BUSINESS BYTES

Druk 3D a nowe możliwości biznesowe

  • Opublikowano rok temu
  • 3 min lektury

Druk 3D może całkowicie zmienić branże detaliczną i produkcji, co jednocześnie wzbudza niepokój i ekscytację. Technologia sięga lat 80. XX w., ale skomercjalizowanie jej i przekształcenie z technologii przemysłowej w konsumencką wymagało rewolucji cyfrowej i pojawienia się Internetu Rzeczy („Internet of Things”), do czego doszło stosunkowo niedawno.  Innowacje obejmują różne dziedziny życia. Niektóre firmy pracują nad drukowaniem części ludzkiego ciała, co pozwoliłoby na zastąpienie kosztownych protez, a NASA bada możliwość produkcji żywności drukowanej w 3D.

Wielkie zmiany czekają również branżę detaliczną. Początkowo tym zagadnieniem zajmowali się specjalistyczni dostawcy online, ale teraz pierwsze kroki w tej dziedzinie stawiają również duże, dobrze znane marki, takie jak Amazon. W  ubiegłym roku firma otworzyła sklep druku 3D z biżuterią, zabawkami i innymi upominkami dla klientów ze Stanów Zjednoczonych.

W ostatnich latach sprzedawcy detaliczni i ich dostawcy odczuwają coraz większą presję na dostarczanie spersonalizowanych i indywidualnych produktów w krótkim czasie.  Jednak dostosowywanie i szybkość nie zawsze są uzasadnione  w przypadku tradycyjnych procesów produkcji, zoptymalizowanych pod kątem dużych partii identycznych towarów. Dzięki drukowi 3D — i drukowi cyfrowemu w ogóle — połączenie spersonalizowanej i zautomatyzowanej produkcji jest coraz bardziej prawdopodobne. Sprzedawca szybko i bez problemów dostarczy projekt, a klient dostosuje produkt w domu lub w sklepie.

Będzie to początek nowej ery masowej produkcji spersonalizowanych towarów. Oczywiście, obecnie branża nadal jest w powijakach, a technologia rzadko kiedy wspiera wytwarzanie dużych partii. Niemniej, wraz z rozwojem technologii partie zwiększą się, co zapewni znaczne oszczędności.

W związku z tym, czy przyszłość handlu i sektora detalicznego wiąże się ze zdemokratyzowanymi procesami projektowania i sklepami, w których będzie można kupić cyfrowe projekty? Czy produkcja przeniesie się z fabryki do sklepów, a ostatecznie — domów klientów? Czy miliony ludzi będą mogły pobrać podstawowy projekt, aby następnie dostosować go do własnych upodobań?

Jest to wysoce prawdopodobny scenariusz. O ile te zmiany jeszcze nie dotyczą nas bezpośrednio, o tyle zmierzamy już w kierunku innego rodzaju handlu — takiego, który rozpocznie nową erę ekscytujących startupów oraz przedsiębiorstw szybko wprowadzających innowacje do projektów.

Co to oznacza dla sieciówek i sklepów online, takich jak Amazon? Nie da się ukryć, że w przewidywalnej przyszłości nadal będziemy potrzebowali lokalnego sklepu IKEA i dealera samochodowego, którzy będą dostarczać nam duże produkty, jakie trudno by było wydrukować w domu. Przed detalistami sprzedającymi mniejsze artykuły gospodarstwa domowego, akcesoria z dziedziny mody lub inne typowe rzeczy druk 3D otwiera jednak ogromne możliwości i zapewnia nowoczesny sposób prowadzenia biznesu. Być może nie stanie się to w ciągu następnych dziesięciu czy dwudziestu lat, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że kolejne stulecie przyniesie całkowitą zmianę rynku detalicznego.