Malowanie światłem w fotografii

Malowanie światłem to technika fotograficzna, w której światło jest „nanoszone” na zdjęcie za pomocą ręcznego źródła światła podczas długiej ekspozycji. Malowanie światłem cieszy się popularnością wśród fotografów, ponieważ pozwala osiągać wspaniałe wyniki bez wysiłku. Prawie w ogóle nie wymaga korzystania z profesjonalnego sprzętu i gwarantuje bardzo ciekawe efekty.

Aby rozpocząć malowanie światłem, potrzebne będą:

  • aparat z regulacją ekspozycji w trybie ręcznym lub Bulb – w celu uzyskania niezbędnych długich czasów wyświetlania;
  • solidny statyw lub stabilna powierzchnia, na której można postawić aparat – ekspozycja będzie mierzona w sekundach, dlatego trzymanie aparatu w ręce jest wykluczone;
  • źródło światła – może nim być bezprzewodowa lampa błyskowa, latarka, tuby LED lub jakikolwiek przedmiot emitujący jasne światło; im większa różnorodność wielkości i kolorów, tym lepiej;
  • inne przydatne przedmioty – wężyk spustowy, dodatkowe baterie;
  • ciemne miejsce lub sceneria – w pomieszczeniu lub w plenerze.

Malowanie światłem – proste ujęcie

Zacznij od prostego ujęcia, aby upewnić się, że ustawienia ekspozycji i czas naświetlania są prawidłowe.


Sposób konfiguracji:

  • Wybierz odpowiednie miejsce do wykonania zdjęć. Umieść aparat na statywie lub stabilnej powierzchni.
  • Ustaw w aparacie tryb ręczny, wartość ISO na 100, mały otwór przysłony – np. f/11 lub wyższą wartość liczby f – i czas naświetlania 10–30 sekund.
  • Ustaw balans bieli w zależności od źródła światła – wypróbuj opcję „światło żarówek”.
  • Ponieważ w ciemności aparat nie ustawi ostrości, wyostrz wybrany obszar po przełączeniu obiektywu w tryb ostrości ręcznej.
  • Jeśli chcesz skorzystać z wężyka spustowego, podłącz go. Możesz również użyć 2- lub 10-sekundowego samowyzwalacza, aby zapobiec drganiom aparatu po naciśnięciu spustu migawki.

Malowanie światłem – zdjęcie grupowe

Eksperymentuj z grupą osób i źródłami światła, aby zdjęcia były różnorodne i kreatywne.


Przygotuj się do wykonania zdjęć:

  • Sprawdź, na co skierowane jest światło. Jeśli pada na Ciebie lub inne osoby, postacie na końcowym obrazie mogą przypominać zjawy.
  • Zawsze przejrzyj zdjęcia na ekranie aparatu i dostosuj przysłonę lub czas naświetlania, aby skorygować ekspozycję i końcowy efekt.
  • Pamiętaj, że im mniejsza jest odległość źródła światła do obiektu, tym mniejsze jest rozproszenie światła i większa jego intensywność. Aby uzyskać efekt płynnego i równego oświetlenia, stań nieco dalej i nanieś światło na obiekt powolnym, wręcz posuwistym ruchem.
  • Jeśli używasz latarki, nie kieruj jej światła bezpośrednio na obiektyw, ponieważ może to spowodować efekt flary. Do malowania światłem, szczególnie w przypadku linii, idealnie nadają się kolorowe diody LED o małej mocy.
  • Poinformuj znajomych o granicach kadru – malowanie światłem poza granicami kadru mijałoby się z celem. Ustaw na podłodze znaczniki, aby inni wiedzieli, w których miejscach mogą malować światłem.

Malowanie światłem – portret

Upewnij się, że wszyscy wiedzą, co znajduje się w kadrze, aby uzyskać właściwą kompozycję.


To naprawdę bardzo proste, dlatego eksperymentuj dalej:

  • W miarę możliwości próbuj fotografować różne obiekty i miejsca.
  • Fotografuj na zmianę z innymi, aby wprowadzać coraz więcej twórczych elementów.
  • Maluj na przedmiotach, drzewach, krzakach i obiektach – malowanie światłem podczas fotografowania nocą gwarantuje ciekawe efekty.

Szybko skompletujesz serię efektownych zdjęć. Gotowe zdjęcia prześlij do galerii Canon, aby mogli je podziwiać inni użytkownicy.