Rób lepsze zdjęcia portretowe

Wykonywanie zdjęć portretowych jest łatwe, ale osiągnięcie mistrzostwa może być trudne. Opracowaliśmy kilka podstawowych wskazówek, które pomogą zmienić dobre zdjęcia w doskonałe fotografie – niezależnie od tego, czy fotografujesz miejskich surferów czy rodzinę i znajomych. Obejrzyj film i zapoznaj się z dalszą częścią artykułu, aby dowiedzieć się więcej.

Fotografowanie z różnej perspektywy

Niezależnie od tego, kogo fotografujesz, nie bój się eksperymentować z różnymi ustawieniami. Klęknij lub połóż się na ziemi i spróbuj sfotografować obiekt od dołu. Inna możliwość to sfotografowanie obiektu z góry, np. po wejściu na schody. Jeśli fotografowana osoba uprawia sport, wspina się po ścianie lub surfuje po rzece w mieście, zmień ogniskową, aby przybliżyć wydarzenie, i sfotografuj wyraz twarzy. Dzięki temu fotografia zyska wyjątkowy charakter.

Więcej światła dzięki małej przysłonie

W przypadku wykonywania portretów w plenerze najlepiej ustawić w aparacie jasną przysłonę (niska liczba f – około f/2,8–f/5,6). Zapewni to małą głębię ostrości, a tym samym pięknie rozmyte tło za obiektem. Spowoduje to uwydatnienie obiektu na zdjęciu.

Krótki czas naświetlania pozwala uchwycić wyjątkowy moment

Nawet osoby świadome tego, że są fotografowane, często się ruszają. Zawsze szkoda, gdy dobre zdjęcie zostaje zrujnowane przez mrugnięcie, zmarszczenie brwi lub grymas twarzy.

Aby tego uniknąć i zapobiec niechcianemu rozmyciu ruchu na zdjęciach, używaj krótkiego czasu naświetlania – 1/125 s lub krótszego.

Wypełnianie kadru obiektem

Przed rozpoczęciem fotografowania zastanów się nad miejscem pracy. Chcesz uchwycić dynamiczną atmosferę miasta? A może minimalistyczne lub pełne wydarzeń ujęcie? Powiększenie obrazu i wypełnienie kadru postacią może zapewnić efektowne zdjęcie.

Ustawienie obiektu z boku kadru i uwzględnienie otoczenia, na przykład ulicy, zielonego pola lub domu, też może przynieść doskonałe rezultaty.

Zabawa tłem

Na wszystkich zdjęciach portretowych fotografowana osoba powinna być głównym punktem zainteresowania. Jednak zmieniając tło można radykalnie odmienić nastrój zdjęcia w celu ukazania osobowości lub otoczenia. Jeśli sfotografujesz kogoś na zatłoczonym peronie metra, zdjęcie będzie mieć inną wymowę niż w przypadku umiejscowienia tej osoby na ławce w spokojnym parku. Czasami sprawdzi się także minimalistyczne tło, np. zwykła ściana lub zasłona. Zachęcamy do eksperymentowania z różnym tłem w celu sprawdzenia, które najlepiej odda atmosferę ujęcia.

Portrety pozowane i niepozowane

Czasami pozowane portrety wyglądają banalnie, dlatego warto mieć aparat pod ręką, aby uchwycić spontaniczny uśmiech, koncentrację lub inny wyraz twarzy fotografowanej osoby.
Jeśli chcesz wykonać bardziej aranżowany portret, spróbuj ustawić obiekt po lewej lub po prawej stronie kadru, aby ujęcie było ciekawsze. Poproś fotografowanego, aby nie patrzył w aparat, co doda mu tajemniczości.
Wyraz twarzy może zmienić dobre zdjęcie portretowe w doskonałą fotografię. Warto eksperymentować z różnymi nastrojami i emocjami podczas fotografowania.

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.