Twoje zdjęcia, nasze ulubione: „Moje miasto”

Bazując na inspiracji, jaką była opowieść 24 godziny na moście Galata, zwróciliśmy się do Was z prośbą o uchwycenie zmian zachodzących w mieście w ciągu 24 godzin i przesłanie efektów pracy do naszej Galerii, w kategorii „Moje miasto”. Spośród wielu otrzymanych zgłoszeń wybraliśmy trzy zdjęcia, które według nas najlepiej spełniły kryteria zadania. Każda z fotografii kryje w sobie nieopowiedzianą historię i ukazuje zmiany zachodzące w poszczególnych miastach w ciągu dnia. Rozmawialiśmy z autorami zdjęć, aby poznać więcej szczegółow z nimi związanych.


Cais das Colunas w Lizbonie, Carla Brito

Cais das Colunas w Lizbonie, Carla Brito

Na tym zdjęciu zrobionym w Lizbonie spodobały nam się kolory i oddane wrażenie poczucia czasu. Fotograf Carla Brito opowiada o tej scenie i o tym, jak doszło do jej sfotografowania.

– W przeszłości Cais das Colunas w Lizbonie było miejscem, do którego przypływała łodziami odwiedzająca miasto szlachta. Marmurowe schody rozciągały się na brzegu rzeki Tag niczym dywan i witały gości Pałacu Królewskiego. Dziś Cais das Colunas jest atrakcją turystyczną. Każdego dnia przechadzają się tutaj tysiące ludzi o różnym pochodzeniu, zarówno mieszkańcy, jak i turyści.

Z Cais das Colunas można zobaczyć plac Terreiro do Paço, promy na rzece, miasto Almada na południowym brzegu, pomnik Cristo Rei i most 25 Kwietnia.

Pod koniec pewnego zimowego dnia spacerowałem po okolicy podziwiając scenerię i wówczas postanowiłam zrobić to zdjęcie. Słońca zachodziło, a mnie udało się uwiecznić tę chwilę.

Wykonanie zdjęcia

Wykorzystałam światło padające zza obiektów i krótki czas naświetlania. Chciałam uchwycić zarysy kolumn, schodów, sylwetki ludzi siedzących w pobliżu wody, mewy, most i pomnik Cristo Rei – a jednocześnie rzekę i ciepłe barwy zachodu słońca na błękitnym niebie w chłodny dzień.

Ustawiłam temperaturę barwową tak, aby ujęcie wyglądało realistycznie, a ekspozycję tak, aby niebo nie było prześwietlone, a rzeka niedoświetlona. Uzyskałam pożądany efekt. Oglądając to zdjęcie, zawsze mam ochotę wrócić w to miejsce.


San Francisco, Mark Sherrat

San Francisco, Mark Sherrat

Na zdjęciu San Francisco autorstwa Marka Sherrata spodobało się nam zmieniające się światło i perspektywa. Mark opowiada o powstaniu zdjęcia.

– Razem z żoną mieliśmy okazję podróżować po Stanach Zjednoczonych przez trzy miesiące. Na jakiś czas zatrzymaliśmy się w San Francisco, u mojego brata i jego dziewczyny. Polecili nam zobaczenie Coit Tower, wieży w stylu art deco zbudowaną w latach 30. XX wieku, z której rozpościera się atrakcyjny widok. Spędziliśmy jednak zbyt wiele czasu na objadaniu się pysznościami w chińskiej dzielnicy i w towarzystwie hipisów w Hait, wyruszyliśmy więc w drogę nieco za późno. Ścigaliśmy się z czasem (a droga wiodła pod stromą górę), aby zdążyć przed zamknięciem obiektu.

Dotarliśmy na miejsce z kilkuminutowym zapasem. Kiedy weszliśmy na samą górę, naszym oczom ukazał się niezwykły widok i równie niezwykłe światło słońca zachodzącego nad miastem.

