Fotografowanie miast: pięć wskazówek, dzięki którym zrobisz lepsze zdjęcia

Miasta to dynamiczne i magiczne miejsca. Ich mieszkańcy, budynki, rzeki i zróżnicowane ulice stanowią niewyczerpane źródło fotograficznych możliwości. Chwyć aparat, rusz w drogę i poznaj pobliskie miasta. Przygotowaliśmy pięć wskazówek, dzięki którym Twoje zdjęcia będą powodem do dumy. Dowiedz się, jak poprawić kompozycję, poradzić sobie w słabnącym świetle i interesująco opowiadać o mieście.


1. Opowiadanie o mieście

Chef-at-market-stall-Miguel-Virkkunen-Carvalho.jpg

Szef kuchni w Market Stall – Miguel Virkkunen Carvalho

Wszystkie miasta są historycznym i kulturalnym tyglem mieszczącym w sobie tysiące różnych opowieści. Poznając miasto, pomyśl o tym, które z nich najbardziej Cię interesują, i poszukaj więcej informacji na ten temat. Pomiń dobrze znane atrakcje i spróbuj znaleźć wyjątkowy temat, dzięki któremu odbiorcy zapragną poznać świat przedstawiony na zdjęciu. Może to być renowacja historycznego budynku w Berlinie, praca szefa kuchni w Rzymie czy wyprawa grupy mieszkańców w poszukiwaniu nocnych rozrywek. Celem jest wyrażenie uczuć względem miasta i uchwycenie jego istoty na jednym zdjęciu. Postaraj się wzbudzić w odbiorcach ciekawość względem przedstawionych obiektów i zachęcić ich do zgłębienia tematu.


2. Fotografowanie miasta w ruchu

Blurred-commuters-london-James-Blunt.jpg

Fotografowanie miasta tętniącego życiem – James Blunt

Rytm życiu większości miast nadają przemieszczający się ludzie i środki transportu. Przykładem są "rowerowe" godziny szczytu w Amsterdamie, dynamiczne rynki w Bangkoku czy nieustanny ruch uliczny w Dubaju. Aby uchwycić miasto w ruchu, spróbuj odszukać jego najbardziej ruchliwe miejsce. Wykonaj tam kilka zdjęć z interesującej perspektywy. Jeśli Twój aparat to umożliwia dostosuj czas naświetlania. Ustaw dłuższy czas naświetlania (np. 1/60 s lub dłuższy) i unieruchom aparat. Zarejestruj efekt rozmycia poruszających się ludzi na tle statycznego krajobrazu. Możesz też użyć techniki panoramowania polegającej na przesuwaniu aparatu zgodnie z ruchem obiektu, np. roweru lub samochodu. Wymaga to pewnej wprawy, ale efekty dają poczucie satysfakcji, a eksperymenty z nowym aparatem zapewniają dobrą zabawę.


3. Fotografowania miasta nocą lub w słabym oświetleniu

City-in-motion-Carl-Drougge.jpg

Miasto w ruchu – Carl Drougge

Wiele miast po zmroku zyskuje nowe oblicze. Czasami jednak, ze względu na słabe oświetlenie, mrok może utrudnić uchwycenie panującej atmosfery. W przypadku fotografowania o zmierzchu warto użyć statywu. Jeśli nie masz ze sobą statywu, spróbuj oprzeć się o ścianę i unieruchomić aparat w celu zarejestrowania sceny bez rozmycia obrazu. Panoramę miasta warto fotografować w miejscach, w których jest dużo jasnych świateł, np. na świątecznych praskich rynkach lub londyńskim West Endzie. Satysfakcji może dostarczyć także fotografowanie smug światła. Warto znaleźć miejsce nad ziemią, np. most lub taras na dachu, i sfotografować przebiegającą poniżej ulicę. Posiadacze lustrzanek cyfrowych mogą poeksperymentować, ustawiając czas naświetlania w aparacie na około 20 sekund. Dostosowanie czułości ISO także może pomóc w zarejestrowaniu wspaniałego zdjęcia nocą. Unieruchom aparat, aby zapobiec powstawaniu niepożądanych rozmyć, i ustaw czułość ISO na wartość 1600 lub 3200. Matryca aparatu odbierze więcej światła, nawet w nocy. Możesz również poeksperymentować z innymi ustawieniami dostępnymi w aparacie w celu zarejestrowania wyjątkowego nocnego ujęcia miasta.


4. Ukazanie kontrastów miasta

don’t-forget-martinenaite.jpg

Nie zapomnij – Martinenaite

Do najefektywniejszych zdjęć miast należą te, które przedstawiają kontrasty – pomiędzy starym i nowym, harmonią i nieładem czy różnymi kosmopolitycznymi społecznościami w mieście. Spróbuj pokazać własną wersję tego konceptu – na przykład osobę medytującą w zatłoczonym szanghajskim parku, stary londyński budynek w cieniu nowego drapacza chmur lub dynamikę życia w hipsterskiej dzielnicy Nowego Jorku. Warto odwiedzać te same miejsca o różnych porach dnia, aby uchwycić zmieniającą się tam atmosferę. Poranny spokój w kafejkach na miejskim placu może zmienić się w zwariowane imprezy po zachodzie słońca.


5. Szczegóły mogą wiele zmienić

Pavement-Tim-Cowlishaw.jpg

Chodnik – Tim Cowlishaw

O tożsamości miasta decydują drobne szczegóły. Fotografowanie tych elementów, często przeoczanych, może nadać zdjęciom niesamowity wyraz. Przykładem takim są londyńskie zdobione lampy z epoki Wiktoriańskiej, stacja paryskiego metra z oznakowaniem w stylu Art Nouveu czy wzory na charakterystycznych lizbońskich płytach chodnikowych. Rozejrzyj się w poszukiwaniu drobnych i wyjątkowych szczegółów w każdym odwiedzanym przez Ciebie mieście. Zastanów nad interesującymi sposobami ich fotografowania.


Zainspirowaliśmy Cię? Podziel się swoimi zdjęciami

Jeśli wskazówki dotyczące tworzenia lepszych zdjęć miast zainspirowały Cię do odbycia fotograficznej wyprawy, pochwal się efektami pracy w naszej Galerii. Dzielenie się własnymi dokonaniami to tylko jedna z dostępnych opcji. Możesz też przeglądać zdjęcia innych fotografów i uczestniczyć w naszych comiesięcznych wyzwaniach fotograficznych.


Zdjęcie w nagłówku: Tempo życia w Sutton – Gregory Rinaldi