Pięć wskazówek przydatnych gdy fotografujemy w niskiej temperaturze

Śnieg, mróz i lód to elementy, które sprawiają, że zimowa sceneria jest taka spektakularna. Niemniej jednak większość aparatów została skonstruowana tak, by działać w temperaturach powyżej 0°C. Musisz zatem uważać, jeśli chcesz robić zdjęcia na zewnątrz w ujemnej temperaturze. Fotografowanie w śnieżnych, mroźnych klimatach często sprawia trudności i może powodować uszkodzenie sprzętu. Dlatego też przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek, które będą niezwykle przydatne w chłodniejszych miesiącach.

Granice, Jan Villim

Jan Villim, Granice

1. Używanie statywu

Uzyskanie stabilnego zdjęcia nie będzie łatwe, jeśli Twoje dłonie drżą z zimna. Lekki i przenośny statyw pomoże ustabilizować aparat. Pamiętaj, żeby nie dotykać statywu gołymi dłońmi w ujemnych temperaturach – może to spowodować „odmrożenie” skóry. Jeśli pasjonujesz się fotografią zimową, ambasador Canon i fotograf zajmujący się sportami zimowymi, Richard Walch, zaleca używanie specjalnych rękawic do wspinaczki. Umożliwiają one wystawianie koniuszków palców podczas fotografowania i zapewniają ochronę dłoni pomiędzy ujęciami.

Fotografia sportowa, Jure Fundak

Jure Fundak, Fotografia sportowa

2. Dodatkowe baterie

Zimno sprawia, że baterie wyczerpują się szybciej niż zwykle. Trzymaj aparat i baterie tak, aby możliwie długo zachować ich ciepło. Pamiętaj też, aby spakować dwukrotnie więcej baterii niż zwykle – dzięki temu będziesz mógł uchwycić te wszystkie przepiękne ujęcia.

3. Ręczne obracanie pierścieni

Jeśli używasz aparatu na zewnątrz i przez dłuższa chwilę nie obrócisz ręcznie pierścienia do regulacji ostrości ani nie skorzystasz z automatycznej regulacji ostrości, pierścienie ostrości i przybliżenia obiektywu mogą „zamarznąć”. Aby zapobiec takiej sytuacji, trzymaj aparat owinięty, w torbie o wysokiej jakości, gdy z niego nie korzystasz. Jeśli fotografujesz podczas opadów śniegu, zakryj aparat. Możesz też często obracać pierścienie ostrości i przybliżenia – za pomocą napędu AF lub ręcznie.

Za kulisami skijoringu w Patagonii, Richard Walch

© Richard Walch, ambasador Canon

4. Uwaga na kondensację

Przeniesienie aparatu z zimna do ciepłego otoczenia spowoduje kondensację, co może prowadzić do uszkodzenia sprzętu. Richard Walch dzieli się poradą w tej kwestii: „Kiedy idziesz na lunch, coś musi zostać na zewnątrz – albo Ty, albo Twój plecak. Jeśli wejdziesz wprost z zimnego do ciepłego miejsca i spróbujesz sprawdzić swoje zdjęcia, może być to koniec gry. Aparat zaparuje, obiektyw zaparuje, a do tego prawdopodobnie uszkodzisz aparat. Musisz trzymać aparat w strefie o stałej temperaturze”.

Inspirującą opowieść Richarda o skijoringu możesz zobaczyć tutaj.

Patagońskie góry okiem Richarda Walcha

© Richard Walch, ambasador firmy Canon

5. Używanie osłony obiektywu

Opady śniegu lub zadymka śnieżna? Osłona obiektywu może uchronić obiektyw przed osadzaniem się śniegu. Richard Walch zgadza się tą poradą.

– Osłona obiektywu staje się niezwykle ważnym elementem, jeśli chcemy mieć pewność, że unoszący się w powietrzu śnieg nie dotknie obiektywu. Wiele czynności ujdzie Ci na sucho, jeśli użyjesz odpowiedniej osłony obiektywu – mówi Richard. Dlatego nie zdejmuj osłony obiektywu i miej przy sobie co najmniej kilka ściereczek do obiektywu, aby osuszać szkło przed włożeniem aparatu z powrotem do torby.

Wejdź i odkryj

Podczas rejestrowania najnowszej opowieści dla firmy Canon – relacji dot. skijoringu – reżyser Marcus Söderlund i jego ekipa musieli zmierzyć się z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Dołącz do wydarzeń za kulisami i odkryj, w jaki sposób sprostali tym wyzwaniom, rejestrując szybką akcję jednego z najbardziej ekstremalnych sportów zimowych.