Wykonanie zdjęcia

Chwyciłem za aparat i zacząłem biegać od okna do okna, starając się zrobić jak najlepsze zdjęcie, zanim słońce całkowicie zajdzie. Fotografowałem w trybie preselekcji przysłony. Ustawiłem niską wartość przysłony, aby uzyskać dużą głębię ostrości. Musiałem uważać, aby nie przesadzić z efektem flary na zdjęciu. Cały czas zmuszony byłem do przeciskania się między innymi miłośnikami zachodzącego słońca. Kiedy rano obejrzałem zdjęcia, to wyróżniało się na tle innych. Jest ono efektem obecności w odpowiednim miejscu, czasie i użycia właściwego sprzętu. Dzięki temu mogłem uchwycić słynne miasto z nowej perspektywy.


Mediolan, Amedeo Gamber

Pizzeria w Mediolanie, Amedeo Gamber

Zdjęcie wykonane przez Amedeo pięknie oddaje ruch nocą na zatłoczonej mediolańskiej ulicy. Oto relacja autora z powstania zdjęcia.

– Udałem się na popularną ulicę Brera w historycznym centrum Mediolanu, aby zjeść kolację w restauracji. Zafascynował mnie stały strumień ludzi spacerujących po tej starej uliczce.

Wokół panowała przyjemna atmosfera, a moją uwagę przykuł kontrast między starymi budynkami i nowym ulicznym oświetleniem LED. Postanowiłem zrobić zdjęcie, które oddałoby moje odczucia. Na szczęście miałem ze sobą aparat Canon 650D, mój najjaśniejszy obiektyw Canon 50mm f/1.4 i statyw, ponieważ planowałem wybrać się na sesję zdjęciową po kolacji.

Pierwsze zdjęcie próbowałem zrobić ze statywu, stojąc na małym placu. Jednak z uwagi na spory tłum ludzi było to trudne. Ludzie spoglądali na mnie, jakbym był przybyszem z kosmosu. Znalazłem więc mały, słabo oświetlony zakątek, który świetnie spełnił swoją rolę. Z tego miejsca mogłem sfotografować długi rząd świateł, które wiodły oczy obserwatora ku punktowi zbiegu. Chciałem w ten sposób nadać zdjęciu perspektywę. Co ciekawe, punkt zbieg przypadał w miejscu, w którym światła i ludzie tworzyli spójną całość. Dzięki wybraniu takiego a nie innego miejsca mogłem uwzględnić w kadrze napis „Ristorante Pizzeria” na markizie – niewątpliwy symbol włoskiego miasta.

Wykonanie zdjęcia

Aby oddać nieustanny ruch ludzi, spróbowałem użyć długiego czasu naświetlania. Musiał być na tyle długi, aby sylwetki ludzi stały się „ruchomymi zjawami”, a jednocześnie na tyle krótki, aby ludzie byli w ogóle widoczni. Po kilku eksperymentalnych ujęciach ustaliłem, że czas 3,2 s będzie najbardziej odpowiedni. Chciałem, aby zdjęcie było czarno-białe i w ten sposób podkreślało światło i ciemne partie obrazu.

Jedną z cech tego zdjęcia jest to, że nie można rozpoznać na nim żadnej twarzy. Są one odwrócone od obiektywu lub rozmyte wskutek ruchu w ciągu 3,2-sekundowej ekspozycji.

Mam nadzieję, że to zdjęcie ujawni sekretne oblicze Mediolanu, niesamowitego miasta, w którym wieki historii splatają się z nowoczesnością. To żywe miasto, zawsze aktywne i dynamiczne podczas gorących letnich nocy.


Podziel się swoimi zdjęciami

Dziękujemy wszystkim, którzy podzielili się swoimi zdjęciami przedstawiającymi miasto w ciągu 24 godzin.
Co miesiąc proponujemy nowe wyzwanie. Weź do ręki aparat – jaki by on nie był – uwolnij kreatywność i prześlij zdjęcie, tak aby wszyscy mogli je zobaczyć. Odwiedź galerię i zobacz nasze nowe zadania, a następnie podziel się swoim spojrzeniem na świat tutaj.