ARTYKUŁ

Czy media cyfrowe przestały nam odpowiadać?

Odkryj możliwości marketingu opartego na druku w cyfrowym świecie


Family sat in living area on digital devices


Nieufność w świecie cyfrowym

Zaufanie jest podstawą trwałych związków, szczególnie pomiędzy marką a klientem. Jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że ten związek przeżywa kryzys z uwagi na rosnący brak zaufania klientów do platform cyfrowych.

Pod koniec lipca 2018 r. cena akcji Facebooka spadła o 19%, co spowodowało stratę wartości firmy o ponad 119 mld USD (największy w historii jednodniowy spadek wartości przedsiębiorstwa). Trzy miliony użytkowników z Europy porzuciło tę największą na świecie sieć społecznościową na wieść o skandalu Cambridge Analytica, który spowodował przechwycenie 50 milionów profili z serwisu Facebook bez wiedzy i zgody użytkowników.

Parafrazując treść artykułu Farhada Manjoo w New York Timesie(1), trudno okazywać ten sam entuzjazm, który towarzyszył nam w przypadku smartfonów i sieci społecznościowych 10 lat temu, skoro kojarzymy te technologie z nadużyciami dotyczącymi danych i nachalnymi reklamami.

Autor pisze: „Nie pogodziliśmy się, jako społeczeństwo, ze stopniem, w jakim sterują one naszym życiem. Nie mamy też zbyt wielu możliwości ograniczenia tego zjawiska”.



1 – Dlaczego technologia zaczyna mnie niepokoić, New York Times, 11 października 2017 r.

Mac, keyboard and stationary scattered on desk


Możliwości dla działań marketingowych wykorzystujących druk

Coraz większa liczba specjalistów ds. marketingu jest świadoma preferencji klientów Same kanały cyfrowe nie są już wystarczającymi narzędziami w przypadku planowania ukierunkowanych kampanii marketingowych. Marketing wykorzystujący druk może wywoływać zaangażowanie emocjonalne między marką a docelowymi odbiorcami. Z tego względu specjaliści ds. marketingu powinni w swoich działaniach uwzględnić druk jako element uzupełniający rozwiązania cyfrowe.

Jeśli zaufanie jest kluczowym elementem relacji z klientem, to również w tym aspekcie druk może mieć duże znaczenie Według instytutu MarketingSherpa(2) druk ma mocną pozycję wśród pięciu cieszących się największym zaufaniem kanałów reklamowych:

  • Reklamy drukowane w gazetach i czasopismach (82%)
  • Reklamy telewizyjne (80%)
  • Katalogi i reklamy w ramach korespondencji bezpośredniej (76%)
  • Radio (71%)
  • Reklama zewnętrzna (69%)

Wyskakujące reklamy internetowe znalazły się na końcu listy pozycji uwzględnionych w ankiecie.

Wyraźnie widać, dlaczego ludzie poddają się „cyfrowemu detoksowi” i wracają do druku. Korzystanie z treści cyfrowych często utrudniają powiadomienia, otwierające się karty, nachalne reklamy i hiperłącza przenoszące użytkowników ze stron, z których treścią chcieli się zapoznać. Druk ułatwia koncentrację i przyswajanie informacji. Właściciele marek nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie tak ważnych czynników przy planowaniu kampanii.



2 – Wykres marketingowy: które kanały reklamowe wzbudzają największe i najmniejsze zaufanie klientów w kontekście decyzji zakupowych, MarketingSherpa, 17 stycznia 2017 r.



Zdecydowane oddzielenie druku i rozwiązań cyfrowych byłoby błędem, ponieważ połączenie zalet obu tych światów może zapewnić znaczące korzyści.

Jednak zdecydowane rozdzielenie druku i rozwiązań cyfrowych też byłoby błędem, ponieważ połączenie zalet obu tych światów może zapewnić spore korzyści. Specjaliści ds. marketingu wiedzą, że przechwytywanie danych osobowych klientów – z zachowaniem standardów i przepisów obowiązujących w branży – jest czynnikiem niezbędnym do szybkiego przesyłania im adekwatnych treści.

Poprzez wykorzystanie opcji personalizacji dostępnych w przypadku rozwiązań cyfrowych oraz zaufania i emocjonalnego zaangażowania, które towarzyszą materiałom drukowanym, specjaliści ds. marketingu mogą tworzyć innowacyjne kampanie promocyjne przeznaczone dla określonych grup demograficznych.

Trudno nie zauważyć, jak duże możliwości stoją przed specjalistami ds. marketingu. Druk był stałym elementem kampanii promocyjnych od początku istnienia marketingu. W międzyczasie pojawiły się rozwiązania cyfrowe, które odmieniły istniejący stan rzeczy i szybko stały się potężnym kanałem komunikacji.

Innowacyjne koncepcje, takie jak druk programowy, pozwalają specjalistom ds. marketingu łączyć zalety druku i świata cyfrowego, co skutkuje niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Dzięki wykorzystaniu danych do tworzenia zoptymalizowanych rozwiązań w zakresie korespondencji bezpośredniej, broszur, katalogów i czasopism dla klientów przedstawiciele marek mogą dostarczać materiały marketingowe powodujące większe zaangażowanie klientów i, co bardzo ważne, cechujące się wyższym wskaźnikiem skuteczności.

Autor: Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Powiązane rozwiązania

Odkryj nowe możliwości



Dowiedz się więcej o możliwości łączenia zalet druku i rozwiązań cyfrowych w ramach kampanii marketingowych

Skontaktuj się z nami