Pięć wskazówek, które ułatwią tworzenie niesamowitych zdjęć portretowych

Uzyskanie dobrych zdjęć portretowych, szczególnie w przestrzeni miejskiej, może okazać się trudnym zadaniem. W grę wchodzi wiele czynników, np. dobór właściwego światła, zbliżenie się do obiektu czy odpowiednio szybka praca z aparatem. Wystarczająco dobre zdjęcia można wykonać dowolnym aparatem. Jednak wielu fotografów woli używać lustrzanek cyfrowych, ponieważ zapewniają one większą kontrolę i umożliwiają wyrażanie zamysłu artystycznego. Mamy nadzieję, że prezentowane wskazówki pomogą udoskonalić zdjęcia znajomych, krewnych lub osób spotykanych na ulicach – niezależnie od używanego aparatu.


1. Stosowanie korekty ekspozycji do zdjęć portretowych

Korekta ekspozycji może wydawać się skomplikowaną czynnością, ale jest to prosty sposób na rozjaśnienie lub przyciemnienie określonych części zdjęcia. Jest ona szczególnie przydatna, gdy chcemy zarejestrować jasne odcienie skóry i zadbać o odpowiedni kontrast obiektu lub sfotografować ciemne odcienie skóry i zapewnić im naturalny wygląd. Prawie wszystkie lustrzanki cyfrowe, większość aparatów kompaktowych i wiele smartfonów ma opcję korekty ekspozycji. Informacje na ten temat znajdują się w instrukcji obsługi danego urządzenia. Zwiększenie ekspozycji o 1 stopień umożliwia rozjaśnienie twarzy ludzi, a zmniejszenie jej o 1 stopień – przyciemnienie ich.

Dwie strony, Deveion Acker

Deveion Acker, Dwie strony,


2. Blisko obiektu

Sprawa wydaje się prosta, ale zbliżenie się do obiektu może być bardzo trudne, szczególnie jeśli jest to nieznajoma osoba lub ktoś bardzo ruchliwy. Jednak umieszczenie aparatu bliżej obiektu może odmienić portret poprzez ukazanie intensywnego wyrazu twarzy, jej rysów czy błysku w oku.

Zamiast obiektywów zmiennoogniskowych warto używać jednoogniskowych obiektywów standardowych lub szerokokątnych. Wymusi to zbliżenie się do obiektów, a ponadto mniejszy obiektyw nie będzie ich deprymował. Poproś znajomych lub krewnych, aby pozowali w niewielkiej odległości od obiektywu. Jeśli chcesz fotografować nieznajomych, poproś ich o pozwolenie. Często taka prośba jest odbierana jako komplement, a ponadto zyskasz czas na przygotowanie ujęcia. Do czasu opanowania tej techniki można używać trybu automatycznej regulacji ostrości w aparacie i krótkiego czasu naświetlania. Pozwoli to skoncentrować się na odległości od obiektu.

Autor: Cappugino

Cappugino,


3. Niepozowane ujęcia

Aby otrzymać naturalnie wyglądające, niepozowane zdjęcia portretowe, wykonaj kilka zdjęć przed i po tym, jak obiekt będzie gotowy do pozowania przed aparatem. Zniweluje to jego stres i zwiększy szanse na uchwycenie naturalnego uśmiechu lub figlarnego spojrzenia dziecka, gdy zrobisz zdjęcie w niespodziewanym momencie. Jeśli aparat ma tryb serii zdjęć, wypróbuj go. Możesz użyć obiektywu zmiennoogniskowego i fotografować z większej odległości. Portrety będą mieć naturalny i niewymuszony charakter.

Dzień dobry, Vinoth Chandar

Vinoth Chandar, Dzień dobry,


4. Powiedz coś o osobie, fotografując ją w określonym kontekście

Portret osoby w jej codziennym otoczeniu jest bardziej wymowny niż zwykłe zdjęcie portretowe. Na przykład sfotografuj szefa kuchni przy pracy lub rolnika na łące pełnej krów za pomocą obiektywu szerokokątnego. Możesz też sfotografować znajomego muzyka na tle rozmytego wnętrza sklepu z gitarami. Warto zastanowić się nad tym, co ma znaleźć się w tle zdjęcia i dlaczego. Rzecz polega na zarejestrowaniu atrakcyjnego wizualnie zdjęcia, wkomponowaniu określonego przekazu i zachęceniu odbiorców do zgłębienia tematu.

Szef kuchni, Meena Kadri

Meena Kadri, Szef kuchni,


5. Eksperymentowanie i łamanie zasad

Regulacja ustawień to tylko jeden ze sposobów na uatrakcyjnienie zdjęcia i nadanie mu określonego wyrazu. Do dyspozycji mamy kilka innych rozwiązań. Możemy poprosić obiekt, aby odwrócił wzrok od aparatu i spojrzał na coś odległego lub widocznego w kadrze. Warto też sfotografować obiekt z góry, np. z drabiny, lub pochylić się i zrobić zdjęcie z poziomu bioder. Łam zasady kompozycji, np. poprzez umieszczenie obiektu w samym środku kadru. Spróbuj wykorzystać oświetlenie zza obiektu, cienie i długi czas naświetlania, aby nadać portretowi określoną atmosferę. Celem jest eksperymentowanie, nauka i uzyskiwanie zadowalających efektów, a także robienie zdjęć, które chętnie udostępnisz innym.

To, czego nigdy nie dostrzegam, See-ming Lee

See-ming Lee, To, czego nigdy nie dostrzegam,


Zainspirowaliśmy Cię? Udostępnianie portretów społeczności Canon

Czas wdrożyć nasze wskazówki i wykonać atrakcyjne portrety, które będą powodem do dumy. Gotowe zdjęcia warto opublikować w naszej Galerii. W Galerii można udostępniać zdjęcia innym miłośnikom fotografii, przeglądać i aprobować ich prace, a także uczestniczyć w comiesięcznych konkursach fotograficznych.


Zdjęcie w nagłówku: Joe Hunt, Festiwal w Ashbourne