Wskazówki dotyczące fotografii poklatkowej

Z pewnością nie są Ci obce zapierające dech w piersiach filmy poklatkowe, na których można podziwiać Drogę Mleczną na tle nocnego nieba lub pełne ruchu ulice miasta. Zastanawiasz się, jak powstały te filmy?
Ten krótki film i poniższy poradnik ułatwią Ci rozpoczęcie przygody z fotografią poklatkową.

Fotografia poklatkowa opiera się na seriach setek lub nawet tysięcy zdjęć, które są powtarzane w sekwencji. Skutkuje to powstaniem filmu ukazującego przyspieszony upływ czasu. Twój aparat Canon jest idealny do wykonywania zdjęć poklatkowych. Przeczytaj poniższe porady, a będziesz tworzyć poklatkowe arcydzieła szybciej, niż może Ci się wydawać.

  1. 1. Odpowiedni sprzęt – dwa kluczowe akcesoria do robienia zdjęć poklatkowych to solidny statyw umożliwiający utrzymanie aparatu w stałym położeniu oraz interwałometr, również nazywany programatorem czasowym. To urządzenie, które umożliwia ustawienie interwałów między zdjęciami. W filmie użyliśmy modelu TC-80N3, który pasuje do złącz N3 – w przypadku złącza typu E3 wymagany jest konwerter N3 do E3. Niektóre z naszych najnowszych aparatów, w tym modele , i , są wyposażone we wbudowany programator czasowy, który jeszcze bardziej ułatwia rejestrowanie zdjęć poklatkowych.

  2. 2. Wybierz obiekt – znajdź scenę, na której widoczny jest ruch. Do rozpoczęcia przygody z fotografią poklatkową idealnie nadają się krajobrazy pełne chmur, zatłoczone drogi lub wodospady.

  3. 3. Włącz tryb Live View, który pomoże Ci w przygotowaniu ujęcia zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

  4. 4. Wybierz format RAW lub JPG – RAW oferuje większy zakres późniejszej edycji zdjęć, a JPG zajmuje mniej miejsca na dysku. Może będziesz chciał fotografować w średnim bądź małym formacie, wówczas więcej zdjęć zmieści się na karcie pamięci. Pamiętaj tylko, że mniejsza rozdzielczość zdjęć może mieć negatywny wpływ na jakość filmu.

  5. 5. Ustawienia ekspozycji – przełącz tryb fotografowania na preselekcję przysłony i wybierz odpowiednią wartość ISO, aby zapewnić żądany czas naświetlania. Wartość ta waha się między 100 a 800 w trakcie dnia, nocą z kolei sięga aż 10 000. W przypadku niektórych ujęć lepiej może sprawdzić się długi czas naświetlania, który nadaje obiektowi ruchu. W większości przypadków należy używać czasu naświetlania krótszego niż 1/100 sekundy, co zapewnia większą płynność.

  6. 6. Pomiar wielosegmentowy sprawi, że aparat uwzględni całą scenę podczas wyboru ekspozycji. Wybór pełnego ręcznego sterowania ekspozycją może okazać się przydatny w przypadku ujęć ze stałą intensywnością oświetlenia, jednak znaczna zmiana może wywołać efekt migotania światła

  7. 7. Wyłącz niektóre ustawienia, takie jak priorytet jasnych partii obrazu i korygowanie jasności brzegów, które mogą spowodować różnice między zdjęciami. Balans bieli i style obrazów powinny być ustawione ręcznie. Format RAW umożliwia naniesienie ewentualnych zmian w późniejszym terminie

  8. 8. Skomponuj ujęcie – wybierz właściwy obiektyw (zazwyczaj najlepiej sprawdzają się szerokie kąty), określ kompozycję ujęcia, ustaw ostrość na obiekt i przełącz obiektyw na ręczne ustawianie ostrości, aby zapobiec zmianie ostrości po każdym zdjęciu

  9. 9. Ustaw programator czasowy – wybierz częstotliwość robienia zdjęć na podstawie obiektu. W przypadku szybko poruszających się obiektów należy zachować małe odstępy między zdjęciami, np. chmury poruszające się podczas wietrznego dnia powinny być fotografowane co 2 sekundy

  10. 10. Ustal, jak długo ma trwać fotografowanie w technice poklatkowej – im dłużej ono potrwa, tym dłuższa będzie seria zdjęć poklatkowych. Należy pamiętać, że większość filmów jest odtwarzanych z prędkością 24 klatek na sekundę, więc na 30-sekundowy film poklatkowy składa się 720 zdjęć. W przypadku ustawienia interwału co 2 sekundy aparat będzie robić zdjęcia przez 24 minuty. Dłuższe interwały mogą wymagać kilkugodzinnego robienia zdjęć

Po zakończeniu fotografowania pozostaje jeszcze przygotowanie ostatecznej wersji nagrania poklatkowego. Kadrowanie i korekcja koloru zdjęć powinny być wykonywane zgodnie w przypadku całego zestawu obrazów, aby nagranie poklatkowe było spójne.

W przypadku robienia zdjęć w formacie RAW zazwyczaj wymagane jest eksportowanie ich do formatu JPG i wybranie odpowiedniego rozmiaru pliku dla filmu, który ma powstać. Na rynku dostępne jest bezpłatne oprogramowanie autorstwa takich firm, jak Apple lub Microsoft, które służy do łączenia obrazów w całość. W prezentowanym filmie użyliśmy programu Adobe Creative Cloud.