Oregon-Autumn-Ian-Sane

Fotografowanie miast: 10 wskazówek dotyczących fotografowania jesienią

Barwy jesieni dodają zdjęciom wyrazu i atrakcyjności – nawet wtedy, gdy sesja odbywa się w plenerze miejskim, a nie na łonie natury. Miejskie oświetlenie, architektura i mieszkańcy stanowią dla spadających jesiennych liści wyjątkowe tło. Oto 10 wskazówek dotyczących komponowania ujęć, które ukazują uroki płomiennych barw jesieni na tle szarości betonowej miejskiej dżungli. Mamy nadzieję, że niezależnie od tego, jakiego aparatu używasz, znajdziesz inspirację, aby poznać najbliższe rejony swojego miasta i uwiecznić tą urokliwą porę roku.


1. Kontrastujące kolory

Ukazanie kontrastujących kolorów na jednym zdjęciu powoduje jego ożywienie. Dlatego postaraj się zawrzeć w jednym ujęciu całą gamę różnych odcieni. Wybierz się do miejskiego parku lub przespaceruj się po przedmieściu aleją pełną drzew, aby uchwycić zmieniające się jak w kalejdoskopie ogniste barwy jesiennych liści na tle kamienic i błękitnego nieba Mimo rozpraszających uroków jesieni skoncentruj się na tematyce i kompozycji zdjęcia. Wraz z barwami jesieni spróbuj fotografować architekturę, mieszkańców i różne elementy miasta, aby zilustrować swoją opowieść i nie stracić zainteresowania oglądających.

Londyńska jesień, Davide D'Amico

Davide D'Amico, Londyńska jesień


2. Jesienna aura

Jesienna pogoda bywa wyjątkowo zmienna. Dzięki temu, aby uchwycić różnorodne nastroje miasta, może wystarczyć jedno popłudnie. Czyste, jasne niebo z minuty na minutę mogą zasnuć ciemne, burzowe chmury, dlatego wykorzystaj okazję i zarejestruj serię różnych ujęć. W pogodne, wietrzne dni rób zdjęcia w cieniu drzew i budynków. Spróbuj wybrać się na jeden z mostów i sfotografować pochmurne, jesienne niebo nad wstęgą rzeki. Wykorzystanie statywu i długiego czasu naświetlania (o ile umożliwia to aparat) może zapobiegać rozmyciu, dzięki czemu jesienne klimaty oddasz w jeszcze bardziej wyrazisty sposób.

Shadwell Basin, Davide D'Amico

Davide D’Amico, Shadwell Basin


3. Jesienne światło

Idealną porą na fotografowanie miejskich pejzaży jesienią jest tzw. „magiczna” (lub złota) godzina. Pojęciem tym określa się około półgodzinny okres tuż po wschodzie oraz tuż przed zachodem słońca. Warto wziąć to pod uwagę. O tej porze jesienne słońce uwidacznia na zdjęciach faktury i cienie. To idealna pora na fotografowanie z bliska liści leżących na chodniku w świetle słonecznym padającym pod małym kątem. Mglisty blask wczesnego poranka to doskonałe oświetlenie do robienia urzekających ujęć, np. opustoszałych miejskich ulic.

Unosząca się nad Tamizą lub Sekwaną mgła stwarza określony nastrój, jednak jej sfotografowanie może być trudnym zadaniem. Jeśli aparat umożliwia regulację ustawień ekspozycji, użyj statywu i długiego czasu naświetlania, ponieważ w mgliste dni aparat rejestruje mniej światła.

Nad stawem, Garry Knight

Garry Knight, Nad stawem


4. Jesienne szczegóły

Uliczne stragany z jesiennymi przekąskami, chodniki zasypane liśćmi, zabawa z okazji święta Halloween i pokazy fajerwerków stanowią doskonałą okazję do stworzenia jesiennej, miejskiej opowieści. Jeśli aparat ma funkcję zoomu, wykorzystaj ją, aby wypełnić kadr drobnymi detalami, takimi jak dynia z wyciętym wzorem twarzy, ognistoczerwone jesienne liście czy sezonowe owoce na miejskim bazarze. Na pierwszym planie kadru możesz umieścić jeden duży liść, a w tle zasugerować obecność ruchliwej miejskiej alei.

Makrofotografia to doskonały sposób, aby uwydatnić barwy i faktury jesieni, a jednocześnie wykorzystać inny punkt widzenia. Eksperymentuj w trybie makro. Rób zdjęcia z małej odległości i wychwytuj takie szczegóły jak krople deszczu czy żyłki na opadłych liściach.

Jesienne liście, Władimir Agafonkin

Władimir Agafonkin, Jesienne liście

Jesienne liście, Władimir Agafonkin


5. Używanie filtrów

Korzystanie z filtrów podczas fotografowania w mieście zmieniających się pór roku może odmienić wygląd Twoich zdjęć. W przypadku lustrzanki zastosowanie tradycyjnego filtra polaryzacyjnego w połączeniu z wybranym obiektywem podkreśla kolory, zwiększając intensywność błękitu nieba i znacznie zmieniając wygląd zdjęć. Taki efekt trudno uzyskać później w aplikacji czy oprogramowaniu. Jeśli korzystasz z aparatu kompaktowego, możesz eksperymentować z całą gamą różnorodnych filtrów lub wypróbować ustawienia dostosowane do scenerii. Dzięki temu możesz złagodzić oślepiające światło słoneczne i poprawić kontrast lub kolorystykę swoich zdjęć.


