Porady dotyczące efektu bokeh i dobór obiektywów

Jednym z bardziej lubianych efektów stosowanych przez fotografów korzystających z lustrzanek jest rozmycie części obrazu. Dzięki temu zdjęcia różnią się od tych wykonywanych aparatami podstawowej klasy czy smartfonami, gdzie trudno jest uzyskać efekt dużego rozmycia obrazu. Określenie „efekt bokeh” odnosi się właśnie do jakości i charakterystyki rozmytych obszarów. Najbardziej widoczny jest w rozmytych jasnych partiach obrazu.

Gdy zdjęcie charakteryzuje się małą głębią ostrości, czyli większym obszarem rozmycia obrazu, efekt bokeh jest wydatniejszy. Zatem kontrolowanie efektu bokeh na obrazach wiąże się ze zwiększeniem zakresu rozmytego obszaru. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na zwiększenie intensywności rozmycia obrazów poprzez zmniejszenie głębi ostrości.

1. Użyj jasnego obiektywu – czyli takiego z dużym maksymalnym otworem przysłony. Polecamy obiektyw EF 85mm f/1.8 USM lub EF 50mm f/1.8 STM.

2. Fotografuj z dużym otworem przysłony – używając trybu preselekcji przysłony (Av) lub trybu ręcznego (M) wybierz duży otwór przysłony (małą wartość liczby f), aby zmniejszyć głębię ostrości i zwiększyć intensywność rozmycia poza wyostrzonym obiektem.

3. Zwiększ odległość między obiektem a tłem, aby uzyskać lepszy efekt rozmytego tła.

4. Zbliż się do obiektu – mniejsza odległość między fotografem a obiektem spowoduje zwiększenie stopnia rozmycia tła.

5. Użyj długiej ogniskowej, aby zwiększyć zakres rozmytego obszaru na zdjęciach. W przypadku obiektywu zmiennoogniskowego ustaw maksymalną ogniskową. Obiektywy z ogniskową co najmniej 200 mm zapewnią jeszcze większy obszar rozmycia obrazu.

6. W rozmytym obszarze wybierz obiekty o widocznych jasnych partiach. Określenie „jasne partie” odnosi się do źródeł światła na obrazie. Lampki choinkowe lub przedzierający się przez liście blask słoneczny tworzą z rozmytego światła lub tła piękne kręgi i kształty.

7. Pamiętaj o pierwszym planie – także na nim można uzyskać efekt rozmycia. Spróbuj umieścić obiekt nieco dalej od aparatu i ująć na pierwszym planie detale znajdujące się w pobliżu obiektywu.

8. Ponadto możesz wyciąć kształty z tektury i umieścić je przed obiektywem, aby uzyskać ciekawe efekty. Obejrzyj ten film:

Poprawa jakości efektu bokeh (w przeciwieństwie do jego stopnia intensywności) zależy od używanego obiektywu. Kształty rozmytych punktów światła, widoczne szczególnie w jasnych partiach rozmytego obrazu, powstają dzięki przysłonie, czyli otworowi tworzonemu przez listki przysłony obiektywu. Obiektywy z większą liczbą listków tworzą bardziej okrągły otwór przysłony i atrakcyjniejszy dla oka efekt bokeh.

Portret kobiety – efekt bokeh

Na zimowym portrecie autorstwa Toma La wyraźnie widać efekt bokeh dzięki choinkowym lampkom, które stanowią najjaśniejsze punkty tła. W przypadku większego otworu przysłony ten efekt byłby jeszcze intensywniejszy.

Makowe pole – efekt bokeh

Dan Mihai Balanescu osiągnął piękny efekt bokeh na fotografii przedstawiającej makowe pole. W przypadku małej głębi ostrości, rozmycia pierwszego planu, dłuższej ogniskowej i jasnych partii obrazu w tle zarejestrowanych podczas tzw. „złotej godziny” uzyskamy wyjątkowo nastrojowe zdjęcie.

Jeżowiec – efekt bokeh

Silvan Meienberger jest autorem doskonałego ujęcia znalezionej na plaży muszli. Obniżenie obiektywu spowodowało oddalenie tła od obiektu, co zapewniło bardzo miły dla oka rozmyty obszar. Odbijające się w tafli wody światło słoneczne utworzyło jasne partie obrazu, dzięki którym powstał doskonały efekt bokeh. Warto zauważyć, że jasne punkty z efektem bokeh mają nieco heksagonalny kształt, co wynika z kształtu przysłony używanego obiektywu.

Dziewczyna na polu – efekt bokeh

Na tej fotografii Marco Müller doskonale wykorzystał naturalne światło, tworząc widoczny efekt bokeh. Obiekt umieszczony za kwiatami oraz odległe drzewa tworzą obraz z efektem bokeh zarówno w tle, jak i na pierwszym planie. Warto zauważyć, że blask słońca pada w stronę aparatu, dzięki czemu wokół jasnych punktów światła przenikającego przez liście drzew powstaje atrakcyjny efekt bokeh.

Efekt bokeh – makro

To kolejny dobry przykład wykorzystania efektu bokeh w celu uzyskania interesującego zdjęcia. Jego autor, Oleg Kaszajew, prawdopodobnie użył obiektywu makro do ujęcia obiektu z bardzo małej odległości, uzyskując znaczne rozmycie tła. Na zdjęciach wykonywanych podczas tzw. „złotej godziny”, kiedy słońce jest tuż nad horyzontem, tło zyskuje piękny, miękki, ciepły odcień.

Zainspirowaliśmy Cię? Zrób zdjęcie z efektem bokeh w zimowej scenerii i prześlij je do naszej galerii, która znajduje się tutaj>