Uchwyć niesamowite szczegóły, nawet w słabym oświetleniu

Zmierzch i zmrok to magiczne pory dnia. W chwilach, gdy odbywają się koncetry, festyny i inne plenerowe wydarzenia, nastrój miasta zmienia się. Pojawiają się szanse dla fotografów. Jednak uchwycenie szczegółów przy słabym oświetleniu to wyzwanie, zwłaszcza jeśli używasz aparatu w smartfonie.

Przy słabym oświetleniu, ręczne ustawienia lustrzanki cyfrowej, aparatu bezlusterkowego lub zaawansowanego aparatu kompaktowego pomagają w wykonywaniu wyostrzonych i szczegółowych zdjęć, które trudno byłoby uzyskać w inny sposób.

Jeśli jeszcze nie wiesz, jak fotografować przy słabym oświetleniu, obejrzyj nasz film, a następnie przeczytaj przewodnik po ustawieniach przysłony, czułości ISO i czasu naświetlania.

Zwiększanie ostrości zdjęć dzięki jasnej przysłonie (niskiej liczbie f)

Jeśli aparat obsługuje ustawienia ręczne, można regulować przysłonę aparatu (tryb „Av” w aparatach firmy Canon). Dla aparatu jest to informacja, ile światła ma zostać wpuszczone. Im więcej światła dociera do obiektywu, tym krótszy może być czas naświetlania. Krótszy czas naświetlania to większe prawdopodobieństwo wyeliminowania rozmycia rozruchu. W przypadku poruszających się obiektów odpowiedni czas naświetlania to 1/125 s lub krótszy. Z kolei, gdy fotografujemy obiekty nieruchome przy słabym oświetleniu należy ustawić wartość najbliższą 1/60 s (w zależności od ustawienia przysłony).

W przypadku portretów robionych przed świtem lub fotografowania wyjątkowych szczegółów miasta o zmroku należy wybrać jak najjaśniejsze ustawienie przysłony.

Oznacza to wybór jak najniższej liczby f. Możliwości zależą od obiektywu. Wiele obiektywów ma ustawienie f/3,5. Inne obiektywy umożliwiają ustawienie jeszcze niższych liczb f, takich jak f/2,8 czy f/1,4. Dodatkową zaletą stosowania jasnej przysłony jest mała głębia ostrości, dzięki której obiekt wyróżnia się na rozmytym tle.

Aby poprawić czułość na światło, należy zwiększyć czułość ISO.

Jeśli pomimo jasnego ustawienia przysłony jasność zdjęcia jest niewystarczająca, warto zwiększyć wartość czułości ISO. Określa ona żądaną czułość matrycy aparatu na światło. Jest to przydatne w przypadku nocnych zdjęć bez lampy błyskowej.

Im wyższa czułość ISO, tym większa czułość na światło. Lustrzanki cyfrowe, aparaty bezlusterkowe i zaawansowane aparaty kompaktowe firmy Canon mają duże matryce (elementy rejestrujące obraz), dlatego wykonują lepsze zdjęcia przy wysokiej czułości ISO niż aparaty o mniejszych matrycach, takie jak aparaty w smartfonach. Spróbuj wykonać zdjęcie z czułością ISO 800, a następnie zwiększaj czułość według potrzeb. Być może zauważysz „szumy” lub wzrost ziarnistości obrazu, choć wiele nowoczesnych lustrzanek cyfrowych, aparatów bezlusterkowych i zaawansowanych aparatów kompaktowych pozwala fotografować przy czułościach ISO 1600 lub 3200 z doskonałymi rezultatami.

Aby zwiększyć szanse na wykonanie udanych zdjęć, użyj trybu serii zdjęć.

Tryb serii zdjęć pozwala zarejestrować szybką sekwencję obrazów w ciągu ułamków sekundy. To przydatne rozwiązanie podczas fotografowania ruchomego obiektu lub dynamicznego wydarzenia trwającego ułamek sekundy. Jeśli aparat ma ten tryb, warto go włączyć i wypróbować. Zwiększy on szansę na zarejestrowanie doskonałego zdjęcia dynamicznych wydarzeń przy słabym oświetleniu.

Sprawdzanie ostrości zdjęć

Przeglądając zdjęcia wykonane przy słabym oświetleniu na ekranie LCD aparatu, należy pamiętać o powiększeniu obrazu i sprawdzeniu, czy ich ostrość jest zgodna z oczekiwaniami. Zdjęcia powinny być wyraźne, wyostrzone i bez widocznego ziarna lub rozmycia. Jeśli nie nadają się do druku lub edycji, należy je powtórzyć. Po powrocie do domu nie da się już z nimi nic zrobić.

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.