Panning ski

Panoramowanie podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń

Zdarza się, że obiekt na zdjęciu dynamicznego wydarzenia wydaje się „zamrożony”. Brak mu tej dramaturgii i dynamiki, które były widoczne podczas jego fotografowania. Technika ruchu panoramicznego jest prostą metodą, która przywraca emocje. Co ważniejsze, pozwala ona udoskonalić zdjęcia niezależnie od aparatu, którym są robione.

Zobacz, jak Adam Pretty fotografuje znajdujących się na stoku narciarzy:

Technika ruchu panoramicznego wykorzystuje połączenie dłuższych czasów naświetlania i omiatającego ruchu aparatu, który ma taką samą szybkość jak obiekt zdjęcia. Udane ujęcie śledzące ukazuje wyostrzony obiekt na rozmytym tle.

1.Ustaw pokrętło wyboru trybów aparatu w pozycji trybu preselekcji migawki (Tv). Umożliwi to kontrolę nad czasem naświetlania.

2. Wybierz długi czas naświetlania – zacznij od 1/60 s. Nie bój się eksperymentować. Wypróbuj ustawienie 1/30 s lub dłuższe, by osiągnąć większe rozmycie, lub 1/125 s, by zmniejszyć ten efekt. Ustawienie może być również zależne od obiektu. Podczas fotografowania samochodu wyścigowego będzie wymagany krótszy czas naświetlania niż w przypadku rowerzysty.

3.Wybierz tryb serii zdjęć. Sprawi to, że szanse uchwycenia kluczowego momentu wzrosną, a drgania aparatu spowodowane naciśnięciem przycisku migawki zmniejszą się.

4. Śledź obiekt – nie tylko wtedy, gdy fotografujesz. Płynnie śledź obiekt przed zrobieniem zdjęcia, a także w trakcie i po tej czynności.

5. Przyjmij stabilną pozycję dla siebie i aparatu – ograniczy to ruchy w pionie i poziomie do minimum. Sprawę może ułatwić użycie wizjera (jeśli aparat jest w niego wyposażony) zamiast ekranu LCD.

6. Przemyśl kompozycję ujęcia. Umieszczenie obiektu na środku kadru to nie najlepsze rozwiązanie. W trakcie śledzenia obiekt powinien znajdować się w tym samym miejscu wizjera/ekranu co podczas fotografowania

7. Tło powinno być nieostre, aby jego elementy były mniej ważną częścią fotografii. Barwy całego obrazu są jednak ważnym elementem zdjęcia, ponieważ stanowią one obramowanie obiektu.

8. W przypadku nocnego fotografowania warto jeszcze bardziej wydłużyć czas naświetlania – znajdujące się w tle rozmyte światła dodadzą zdjęciom dramaturgii. Zobacz, jak Adam Pretty wykorzystuje dłuższy czas naświetlania, aby uzyskać efekt rozmytego tła:

9. Opanowanie ruchu panoramicznego wymaga wprawy. Nie przejmuj się, jeśli pierwsze zdjęcia nie spełnią Twoich oczekiwań. Ucz się poprzez praktykę i staraj się znaleźć odpowiedź, z jakiego powodu niektóre zdjęcia są lepsze, a inne gorsze. Przyczyną może być na przykład niewłaściwy czas naświetlenia lub pionowe rozmycie obiektu. Wykorzystaj zdobytą wiedzę podczas robienia kolejnych zdjęć

Ryzykowna wielozadaniowość
Ann Luttinger

Ruch panoramiczny za motocyklem

Charakterystycznym elementem tego ujęcia wykonanego techniką panoramowania jest brak rozmytego tła. Podkreśla to dramaturgię momentu, gdy kaskader poprawia gogle.

Szybki niczym Mach 3
John Madden

Ruch panoramiczny za odrzutowcem

Pokazy lotnicze to doskonała okazja na przećwiczenie techniki panoramowania. Ustaw się we właściwej pozycji, a co kilka minut będziesz miał kolejną okazję. Aby wykonać imponujące zdjęcia, potrzeba krótszego czasu naświetlania i, jak to mówią fotografowie, odrobiny szczęścia.

Czas dopracować technikę panoramowania, czy to na stokach, czy w mieście. Następnie prześlij zdjęcia do naszej Galerii