Porównanie: aparaty Canon a aparaty w smartfonach

Podczas niedawnej sesji Miejscy surferzy w Monachium poprosiliśmy zapalonego fotografa-amatora o pomoc w porównaniu zdjęć wykonanych najnowszymi aparatami firmy Canon i aparatami w najlepszych smartfonach Apple iPhone 6S i Samsung Galaxy S7. Zobacz wyniki poniżej.

Aby porównanie była rzetelne, zdjęcia były wykonywane w ciągu paru minut, w takim samym oświetleniu, przy użyciu ręcznych ustawień oraz statywu do aparatu i smartfonu (jak pokazano poniżej). Do porównania używaliśmy najnowszych aparatów konsumenckich firmy Canon.

statyw do aparatu i smartfonu

Przybliżanie obiektów

Tutaj można zobaczyć przewagę zoomu optycznego aparatu PowerShot G3 X nad zoomem cyfrowym testowanych aparatów w smartfonach. Gdy rozsuwasz palce, aby powiększyć obraz w aparacie z zoomem cyfrowym (jak w obu testowanych smartfonach), po prostu kadrujesz obraz. Może to spowodować utratę szczegółów i rozmycie obrazu. Obiekt może nie być wyraźnie widoczny, a ujęcie może nie zostać wiernie odwzorowane na zdjęciu.

Jak widać na zdjęciu wykonanym aparatem PowerShot G3 X, jakość obiektywu z zoomem optycznym zapewnia obraz o większej szczegółowości, wyrazistości i ostrości kolorów niż w przypadku smartfonu z zoomem cyfrowym.

Przybliżanie obiektów – Canon PowerShot G3 X

Canon PowerShot G3 X

Przybliżanie obiektów – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Przybliżanie obiektów – Canon PowerShot G3 X

Canon PowerShot G3 X

Przybliżanie obiektów – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Fotografowanie przy słabym oświetleniu

Testowane aparaty w smartfonach miały trudności w uzyskaniu zadowalających rezultatów przy słabym oświetleniu. Wszystko dlatego, że ich matryce światłoczułe (część, która reaguje na światło i umożliwia generowanie obrazu) są mniej skuteczne w warunkach słabego oświetlenia niż matryce zaawansowanych aparatów kompaktowych, aparatów bezlusterkowych i lustrzanek cyfrowych Canon. Ponadto testowane aparaty w smartfonach nie pozwalają kontrolować czułości ISO (poziom czułości aparatu na światło), co sprawia, że obrazy są ciemne.

To porównanie obrazów pokazuje, w jaki sposób większa matryca i obsługa wyższej czułości ISO w aparacie PowerShot G7 X Mark II zapewniają znakomity obraz o wiernie odwzorowanych kolorach, wyostrzonych szczegółach i widocznie wyższej jasności.

Słabe oświetlenie – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Słabe oświetlenie – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Słabe oświetlenie – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Słabe oświetlenie – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Rejestrowanie dynamicznych wydarzeń przy słabym oświetleniu

To porównanie wyraźnie pokazuje zdecydowane unieruchomienie obiektów za pomocą aparatu PowerShot G7 X Mark II oraz niższą ostrość i brak kolorów na zdjęciach wykonanych testowanym smartfonem. Przy słabym oświetleniu aparaty firmy Canon regulują czas naświetlania, czułość ISO i inne ustawienia, aby zapewnić wyraźne i szczegółowe obrazy, które warto wydrukować i udostępnić.

Celem tego zdjęcia było „zamrożenie” ruchu rzeki i surfera. Testowane aparaty w smartfonach nie mogły uzyskać wystarczająco krótkiego czasu naświetlania lub wykorzystać dostępnego światła do wygenerowania dostatecznie wyraźnego obrazu.

Dynamiczne wydarzenia – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Dynamiczne wydarzenia – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Dynamiczne wydarzenia – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Dynamiczne wydarzenia – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Wykonywanie zdjęć portretowych

Jedną z zalet używania aparatu o dużej matrycy światłoczułej, takiego jak EOS 80D w tym przypadku, jest możliwość uzyskania małej głębi ostrości (części obrazu za obiektem głównym). Tutaj można zobaczyć zdjęcie wykonane aparatem EOS 80D, którego tło jest pięknie rozmyte, a co przekłada się na uwydatnienie obiektu na obrazie. Zdjęcie wykonane aparatem w smartfonie jest bardziej jednowymiarowe i ciemniejsze w ciemnych partiach obrazu, ponieważ smartfon nie radzi sobie z kontrastem tak dobrze jak aparat EOS 80D. Aparaty w smartfonach ustawiają ostrość całego obrazu, dlatego tło jest częścią zdjęcia tak samo jak obiekt. Ponadto aparat EOS 80D fotografował przy użyciu powiększenia podłączonego obiektywu. Dzięki temu perspektywa jest korzystniejsza, a rysy twarzy bardziej naturalne. Obiektywy w testowanych smartfonach są bardziej szerokokątne i rozciągają rysy twarzy. Użycie bardziej szerokokątnego obiektywu oznacza, że trzeba być znacznie bliżej obiektu, aby wykonać świetny portret. Lustrzanka cyfrowa i obiektyw zmiennoogniskowy pozwalają być dalej od obiektu. Obydwa zdjęcia zostały wykonane bez lampy błyskowej, z wykorzystaniem naturalnego światła. Obraz lustrzanki cyfrowej ma także intensywniejsze, wierniej odwzorowane i bardziej zbilansowane kolory.

Zdjęcia portretowe – Canon EOS 80D

Canon EOS 80D

Zdjęcia portretowe – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Zdjęcia portretowe – Canon EOS 80D

Canon EOS 80D

Zdjęcia portretowe – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Porównanie rezultatów

Jak pokazują rezultaty, aparaty firmy Canon konsekwentnie prześcigały testowane aparaty w smartfonach w tworzeniu szczegółowych, dobrze naświetlonych obrazów w warunkach testowych.

Jeśli zachęciliśmy Cię do udoskonalenia zdjęć udostępnianych znajomym i obserwującym Twoje konto, zapoznaj się z naszymi najnowszymi aparatami i znajdź aparat fotograficzny dla siebie.

Wyświetl wyszukiwarkę aparatów

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.