Fotografuj dynamiczne wydarzenia z zachowaniem ostrości

Wykonywanie doskonałych zdjęć dynamicznych wydarzeń, na przykład miejskich surferów, snowboardzistów czy biegaczy, wymaga planowania. Najpierw należy pomyśleć o rodzaju i szybkości fotografowanego obiektu oraz o umiejscowieniu sprzętu i punkcie fotografowania. Obejrzyj film i zapoznaj się z dalszą częścią artykułu, aby poznać podstawy fotografowania dynamicznych wydarzeń.

Duża liczba zdjęć i ciągłe obserwowanie

Im więcej zdjęć wykonasz, tym większe masz szanse na uzyskanie upragnionego zdjęcia. Ciągle obserwuj wydarzenia i nie sprawdzaj każdego wykonanego zdjęcia, aby nie umknęło Ci to, co dzieje się przed obiektywem. W kluczowym momencie wykonuj zdjęcia w krótkich seriach, a nie pojedynczo. Większość lustrzanek cyfrowych, aparatów bezlusterkowych i zaawansowanych aparatów kompaktowych oraz wiele smartfonów obsługuje tryb serii zdjęć. Jest on doskonały w przypadku zdjęć wyścigów, szybko rozgrywających się wydarzeń sportowych, tancerzy czy surferów.

Przewidywanie następnego ruchu obiektu i stosowanie ciągłej regulacji ostrości

Niezależnie od tego, czy fotografujesz maraton w Londynie, surferów w Monachium czy mecz piłkarskich piątek z udziałem znajomego, daj swojemu obiektowi pole manewru i przewiduj jego ruchy. Jeśli to możliwe, włącz tryb ciągłej regulacji ostrości (AI SERVO lub SERVO AF w aparatach Canon), aby automatycznie regulował i utrzymywał ostrość zbliżającego się obiektu. Wszystkie lustrzanki cyfrowe, aparaty bezlusterkowe i zaawansowane aparaty kompaktowe Canon obsługują tę funkcję.

Zamrażać czy nie zamrażać?

W przypadku rejestrowania ruchu trzeba zdecydować, czy chcemy go „zamrozić” czy pokazać jego rozmycie stosując długi czas naświetlania. W większości przypadków celem jest uzyskanie ostrego i wyraźnego obrazu ujęcia. Aby tego dokonać należy wybrać krótki czas naświetlania. Czas naświetlania zależy od szybkości ruchu obiektu. Czas 1/4000 s może skutecznie „zamrozić” ruch samochodu i jego kół. Czas 1/250 s jest wystarczający w przypadku fotografowania biegacza. Warto też wypróbować ruch panoramiczny – przesuwać aparat za obiektem. Spowoduje to rozmycie tła przy jednoczesnym wyostrzeniu obiektu.

Powiększenie zwiększa spektakularność ujęcia

Podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń, warto powiększyć rejestrowane wydarzenie. Jeśli fotografujesz ludzi, wyostrzenie ich twarzy zwiększy spektakularność zdjęcia. Spróbuj pokazać wyraz twarzy osoby, która zatraca się w tym co robi lub strzela zwycięską bramkę.

Większa ilość światła dzięki wyższej czułości ISO

Jeśli ilość światła jest zbyt mała, zwiększ czułość ISO do 400, 800 lub większej wartości. Jeśli rezultaty wciąż będą niezadowalające, włącz tryb ręczny, aby przejąć kontrolę nad przysłoną. Następnie wybierz wartość f/4 lub f/2,8, aby wpuścić jak najwięcej światła. Umożliwi to fotografowanie z krótszym czasem naświetlania i uzyskanie wyraźniejszych obrazów.

Zapoznaj się z naszym interaktywnym materiałem o miejskich surferach tutaj.