Jak program cyfrowej transformacji może przełożyć się na odbiór Twojej firmy?

Buduj przewagę na rynku dzięki strategii zmian zorientowanej na klienta

POBIERZ PRZEWODNIK

Wejdź na drogę cyfrowej transformacji - przewodnik dla lidera

Pierwszą cyfrową kampanię marketingową zrealizowano 20 lat temu. Już czas objąć cyfrową zmianą całą organizację.

Pobierz przewodnik

Winding mountain road lit up brightly

Cyfrowa transformacja marketingu i jej wpływ na satysfakcję klienta

W ciągu ostatnich trzydziestu lat marketing przeszedł przez proces długich zmian. W tym czasie tradycyjne działania marketingowe zaczęły ustępować komunikacji cyfrowej, a obecnie wszystko zmierza w kierunku automatyzacji. W świecie, w którym najważniejsze jest zadowolenie klientów, firmy wykorzystują nowe technologie, by wesprzeć dział marketingu w spełnianiu, a nawet przekraczaniu oczekiwań odbiorców swoich produktów i usług.

Transformacja marketingu

Przez dziesiątki lat marketing zajmował się wypracowaniem i wdrożeniem strategii dotarcia do klientów poprzez reklamę bezpośrednią - na przykład katalogi. W latach 90. XX wieku zaczęto podejmować inicjatywy, które przybliżały marketing w kierunku cyfrowej zmiany. Pierwszą internetową kampanię marketingową przeprowadzono w 1997 r.

Nowe technologie pozwoliły firmom docierać do klientów i obsługiwać ich z wykorzystaniem bardziej angażujących form, co ma duże znaczenie w szybko zmieniającym się świecie. Dziś wszechobecny dostęp do Internetu zmienił równowagę sił pomiędzy marką a konsumentami, zapewniając tym drugim bardzo silną pozycję.

Satysfakcja klienta

Żyjemy w czasach niemal nieograniczonego dostępu do internetu, co wpływa na zachowania zakupowe klientów. Tylko jedno kliknięcie dzieli ich dziś od stron z recenzjami czy porównaniem cen produktów - klienci są dziś lepiej poinformowani i stają się mniej lojalni wobec marek. Chcąc odwrócić tę niekorzystną tendencję, firmy zmieniają sposób działania i w większym stopniu koncentrują się na kliencie. Chcą utrzymać klientów poprzez oferowanie im usług zgodne z ich oczekiwaniami i na ich warunkach.

Po rewolucji związanej z komputerami osobistymi i smartfonami znaczenie komunikacji analogowej zaczęło spadać. Marketing musiał się dostosować, by nadążyć za nowymi preferencjami konsumentów. Wprawdzie marketing bezpośredni za pomocą poczty tradycyjnej nigdy nie zaniknął, ale marketing cyfrowy przyniósł ze sobą nowe, ogromne możliwości. Działania w internecie zastąpiły tradycyjną, jednokierunkową formę komunikacji, otwierając przestrzeń na interakcję. Cyfrowe punkty kontaktu umożliwiły osobom zajmującym się marketingiem zastosowanie podejścia opartego na danych w celu lepszego zrozumienia klientów i zaoferowania im bardziej zindywidualizowanej obsługi. To nie tylko zwiększyło zadowolenie klientów, ale również poprawiło trafność i skuteczność akcji marketingowych, co z kolei przełożyło się na większy zwrot z inwestycji i ograniczyło zbędne działania.

Two women in a shop smiling whilst looking at something

Automatyzacja działań marketingowych

Cyfrowa transformacja jest procesem ciągłym i nie da się wyznaczyć jej końca. Jakie kluczowe działania należy podjąć na drodze do transformacji w działach marketingu? Dla firm, które zaczęły już digitalizować procesy biznesowe, automatyzacja jest ważnym elementem tej ciągłej ewolucji. Właściwie zastosowana strategia automatyzacji marketingu może pomóc specjalistom z tej dziedziny w rozpowszechnianiu spersonalizowanych treści wśród odpowiednich osób i jednocześnie ograniczyć ilość uciążliwych i czasochłonnych prac związanych z przygotowaniem kampanii. 

Zadania wykonywane ręczne, takie jak monitorowanie potencjalnych klientów i planowanie działań w mediach społecznościowych, można zautomatyzować. Obecnie inteligentne oprogramowanie może nawet wspomagać generowanie leadów poprzez formułowanie zaleceń dotyczących udoskonalania kampanii pod kątem takich aspektów jak na przykład dobór słów kluczowych. Automatyzację można również wykorzystywać do rozwijania „marketingu przychodzącego” poprzez wyświetlanie komunikatów dopasowanych do konkretnego klienta - a wszystko to w oparciu o dane na temat aktywności danego użytkownika w różnych kanałach.

Jednakże, automatyzacja niesie ze sobą również pewne wyzwania. Trzeba pamiętać, że automatyzacja nie zastąpi specjalistów z zakresu marketingu. Nie może bowiem przejąć kontroli nad procesem kreatywnym ani zastąpić autentycznej ludzkiej komunikacji. Interakcja międzyludzka jest wciąż ważnym elementem kształtowania doświadczeń klienta. Nie zastąpi jej żaden program, dlatego automatyzację należy wykorzystywać w taki sposób, aby udoskonalała obecne metody pracy, a nie je zastępowała.

Transformacja cyfrowa nie jest celem samym w sobie – jest drogą. W przypadku osób zajmujących się marketingiem droga ta całkowicie zmieniła komunikację z klientem. Kampanie mają być realizowane w oparciu o interaktywne scenariusze, a komunikacja jest spersonalizowana i bardziej zorientowana na klienta. Skuteczne wdrożenie automatyzacji w obszarze marketingu niesie ze sobą ogromne możliwości. Wspiera działania marki w dostarczaniu adekwatnych treści odpowiednim osobom i za pośrednictwem właściwych kanałów, co przekłada się na wyższy zwrot z inwestycji i ułatwia utrzymanie klientów.

Sięgnij po nasz przewodnik, by dowiedzieć się, jak z powodzeniem przeprowadzić firmę przez proces cyfrowej transformacji.

Podobne rozwiązania

Dodatkowe informacje

Porozmawiaj z nami o tym, jak dzięki technologii pracować na większą satysfakcję klienta.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

  • Canon
  • Biznes
  • ...
  • Transformacja marketingu w służbie klienta