A child sits on a stepladder entertained by his parents.

Fotografia rodzinna

Jak uzyskać lepsze świąteczne zdjęcia niż rok wcześniej

Nawet jeśli Twoje Święta Bożego Narodzenia są przesiąknięte tradycją, to każdy okres świąteczny jest wyjątkowy. Dlatego warto fotografować ulotne chwile rodzinnej zabawy i świątecznych spotkań. Rosyjska fotografka rodzinna Lena Petrova udoskonaliła swoją metodę uwieczniania tego szczególnego czasu w roku, zarówno w kontekście niepozowanych zdjęć, jak i bardziej planowanych – ale nadal przyjemnych i nieformalnych – zdjęć grupowych.

Podejście Leny do zdjęć rodzinnych można podsumować jednym zdaniem: „Zrobisz udane zdjęcia, gdy wszyscy zapomną o aparacie i będą się dobrze bawić w swoim gronie”. Przydadzą się tu żarty, zabawy z dziećmi i głośniejsza muzyka. Uwiecznianiu wspomnień powinna towarzyszyć radość.

Niezależnie od tego, czy planujesz robić zdjęcia własnej rodzinie podczas tegorocznych świąt, czy po prostu chcesz uchwycić panującą wtedy atmosferę, 10 poniższych wskazówek Leny zapewni Ci mnóstwo świątecznych pomysłów i ułatwi robienie rodzinnych zdjęć w domu. Po zarejestrowaniu idealnych świątecznych zdjęć rodzinnych skorzystaj z serwisu Creative Park. Znajdziesz tam wiele różnych opcji drukowania zdjęć, w tym szablony kart świątecznych, gotowe do wydrukowania ramki na zdjęcia oraz albumy ze zdjęciami, które możesz podarować w prezencie swoim bliskim.

10 wskazówek dotyczących robienia zdjęć w domu i ogrodzie

1. Wybierz ważny moment

„W przypadku niepozowanych ujęć uwzględnij zdarzenia, które są ważne dla Ciebie i Twojej rodziny. Oprócz ozdabiania choinki i rozpakowywania prezentów w grę wchodzą świąteczne wyjazdy na jarmark, przygotowywanie kolacji, podpisywanie kart, emocje towarzyszące spotkaniu ze Świętym Mikołajem i wiele innych rzeczy ważnych dla Twojej rodziny. Pamiętaj, aby zawsze mieć gotowy aparat”.

2. Skoncentruj się ważnych rzeczach

„Rzeczy, które tworzą przytulną atmosferę w domu, nie zawsze nadają się do sfotografowania. Kiedy tworzę portrety w domach ludzi, często usuwam meble i nadmiar dekoracji z kadru, np. zdjęcia na ścianach. Nie robię tego podczas niepozowanych zdjęć, ale na szczęście istnieją inne sposoby na dostosowanie tła za pomocą ustawień w aparacie. Można wybrać odpowiednią perspektywę i skadrować ujęcie, a także rozmyć tło (z efektem bokeh) po zastosowaniu dużego otworu przysłony, np. f/1,8”.

3. Pomyśl o tle

„W przypadku rodzinnych portretów szukam tła, które jest pozbawione rozpraszających uwagę elementów. Nie musi być one jednolite. Można w nim umieścić choinkę lub lampki i nadać zdjęciu świąteczny charakter”.

4. Użyj rekwizytów i dekoracji

Powiązane artykuły
canon-get-inspired-christmas-craft-1-185

POMYSŁY NA KREATYWNE DRUKOWANIE RĘKODZIEŁ

Sześć niesamowitych rzeczy, które możesz zrobić za pomocą drukarki

Bądź kreatywny i twórz własne prezenty świąteczne, dekoracje i gry w te święta. Wszystkie szablony można pobrać bezpłatnie i wydrukować.

canon-get-inspired-baby-photography-1-185x94

FOTOGRAFOWANIE DZIECI

Do wykorzystania już dziś – 12 porad dotyczących fotografowania dzieci

Uwiecznij cenne chwile i etapy rozwoju Twojego dziecka dzięki naszym zmyślnym sposobom na to, by fotografowanie dzieci było zabawne i zapewniało wspaniałe rezultaty

canon-get-inspired-lena-petrova-related-articles-1-185

RODZINNE ZDJĘCIA

Domowe historie

Wiele najcenniejszych chwil spotyka nas w domu. Rozmawialiśmy z fotografem rodzinnym Caroline Holt o tym, jak uwiecznia na zdjęciach piękno rodzin w ich domach.

