hero-header.jpg

Fotografowanie miejskiego krajobrazu - wskazówki

Po zachodzie słońca, gdy rozświetlone miasto umożliwia uchwycenie przepięknej miejskiej scenerii nocą, warto wypróbować inny rodzaj fotografii miejskiego krajobrazu.

Zobacz różne techniki prezentowane przez jednego z fotografów, a które zostały zastosowane podczas wykonywania nocnych fotografii Londynu.

Miasto stanowi idealną scenerię dla fotografii nocnej i zmierzchowej. Jednak fotografowanie w słabym oświetleniu wymaga specjalnego sprzętu i odrobiny wiedzy.

Należy zacząć od znalezienia dobrego miejsca. Postaraj się dostać na tyle wysoko, aby mieć widok na panoramę miasta lub wybierz się nad wodę (np. nad rzekę lub do portu), aby uchwycić migoczące fale.

Często najlepszym momentem na wykonywanie zdjęć jest czas po zachodzie słońca, ale przed całkowitym zaciemnieniem nieba. Te ujęcia sprawiają, że niebo jest zabarwione na niebiesko i zazwyczaj wygląda lepiej, niż gdy pozostaje czarne lub rozświetlone wyłącznie miejskimi lampami.

Pejzaż miejski Londynu8 s, f/5,6, czułość ISO 100, zdjęcie wykonane przy ustawieniu 24 mm
Użycie szerokokątnego obiektywu i ustawienie kilkusekundowego czasu naświetlania umożliwia uchwycenie blasku miasta i dużej części nieba.


Aby zminimalizować poziom szumów i zapewnić wysoką jakość obrazu, należy ustawić niską wartość ISO i przysłonę ok. f/5,6. Są to ustawienia równoznaczne z długim czasem naświetlania, więc należy podeprzeć aparat, aby uniknąć ruchu w trakcie ekspozycji.

Panorama Londynu4 s, f/5,6, czułość ISO 100, zdjęcie wykonane przy ustawieniu 50 mm
Korzystanie z obiektywu o ogniskowej 50 mm umożliwia skupienie ostrości na miejskich światłach. Zmniejszenie czasu naświetlania sprawia, że niebo ciemnieje i podkreśla panoramę Londynu.


Komponuj ujęcia korzystając z ekranu trybu Live View — podświetlany wyświetlacz idealnie sprawdza się w ciemności. Ustawienia ekspozycji można dostosować za pomocą Korekty ekspozycji lub w trybie pełnego sterowania ręcznego (sprawdzając ekran).

Aby ustawić ostrość, należy wybrać automatyczną regulację ostrości w trybie Live View lub przełączyć obiektyw na ręczne ustawianie ostrości i użyć powiększonego widoku Live View.

Użyj wężyka spustowego lub zdalnego wyzwalania migawki, aby uniknąć drgania aparatu. Możesz również użyć 2-sekundowego samowyzwalacza, aby aparat miał czas na stabilizację między naciśnięciem spustu migawki a wykonaniem zdjęcia. Jeśli Twój aparat ma wbudowany moduł sieci Wi-Fi, skorzystaj z aplikacji Canon Connect na smartfona w celu regulacji ustawień, kontroli ekspozycji i wykonywania zdjęć. Będziesz mógł następnie pobrać obraz i natychmiast przesłać go do mediów społecznościowych lub na bloga — wszystko z poziomu telefonu.

Rozświetlony pejzaż miejski nocą To niezwykłe ujęcie autorstwa Jackiego Trana jest świetnym przykładem dobrze zrobionej fotografii nad powierzchnią wody, na której ukazano odbicia światła i podkreślono obiekty na pierwszym planie panoramy.


Zmieniając ustawienia balansu bieli, możesz uzyskać wiele różnych efektów, np. ustawiając balans na światło żarówki otrzymasz chłodny niebieski odcień, z kolei ciepły odcień osiągniesz, gdy ustawisz na światło dzienne. Aby zapewnić sobie elastyczność i najwyższą jakość obrazu, należy fotografować w formacie RAW, a na etapie postprodukcji wybrać balans bieli.

Niebiesko-żółty pejzaż Londynu Te dwie fotografie przedstawiające panoramę Londynu zostały wykonane przy takiej samej ekspozycji, lecz w celu uzyskania twórczego efektu użyto innych ustawień balansu bieli. W przypadku zdjęcia po lewej stronie wykorzystano ustawienie światła żarówki, a w przypadku zdjęcia po prawej — światła dziennego.


Wykorzystaj długi czas naświetlania wybierając miejsce, w którym występuje ruch, np. ruch pojazdów mijających charakterystyczny obiekt. Ustaw czas naświetlania właściwy dla czasu otwarcia migawki trwającego kilka sekund. Poczekaj na pojawienie się ruchu drogowego i naciśnij spust migawki. Zobacz rozmywające się pojazdy (ledwo widoczne) oraz przednie i tylne reflektory, które pozostawiają efekt smugi przechodzący w kreatywne wzory. Zmiany w czasie naświetlania umożliwiają uzyskanie różnorodnych efektów.

Smugi świetlne w Amsterdamie To ujęcie autorstwa Adriego van Bijsterveldta zostało wykonane z wykorzystaniem długiego czasu naświetlania, co pozwoliło na uchwycenie smug świetlnych pozostawianych przez poruszającą się po amsterdamskim kanale łódź.


Wykorzystanie miejskich świateł w charakterze tła to świetny sposób tworzenia wyjątkowych zdjęć portretowych. W tym celu umieść aparat na statywie i włącz lampę błyskową aparatu lub skorzystaj z lampy zewnętrznej. Korzystaj z ustawień ekspozycji zbliżonych do tych, które stosuje się w przypadku rejestrowania smug świetlnych. Dobrym pomysłem może okazać się zwiększenie czułości ISO w celu ograniczenia czasu naświetlania do jednej lub dwóch sekund — wówczas aparat będzie musiał pozostawać w bezruchu przez krótszy czas. Możesz użyć podobnych ustawień, korzystając z trybu nocnych portretów (dostępność zależna od modelu).

Smugi świetlne na zdjęciu portretowym2 s, f/14, czułość ISO 200, zdjęcie wykonane przy ustawieniu 35 mm
Zrównoważenie światła lampy błyskowej z oświetleniem miejskim stanowi świetną metodę rejestrowania interesujących portretów nocnych.


Miasto oferuje nieskończone możliwości twórcze — jest w nim mnóstwo miejsc, które idealnie nadają się do fotografowania niezależnie od pory roku. Wieczorne fotografowanie po opadach deszczu sprzyja powstawaniu pięknych odbić. Warto również robić zdjęcia nocą, gdy niebo jest doskonale widoczne — poziom zanieczyszczenia świetlnego jest wówczas minimalny.

Spróbuj swoich sił w fotografii nocnej podczas najbliższej wizyty w mieście, niezależnie od panujących warunków. Nie zapomnij o przesłaniu swoich najlepszych zdjęć wykonanych przy słabym oświetleniu do Galerii Canon.

Czy uważasz ten artykuł za przydatny i chcesz poznać więcej wskazówek, które pomogą w wykonywaniu lepszych zdjęć? Załóż konto na stronie Canon I uzyskaj dostęp do nowych wskazówek I poradników.

Uwaga: w niektórych przypadkach wartości przypisane obrazom są reprezentatywne i ilustrują różne ujęcia.