Jak korzystać z naturalnego światła

Niezależnie od tego, czy wykonujesz portrety w plenerze czy próbujesz uchwycić atmosferę dnia w mieście lub pięknego, letniego wieczora, naturalne światło pomoże tworzyć zadziwiające obrazy. Umiejętność wykorzystania światła odmieni Twoje zdjęcia. Co więcej, nie musisz inwestować w nowy ekwipunek, aby zobaczyć rezultaty.

Obejrzyj film i zapoznaj się z dalszą częścią artykułu, aby dowiedzieć się więcej o zmianach światła o różnych porach dnia. Dowiedz się, jak używać ustawień aparatu, aby wykorzystać jego możliwości, i jak ustawić obiekt, aby robić lepsze zdjęcia dowolnym aparatem.

Wykorzystanie pory dnia

Naturalne światło zmienia się zależnie od pory dnia i pogody. Warto wyrobić sobie nawyk planowania zanim wyruszysz na sesję fotograficzną. Nie trzeba zrywać się z łóżka, aby sfotografować rzekę płynącą przez miasto o wschodzie słońca, jeśli zdjęcia o zachodzie słońca będą lepsze.

W słoneczny, bezchmurny dzień światło może być względnie ciepłe rano, bardziej surowe w południe i bardziej miękkie wieczorem. Jeśli masz czas, wyjdź i sfotografuj tę samą scenę o różnych porach dnia i porównaj oświetlenie zdjęć, aby wybrać optymalne.

Unikanie bezpośredniego światła słonecznego w przypadku portretów

Bezpośrednie światło słoneczne w środku dnia może generować wyraźne cienie, które mają negatywny wpływ na wygląd portretowanych osób. Dlatego fotografowane osoby należy ustawić w zacienionym miejscu. Ewentualnie można poczekać do popołudnia, gdy światło słoneczne jest cieplejsze. Ustawienie osoby za budynkiem lub pod drzewem skutecznie rozproszy ostre światło i zapewni atrakcyjniejszy efekt. W ciągu dnia można także używać lampy błyskowej, aby zrównoważyć wpływ słońca.

Wykorzystanie potencjału złotych godzin

Godzina tuż przed zachodem słońca i tuż po wschodzie słońca, często określane jako magiczne lub złote godziny, są preferowane przez profesjonalnych fotografów jako najlepsze pod względem jakości światła. Słońce znajduje się nisko nad horyzontem i poziome światło tworzy długie cienie oraz otacza obiekty ciepłym blaskiem. To doskonała pora na portrety miasta, wyrażanie piękna natury lub rejestrowanie odbić w wodzie.

Kontrolowanie balansu bieli w aparacie

Czasami światło jest ciepłe i złote. Czasami jest chłodne i niebieskie. O ile nasze oczy potrafią dostosowywać się do zmieniającego się oświetlenia i postrzegać kolory w ten sam sposób, o tyle aparaty polegają na ustawieniu zwanym balansem bieli. Dzięki niemu można regulować sposób postrzegania kolorów przez aparat i kontrolować odcienie światła. Umożliwia to korygowanie zbyt zimnego lub zbyt ciepłego światła.

Większość lustrzanek cyfrowych, aparatów bezlusterkowych i zaawansowanych aparatów kompaktowych ma siedem standardowych ustawień balansu bieli. Automatyczny balans bieli to ustawienie domyślne dla najbardziej jednoznacznych warunków oświetlenia. Tryb światła dziennego sprawdza się podczas fotografowania w jasnym blasku słońca. Dostępne są też tryby na pochmurne lub mgliste dni i do fotografowania w cieniu. Tryby żarówki lub świetlówki mogą pomóc zrównoważyć kolory w przypadku fotografowania w pomieszczeniach.

Najlepszym sposobem jest wykonanie kilku zdjęć przy różnych ustawieniach balansu bieli i sprawdzenie, przy którym będą wyglądać najlepiej. W ten sposób można uchronić się przed utratą pożądanej charakterystyki kolorów.

Własnoręcznie wykonany reflektor do odbijania naturalnego światła

Reflektory umożliwiają opanowywanie światła i rzucanie go na obiekt w naprawdę prosty sposób. Nie musisz kupować go w sklepie dla profesjonalnych fotografów. Często duży kawałek białej, srebrnej lub złotej blachy lub folii przymocowany do kartonu może zapewnić pożądany efekt.

Odważne eksperymentowanie

Eksperymentowanie z naturalnym światłem pomoże zrozumieć jego działanie, określić preferowany rodzaj światła i wyobrazić sobie jego wygląd na obrazie. Wypracowanie umiejętności dostrzegania i rejestrowania światła trochę potrwa, więc warto uprzyjemnić sobie ten proces. Wybierz się w plener, sfotografuj różne obiekty w nietypowym oświetleniu i wykorzystaj potencjał pogody, pór roku i pór dnia.

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.