BUSINESS BYTES

Druk 3D, a doświadczenia klientów detalicznych

  • Opublikowano 2 lat(a) temu
  • 3 min lektury

Druk 3D może wpływać na sprzedaż detaliczną na wiele różnych sposobów. W porównaniu do metod tradycyjnych zapewnia sprawniejszy proces produkcji, ale daje także ogromne możliwości personalizacji, oferując jednocześnie coraz bardziej konkurencyjne ceny.  Początki technologii druku 3D sięgają lat 80. poprzedniego wieku. Po raz pierwszy wspomniano o niej w raporcie Gartner’s Hype Cycle z 2007 roku, który dotyczył nowych technologii.

To, co analityk przygotowujący Hype Cycle nazwał zaczątkiem innowacji (ang. „innovation trigger”), szybko przekształciło się w rozwijający się rynek, a agencja Gartner sugerowała, że liczba sprzedawanych drukarek 3D zwiększy się o 98 procent w 2015r., a do 2016 r. wzrośnie dwukrotnie.

Trudno jednoznacznie powiedzieć, jak druk 3D w swoich różnorodnych postaciach wpłynie na klientów i sprzedaż detaliczną. Jednak pojawiające się trendy wskazują, że zmiany już się dokonują.  Klienci mają coraz większe możliwości, a technologia rozwija się, aby lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby.

Po pierwsze, skraca się czas wprowadzania produktów na rynek. Dzięki zastosowaniu druku 3D można przyspieszyć etapy projektowania i tworzenia prototypu. Dalszy rozwój w tym zakresie pomoże  skrócić czas konfiguracji linii produkcyjnej w fabryce oraz pozwoli wyeliminować problemy z oprzyrządowaniem niezbędnym do wytwarzania nowych produktów, a także inne bariery.

Po drugie, otwarte projektowanie jest już powszechnie znanym zjawiskiem. Społeczności użytkowników w coraz większym zakresie będą uczestniczyć w tworzeniu produktów. Będą z tego korzystać wszyscy użytkownicy końcowi, którzy posiadają odpowiednie umiejętności i narzędzia. W związku z tym, personalizacja stanie się coraz powszechniejsza, a ostatecznie konsumenci będą ją traktować jako część procesu produkcji.

Personalizacja jest korzystna nie tylko dla klientów. Dzięki drukowi 3D cykl zakupów, już zoptymalizowany pod kątem jak najszybszego dostarczania wytworów masowej produkcji, może skrócić się jeszcze bardziej. Przykładowo, zamawianie produktów niedostępnych w magazynie, które wcześniej wiązało się z opóźnieniami sięgającymi nawet miesiąca, może odejść do lamusa. Dzieje się tak, ponieważ potencjalnie każdy element może zostać wydrukowany na miejscu i na żądanie. Podobnie w domu. Druk 3D pozwoli konsumentom na kupowanie projektów online i drukowanie produktów we własnym zakresie, z pominięciem całego procesu zamawiania.

Obecnie niektórzy renomowani sprzedawcy detaliczni zaczynają eksperymenty z drukiem 3D. Na przykład Amazon otworzył sklep druku 3D w którym klienci ze Stanów Zjednoczonych mogą od ubiegłego roku kupić biżuterię, zabawki i inne upominki. To jednak dopiero początek. Druk 3D rozwija się, więc klientom będzie coraz łatwiej — i taniej — kupować pojedyncze produkty na żądanie z coraz szerszej oferty. Z kolei firmy będą mogły działać jeszcze szybciej oraz zapewniać jeszcze wyższy poziom personalizacji i dokładności.