GRAPHIC ARTS

W jaki sposób bookstagramerzy napędzają sprzedaż drukowanych książek?

Dowiedz się, jak druk cyfrowy wspiera rozwój rynku książki.

POBIERZ PRZEWODNIK

Era książki nadal trwa!

W 2022 roku łączna liczba stron książek wydrukowanych cyfrowo przekroczy próg 100 miliardów. Dowiedz sie więcej o trendach kształtujących przyszłość tego sektora.

Pobierz przewodnik

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Kim są bookstagramerzy?

Byli już blogerzy modowi, vlogerzy i foodstagramerzy. Teraz dołączają do nich „booktuberzy” i „bookstagramerzy”. To osoby, którzy działając na popularnych platformach społecznościowych zarażają swoich odbiorców zamiłowaniem do książek drukowanych, rozbudzają pasję do czytania i pomagają napędzać dynamicznie rozwijający się europejski przemysł książkowy.

Tradycyjne książki mają dziś silną konkurencję w postaci e-booków, serwisów społecznościowych i ogólnie cyfrowej rozrywki. Dzięki aktywności bookstagramerów na całym świecie i milionów ich fanów literatura w tradycyjnym wydaniu znów zyskuje na popularności. To właśnie drukowane egzemplarze, a nie ich cyfrowe odpowiedniki są bohaterami licznych wpisów, zdjęć i wideorecenzji.

Rozwój książki wspierany jest również przez wykorzystanie cyfrowych technologii i rosnącą popularność usług druku książek na żądanie, które zapewniają drukarniom i wydawcom większą elastyczność w zakresie produkcji. Przenikanie się świata druku i cyfrowych technologii otwiera nową perspektywę na rynek i potrzeby konsumentów. Świat cyfrowy przestaje być dla książki wrogą przestrzenią. Dzięki drukowi cyfrowemu dostawcy usług druku (PSP) mogą zwiększać wartość świadczonych usług, oferować nowe usługi i przyciągać nowych klientów.

Druk znów na topie

Firma bookseller.com oszacowała, że łączna wartość europejskiego rynku wydawniczego wynosi 36–38 mld euro. To imponująca kwota. Wahania kursu funta brytyjskiego mogły w ostatnim czasie wpłynąć na całkowite przychody wydawnictw ze sprzedaży, ale w zeszłym roku w samym Zjednoczonym Królestwie sprzedano książki drukowane o wartości 1,7 miliarda funtów (łączna wartość sprzedaży wszystkich rodzajów książek wyniosła 2 miliardy funtów).

Wraz z gwałtownym wzrostem sprzedaży książek drukowanych następuje zmniejszenie popularności e-booków, które nie są już tak popularne, jak zaraz po ich wprowadzeniu. Według danych agencji badania rynku Mintel 54% spośród książek zakupionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy stanowiły książki drukowane (książki cyfrowe: 24%). Mintel przewiduje, że sprzedaż materiałów drukowanych będzie nadal rosła i osiągnie 25% do 2022 r. Oznacza to wzrost wartości sprzedaży o 2,1 miliarda funtów. Dla kontrastu sprzedaż książek w wersji elektronicznej będzie rosła z roku na rok w minimalnym tempie, w miarę jak moda na nie zacznie zanikać.

Dlaczego obserwujemy tak dynamiczny wzrost popularności książek drukowanych? Jen Campbell (@jenvcampbell) – prezenterka książek w serwisach YouTube i Instagram, wielokrotnie nagradzana poetka i dobrze sprzedająca się autorka – wyjaśnia, dlaczego pasjonuje się drukowanymi książkami:
– Książki elektroniczne są świetne w podróży, pozwalają zaoszczędzić miejsce i oferują fantastyczne funkcje powiększania tekstu dla tych, którzy tego potrzebują. Jednak w świecie, w którym tak dużo robimy online, książki oferują od tego odskocznię, a chęć z jaką sięgamy po drukowane egzemplarze jest tego namacalnym dowodem.

Wiele osób przepowiada »śmierć« tradycyjnych książek, ale wątpię, by zdarzyło się to w niedalekiej przyszłości.

Jen Campbell, poetka, autorka i booktuberka
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Wsparcie z mediów społecznościowych

Booktuberzy i bookstagramerzy korzystają z mediów społecznościowych, aby dzielić się informacjami o książkach, które im się podobają. Tego typu treści są bardzo popularne wśród dzisiejszych odbiorców materiałów cyfrowych. Większość popularnych vlogerów zdołała osiągnąć status gwiazd, a tym samym zyskała ogromny wpływ na branże, które wspiera. – Widzowie oglądają na YouTube kanały dotyczące książek, ponieważ poszukują rekomendacji i zdają się na opinie osób, które mają podobny gust. Jeśli ktoś chce kupić rekomendowane przeze mnie książki, zamieszczam linki do nich w opisie moich filmów. Po kliknięciu w te linki, widzowie kupują około 600–800 książek miesięcznie. Liczba książek zakupionych w wyniku moich rekomendacji jest jednak dużo większa, ponieważ wiele osób kupuje książki w księgarni lub szuka ich samodzielnie – mówi Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Skuteczna promocja książek w serwisach YouTube czy Instagram opiera sie dziś na połączeniu wyrazistych opinii z atrakcyjnym wizualnie przekazem. W cyfrowym świecie, w którym walory estetyczne przemawiają do odbiorców ze zdwojona siłą, atrakcyjna forma już połowa sukcesu. Wciągająca treść i starannie zaprojektowana szata graficzna spotykają się w druku, by stać się obietnicą daną czytelnikowi. To doświadczenie zachęca do dzielenia się wrażeniami na platformach cyfrowych.

Dowodem na to jest zdobywający coraz większą popularność hashtag „#shelfie”. Jego istota polega na udostępnianiu zdjęć półek zapełnionych książkami i jest stale przwijającym się motywem na profilach społecznościowych bookstagramerów. Tego typu działania podnoszą rzeczową i emocjonalną wartość drukowanych książek. W odróżnieniu od cyfrowych publikacji, tradycyjne książki silniej oddziałują na kilka zmysłów jednocześnie.

Jak zdaniem booktuberów i bookstagramerów wygląda przyszłość drukowanej książki?

– Ludzie uwielbiają przepowiadać »śmierć« książek – mówi Jen – ale wątpię, by nastąpiło to w najbliższej przyszłości.

Dowiedz się, jak będzie wyglądać książka przyszłości (smart book) oraz w jaki sposób publikacje specjalistyczne mogą przyczynić się do rozwoju cyfrowego druku książek.

Podobne rozwiązania

Dodatkowe informacje


Dowiedz się, co zrobić, aby cyfrowy druk książek stał się źródłem nowych przychodów dla Twojej drukarni


POROZMAWIAJ Z NASZYM ZESPOŁEM
  • Canon
  • Biznes
  • ...
  • W jaki sposób bookstagramerzy wspierają rynek książki?