6. Ujęcia z góry lub z dołu

Fotografowanie krajobrazów miejskich upiększonych kolorami jesieni to nie tylko przyjemność, ale i wyzwanie. Warto skierować obiektyw ku górze i zobaczyć, co dzieje się nad naszymi głowami. Wykonane pod tym kątem zdjęcia ukażą miasto w jesiennych barwach z całkiem innej perspektywy. Widok niemal ogołoconych gałęzi drzew na tle nieba wprowadzi odbiorcę w jesienny nastrój, prezentując piękno i subtelność natury, która kontrastuje z górującymi na horyzoncie sylwetkami dźwigów lub wieżowców. Następnie skieruj obiektyw ku dołowi. Sfotografuj rozpościerający się u stóp dywan liści albo obróć aparat, ustaw samowyzwalacz i zrób sobie jesienny autoportret w ujęciu od dołu.

Duży, jesienny liść na ziemi


7. Jesienny spacer

Jeśli brak Ci natchnienia, wystarczy kilkugodzinny jesienny spacer po mieście, aby natrafić na okazje, które zaowocują pięknymi zdjęciami. Znajdź spokojne miejsce z dala od ludzi i ulicznego zgiełku, gdzie możesz w ciszy podziwiać uroki miejskich zakątków. Może masz jakieś szczególne miejsce, znane Ci z wiosennych lub letnich eskapad? Wróć do niego, aby pokazać, jak zmienia się wraz z porą roku. Najlepsza pora na spacer po mieście to popołudnie – między godziną 15:00 a 17:00 niebo przybiera najbardziej spektakularne barwy, a słońce znajduje się w najniższym punkcie. Wybierz się nad rzekę lub na miejski skwer i wypatruj ciekawych kształtów i cieni. Zwróć uwagę na wzory i puste przestrzenie, dzięki którym wypełnisz kadr barwami jesieni. Pomyśl, jak utworzyć sekwencję ujęć przedstawiających linie i kształty łączące poszczególne obrazy.

Les Tuilleries, Ryan Blyth

Ryan Blyth, Les Tuilleries


8. Fotografowanie drzew, rzek i liści

Jesień to wyjątkowa pora roku, kiedy nawet zwyczajne drzewo stanowi ciekawy obiekt do zdjęć. Okrywające się gamą ognistych barw drzewa dostarczają niesamowitych wizualnych wrażeń. Możesz codziennie przez kilka dni przychodzić pod to samo drzewo i wykonywać sekwencje zdjęć liści zmieniających kolor. Następnie wydrukuj je i spróbuj zaprezentować w formie jesiennego kolażu. Jesienne barwy odbite w tafli wody także stanowią atrakcyjny widok.

Saranac Lake w stanie Nowy Jork, Heipei

Heipei, Saranac Lake, NY


9. Fotografowanie po zmierzchu

Jesienią, w miarę zapadania zmierzchu i po włączaniu ulicznych lamp, oblicze miejskich ulic bardzo szybko się zmienia. To, co za dnia wydaje się bez wyrazu, wraz z nadejściem zmroku może szybko przekształcić się w nastrojowy, urzekający widok. Fotografuj o zmierzchu przy resztkach dziennego światła na niebie, a jednocześnie w blasku miejskich lamp. Użyj statywu lub twardego podłoża, aby unieruchomić aparat, i eksperymentuj z długimi czasami naświetlania. Spróbuj uchwycić smugi światła z reflektorów przejeżdżających aut lub ozdobione świątecznymi dekoracjami drzewa na tle rozpościerającego się nad miastem gwiaździstego nieba. Jesień urzeka niepowtarzalnym światłem, dlatego wykorzystaj je, zanim przyjdzie zima i dni staną się jeszcze krótsze.

Uniwersytet w Rathaus, Milos Milosevic

Milos Milosevic, Uniwersytet w Rathaus


10. Odłóż aparat

Zgłębiając uroki miasta jesienią, odłóż aparat, by móc podziwiać magię, dary i piękno tej pory roku. I zaraz potem bierz się do dzieła! Wprawdzie jesień trwa kilka tygodni, ale najlepsze okazje do uchwycenia na zdjęciach jej najpiękniejszych barw możesz mieć tylko przez kilka dni – nie przegap ich.  Przełom października i listopada to czas najbardziej intensywnych kolorów jesieni. Obserwuj zmieniające się liście w parku... i koniecznie sprawdź prognozę pogody, zanim wybierzesz się w plener z aparatem w ręku.

Zainspirowaliśmy Cię? Podziel się swoimi zdjęciami

Jeśli wskazówki dotyczące robienia lepszych zdjęć miast jesienią zainspirowały Cię do odbycia fotograficznej wyprawy, pochwal się efektami pracy w naszej Galerii. Dzielenie się własnymi dokonaniami to tylko jedna z dostępnych opcji. Możesz też oglądać i aprobować zdjęcia innych fotografów i uczestniczyć w naszych comiesięcznych wyzwaniach fotograficznych.


Zdjęcie w nagłówku: Ian Sane, Jesień w Oregonie