A mother and child look at a Christmas display outside.

„W przypadku świątecznych zdjęć plenerowych warto uwzględnić w kadrze elementy sugerujące, że mamy Święta Bożego Narodzenia, np. choinki, lampki i dekoracje. Można też przynieść własne rekwizyty, takie jak świąteczne skarpety, zabawki czy słodycze. Nie bój się pójść o krok za daleko. Lepiej mieć o kilka rzeczy za dużo, niż ograniczyć sobie pole manewru. Pomyśl także o świątecznych ubraniach. Jeśli będziesz fotografować ludzi ubranych w zwykłe kurtki ze świątecznymi rekwizytami i lampkami wokół, może to wyglądać dziwnie. Z drugiej strony odzież nie powinna być zbyt kolorowa i kontrastowa, bo będzie odciągać uwagę od twarzy”.

5. Użyj odpowiedniego obiektywu

„Stań w odległości, która umożliwi korzystanie z obiektywu o ogniskowej 50 mm. Użycie obiektywu szerokokątnego w celu zmieszczenia większej liczby osób w kadrze w ograniczonej przestrzeni może się wydawać dobrym pomysłem, ale krótkie ogniskowe powodują zniekształcenia, które mogą się nie spodobać rodzinie. Jeśli nie masz specjalnego obiektywu portretowego, stań tak daleko, jak to możliwe, i powiększ obraz za pomocą standardowego obiektywu”.

6. Zadbaj o to, aby dzieci miały dobrą zabawę

„Aby zrobić udane zdjęcia dzieciom, warto się z nimi pobawić, stopniowo je ośmielać, pobudzać ich wyobraźnię i zyskiwać ich zaufanie. Postaraj się dowiedzieć, co dzieci chcą robić, i stwórz sytuację, w której mogą się wykazać. Najlepsze zdjęcia robimy wtedy, gdy wszyscy dobrze się bawią”.

7. Niech gra muzyka

„Postaraj się, aby podczas przygotowań do ujęć grupowych nie panowała cisza. Często początkujący fotografowie koncentrują się na kwestiach technicznych, odwracają się i zapominają o osobach, którzy pozują do zdjęcia. Znajomi i członkowie rodziny mogą zacząć się nudzić, a to znajdzie swoje odzwierciedlenie na zdjęciach. Powiedz im, co robisz, i włącz muzykę, aby pomóc im się zrelaksować. W tym celu zwykle zabieram ze sobą przenośny głośnik”.

8. Udoskonal kompozycję zdjęć grupowych

A family of six stands outside in sweaters.

„Bardzo ważne jest ustawienie grupy do portretu rodzinnego. Trzeba zadać o to, aby głowy znajdowały się na różnych poziomach. Sprawdź, czy możesz skorzystać z krzeseł o różnej wysokości, lub użyj fotela, a jedna osoba niech usiądzie na podłokietniku. Zwykle zaczynam od środka kadru i pojedynczo dodaje kolejne osoby. Jeśli rodzina jest duża, patrzę w wizjer, ustalam wielkość kadru i umieszczam po jednej osobie przy lewej i prawej krawędzi kadru. Proszę pozostałe osoby o zajęcie miejsca między nimi. Dokonuję kilku poprawek, aby uzyskać optymalną kompozycję.

Ty też możesz znaleźć się na rodzinnym portrecie. Wystarczy, że ustawisz samowyzwalacz w aparacie lub użyjesz aplikacji Canon Camera Connect do zdalnego wykonania zdjęcia. Zrób kilka zdjęć, na wypadek gdyby ktoś mrugnął”.

9. Użyj odpowiedniej głębi ostrości

„W przypadku portretów grupowych prawie zawsze ustawiamy dwa rzędy ludzi. Aby zadbać o wyostrzenie wszystkich osób w obu rzędach, wartość przysłony powinna wynosić około f/4–5,6”.

10. Nie zapomnij o domowych zwierzętach

„Świąteczne żarówki i zabawki są nowością i atrakcją dla domowych zwierząt. To znakomita okazja do zarejestrowania zabawnego świątecznego ujęcia. Możesz kusić kota wstążką z prezentu lub lampkami. Psy będą bawić się z dziećmi na śniegu. To świetne tematy do tworzenia atrakcyjnych świątecznych zdjęć”.

Powiązane produkty

  • Canon
  • Get Inspired
  • ...
  • Wskazówki i pomysły dotyczące fotografowania rodziny podczas świąt