hero-header.jpg

Fotografia HDR

HDR czyli High Dynamic Range (szeroki zakres dynamiki) w fotografii oznacza możliwość uchwycenia szczegółów w najjaśniejszych i najciemniejszych partiach zdjęcia. Ogólnie rzecz biorąc, technologia ta obejmuje wykonywanie kilku zdjęć tej samej sceny i łączenie najlepszych elementów każdego z nich.

Obejrzyj ten film i dowiedz się, jak technologia HDR może poprawić Twoje zdjęcia

Wiele różnych ujęć ma ma tak szeroki zakres dynamiki, że aparat może mieć problem z zarejestrowaniem wszystkich szczegółów na jednym zdjęciu. Przykładowo fotografowanie krajobrazu w słoneczny dzień, fotografowanie przez okno, za którym jest jaśniej lub fotografowanie budynku w cieniu na tle jasnego nieba.

Porównanie HDR

W tym ujęciu na jednym ze zdjęć utracono szczegóły chmury na niebie, a na drugim podstawę wiatraka. W aparacie powstaje ostateczna wersja obrazu HDR. Teraz możesz zobaczyć szczegóły zarówno w ciemniejszych, jak i jaśniejszych partiach obrazu. Aparat zrównoważył wartości ekspozycji, aby wygenerować obraz dużo bardziej zbliżony do tego, co widzi ludzkie oko.

Wiele kompaktowych aparatów lub aparatów w smartfonach ma wbudowaną funkcję HDR. Zazwyczaj nie trzeba zajmować się kontrolą funkcji. Wystarczy ją wybrać i zrobić zdjęcie. Często pojawia się komunikat z prośbą o unieruchomienie aparatu, ponieważ zostanie wykonanych kilka zdjęć o różnych wartościach ekspozycji, które następnie będą połączone w automatycznym procesie tworzenia ostatecznego obrazu HDR.

Lustrzanka cyfrowa z funkcją HDR zapewni większą elastyczność podczas fotografowania. Możesz zdecydować o liczbie wykonywanych zdjęć i różnicy pomiędzy wartościami ekspozycji. Dzięki temu uzyskasz dokładnie takie zdjęcie, jakiego oczekujesz.

Użyj statywu. Pamiętaj, że w słabym oświetleniu rośnie czas otwarcia migawki. Warto więc przyjąć stałą pozycję podczas fotografowania – aparat dużo łatwiej wyrówna wartości ekspozycji w przypadku bardzo podobnych kompozycji.

Stwórzy własny obraz HDR. Wystarczy trochę wiedzy na temat kontroli ekspozycji.

1. Wybierz tryb preselekcji przysłony i ustaw wartość ISO oraz przysłonę.
2.Przełącz tryb pomiaru ekspozycji na uśredniony lub wielosegmentowy. Z takimi ustawieniami aparat będzie wybierać średnią ekspozycję w oparciu o wszystkie tony w ujęciu.
3.Użyj pokrętła korekty ekspozycji, aby wykorzystać efekt niedoświetlenia i prześwietlenia sceny. Wartość zależy od ilości jasnych i ciemnych elementów ujęcia.
4.Rozpocznij od różnic wynoszących 1 stopień. Zrób zdjęcie z pokrętłem korekty ekspozycji ustawionym na -1, a następnie przekręć je do pozycji -2 i -3. Powtórz z prześwietleniem w pozycji +1, +2 i +3. Możliwe, że nie wykorzystasz wszystkich zdjęć w ostatecznym ujęciu HDR, ale na wszelki wypadek lepiej mieć dodatkowe dane.
5.Możesz też użyć sekwencji naświetlania (AEB), która umożliwia ustawienie wartości niedoświetlenia i prześwietlenia, a następnie wykonuje całą serię zdjęć za jednym razem.

Użyj oprogramowania na komputerze, aby połączyć obrazy w jedno ujęcie. Wiele aparatów Canon jest dostarczanych z programem Digital Photo Professional (DPP), który udostępnia specjalne narzędzie HDR. Jeśli nie masz tego programu, możesz użyć funkcji łączenia HDR w programie Adobe Photoshop. Dobrze sprawdza się również program Image Composite Editor (ICE) firmy Microsoft.

Spróbuj stworzyć obraz podobny do tego, który zapamiętałeś. Nasze oczy mają znacznie szerszy zakres dynamiki od aparatów. Wykorzystaj tę technikę do tworzenia bardziej realistycznych obrazów.

Szukaj okazji do wykorzystania tej techniki. Umiejętność znajdowania okazji do wykorzystania techniki HDR jest tak samo ważna jak umiejętność tworzenia tego typu zdjęć. Poćwicz na oczywistych obiektach – krajobrazach lub jasnym niebie – ale pamiętaj, że technika HDR jest również użyteczna w fotografii szczegółowej lub makrofotografii. Dzięki tej technologii możesz wydobyć wcześniej niewidoczne szczegóły i zarejestrować naprawdę interesujące zdjęcia.

Fotografia HDR

Często zdjęcia z dużą ilością szczegółów są dobrym materiałem na interesujące obrazy HDR. Użycie funkcji HDR w przypadku tego zdjęcia zapewniło dodatkową głębię. Teraz można zobaczyć nawet mechanizm wiatraka, czyli sięgnąć głębiej niż było to możliwe gołym okiem.

Fotografia HDR jest doskonałym sposobem na uwidocznienie dodatkowych tekstur na zdjęciach. Pamiętaj, aby przesłać najlepsze zdjęcia do Galerii Canon.