważać na elementy tła odwracające uwagę od głównego obiektu, a jednocześnie myśleć o oświetleniu i kompozycji oraz udzielać wskazówek osobom, które zgodziły się pozować.

Fotografowanie Eddie'ego na Vespie

Eddie na Vespie w Camden – Jimmy Marr

Zdjęcie zrobiłem wieczorem, gdy było już praktycznie ciemno. Wracałem do samochodu z myślą o powrocie do domu, kiedy usłyszałem charakterystyczny dźwięk skutera Vespa. Na moje szczęście skuter przejechał obok mnie i zatrzymał się na stacji benzynowej. Spojrzałem na kierowcę i postanowiłem przejść na drugą stronę ulicy, aby przyjrzeć się wszystkiemu z bliska.

Eddie sprawiał wrażenie osoby niezmanierowanej i zgodził się pozować do portretu. Pozwolił mi wykorzystać zrobione zdjęcia w dowolny sposób. Podczas rozmowy przekonałem się, że Eddie zna się na fotografii. Cierpliwie czekał, aż uporam się z ustawieniem zewnętrznej lampy błyskowej.

Zdjęcie zrobiłem przy zapadającym zmroku, w kiepsko oświetlonym miejscu na stacji benzynowej. Użyłem zewnętrznej lampy błyskowej, którą pomagająca mi osoba trzymała z prawej strony obiektu, w odległości około 1,5 metra od niego. Zmniejszyłem moc lampy do 50%, a jej błysk został rozproszony przez niewielki ręczny dyfuzor. Zrobiłem kilka zdjęć testowych. Przejrzałem histogram na ekranie LCD i wprowadziłem tylko kilka drobnych korekt.

Mam wrażenie, że zdjęcie ma ponadczasowy charakter i przedstawia portret nietuzinkowej osoby w dużym, wielokulturowym mieście.

Podziel się swoimi zdjęciami

Jeśli chcesz, aby Twoje zdjęcie zostało opublikowane na stronie Showcase, prześlij je do galerii. Być może właśnie z Tobą się skontaktujemy. Co miesiąc proponujemy nowe wyzwanie. Weź do ręki aparat – jaki by on nie był – uwolnij kreatywność i prześlij zdjęcie, tak aby wszyscy mogli je zobaczyć.