Zoom i rejestrowanie dynamicznych wydarzeń

W przypadku fotografowania dynamicznych wydarzeń liczą się ułamki sekundy. Trzeba działać szybko, aby śledzić znajomych jeżdżących na snowboardzie lub fotografować miejskich surferów ujarzmiających fale. Jednak dobre przygotowanie pozwoli zwolnić tempo pracy.

Podstawą udanych zdjęć wykonywanych teleobiektywem (lub obiektywem zmiennoogniskowym) jest wcześniejsze skonfigurowanie ustawień aparatu. Dzięki temu w kluczowym momencie można skupić się na wydarzeniach, a nie na regulacji ustawień.

W przypadku potrzeby powiększenia czy fotografowania szczegółów rozgrywanej akcji, jakość obrazu rejestrowanego aparatami w smartfonach jest niewystarczająca. Lustrzanki cyfrowe, aparaty bezlusterkowe i zaawansowane aparaty kompaktowe umożliwiają przybliżanie obiektów i zapewniają znacznie wyższą jakość i kontrolę podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń. Wszystko dzięki możliwości powiększania obrazu przy użyciu teleobiektywu.

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń wymaga użycia krótkiego czasu naświetlania

Czas naświetlania to najważniejsze ustawienie podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń. Jeśli czas naświetlania będzie zbyt długi, zdjęcia będą rozmyte i wylądują w koszu.

Jeśli używasz lustrzanki cyfrowej, ustaw czas naświetlania 1/125 s lub krótszy. Wiele zdjęć dynamicznych wydarzeń jest wykonywanych z czasem naświetlania 1/500 s lub krótszym, zależnie od szybkości ruchu obiektu.

Aby wpuścić dość światła do aparatu pomimo krótkiego czasu naświetlania, trzeba użyć jasnej przysłony (niska wartość f, na przykład f/2,8). Ponadto połączenie krótkiego czasu naświetlania i jasnej przysłony zmniejszy głębię ostrości i pozwoli wyróżnić obiekt na tle pięknie rozmytego tła. Jeśli aparat umożliwia ustawianie czułości ISO, należy ją zwiększyć, np. z 400 do 800, aby matryca aparatu była bardziej czuła na światło.

Fotografowanie w trybie serii zdjęć

W przypadku wydarzeń sportowych, takich jak surfowanie po rzece w mieście, ruch jest szybki, a fotograf i jego aparat muszą za nim nadążyć. Tryb serii zdjęć umożliwia wykonanie wielu zdjęć, co w dużym stopniu zwiększa szansę na najlepsze zarejestrowanie dynamicznego wydarzenia. Tryb ten jest dostępny w większości aparatów i w niektórych smartfonach.

Ciągła regulacja ostrości

W lustrzance cyfrowej najprawdopodobniej domyślnie będzie ustawiona standardowa regulacja ostrości. Oznacza to, że wciśnięcie spustu migawki do połowy spowoduje zablokowanie ostrości, a wciśnięcie go do końca – wykonanie zdjęcia. W przypadku fotografowania dynamicznych wydarzeń i powiększonego obrazu należy ustawić tryb ciągłej regulacji ostrości lub tryb śledzenia (AI SERVO lub SERVO AF w aparatach Canon). W tym trybie aparat może automatycznie regulować ostrość, śledząc poruszający się obiekt. Dzięki temu uzyskujemy wyostrzone i szczegółowe zdjęcia dynamicznych wydarzeń bez nadmiernego wysiłku.

Funkcja Zoom Framing Assist

Korzystanie z zoomu, szczególnie przy dużej ogniskowej, ma zasadniczą wadę – łatwo zgubić obiekt. Firma Canon opracowała inteligentną technologię, która rozwiązuje ten problem.

Dostępna w wybranych aparatach kompaktowych Canon PowerShot funkcja pomocy w kadrowaniu przy powiększeniu umożliwia utrzymanie obiektu w kadrze poprzez oddalanie obrazu, gdy obiekt zbliży się do krawędzi kadru. Gdy obiekt znajdzie się w centrum ujęcia, ponownie zostanie przybliżony. W ten sposób można korzystać z możliwości, jakie daje znaczne przybliżenie, nie tracąc perspektywy i stale śledząc obiekt.

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.