no consumer
Wildlife eagle sea

Obiektywy do fotografii przyrodniczej

Bliżej natury niż kiedykolwiek wcześniej

Celem fotografii przyrodniczej jest uchwycenie obiektu w jego naturalnym środowisku. Trzeba znać nawyki obiektu i wiele innych czynników, np. miejsce pobytu obiektu w ciągu dnia, położenie słońca względem obiektu i odległość, na jaką można się do niego zbliżyć, nie płosząc go. Niektóre z tych czynników wpłyną na wybór obiektywu do zdjęć.


Znajomość obiektu

Ważne jest, aby zaplanować ujęcie. Jeśli masz szczęście być w rezerwacie przyrody, w którym przebywają zwierzęta, prawdopodobnie wiesz, gdzie mogą przebywać w ciągu dnia, dzięki czemu możesz przemyśleć swoje położenie pod kątem oświetlenia i odległości. Warto też pomyśleć o tym, jakie dynamiczne wydarzenie chcemy uchwycić, i rozważyć aspekty behawioralne, np. pory największej i najmniejszej aktywności zwierzęcia. Jednak nie zawsze da się przewidzieć przebieg zdarzeń i zaplanować ujęcie, np. na safari. Wtedy wszystko sprowadza się do odległości od obiektu i gatunków obserwowanych zwierząt. Wszystkie te aspekty wpłyną na wybór obiektywu.

Ponies sunrise relaxed
Użyto EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/5.6
  • 1/4000
  • 800

Zachowanie odległości

Nie zawsze można znaleźć się blisko obiektu, ponieważ mogłoby to stanowić zagrożenie lub spłoszyć obiekt. Właśnie dlatego zwykle w fotografii przyrodniczej są używane teleobiektywy z ogniskową 300 mm lub większą. Zapewnia ona dobre powiększenie, więc można zachować odległość od obiektu, a jednocześnie wypełnić nim kadr. W grę wchodzą jednak takie czynniki jak rozmiary fotografowanych zwierząt. Jeśli na przykład chcesz sfotografować małego ptaka, będziesz potrzebować znacznie skuteczniejszego powiększenia, bliżej 600 mm, aby uchwycić szczegóły.

Monkey climbing candid
Użyto EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4
  • 1/80
  • 3200

Rejestrowanie dynamicznych wydarzeń

W przypadku fotografowania szybkich zwierząt, takich jak gepardy i ptaki, należy stosować jak najkrótszy czas naświetlania. Wybór obiektywu o jasnej przysłonie pozwoli wykorzystać większą część dostępnego światła, a to ułatwi „zamrażanie” ruchu obiektów i rejestrowanie wyraźnych obrazów. Teleobiektyw z jasną przysłoną, taki jak EF 300mm f/2.8L IS II USM, w pełni wykorzystuje dostępne światło, a jednocześnie pozwala zamrażać ruch.

Whale tail ocean action
Użyto EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/8
  • 1/1600
  • 400

Pora dnia

Podczas fotografowania przyrody ważne jest pełne wykorzystanie dostępnego źródła światła (słońca). Zwykle są trzy pory dnia, które zapewniają najlepsze oświetlenie do fotografowania przyrody – poranek, południe i zmierzch. Godzina po wschodzie słońca i godzina przed zmierzchem są nazywane złotymi godzinami. O tych porach światło słoneczne jest o wiele bardziej miękkie, ponieważ musi przebyć większą część atmosfery ziemskiej w związku z położeniem Słońca względem Ziemi. Tworzy dłuższe cienie i bardziej spektakularny efekt. Podczas fotografowania w południe światło słoneczne jest znacznie ostrzejsze i bardziej kontrastowe, co pomaga wyeliminować długie cienie na ujęciu.

Eagle flying sea action

Warunki fotografowania

Jeśli fotografujesz dzikie zwierzęta w ich naturalnym środowisku, na przykład na pustyni lub na safari, możesz znaleźć się w skrajnych warunkach środowiskowych, w których ważna będzie niezawodność używanego sprzętu. Wówczas najlepsze będzie połączenie obiektywu serii L firmy Canon i korpusu aparatu zabezpieczonego przed warunkami atmosferycznymi. Zabezpieczenie przed pogodą i pyłem umożliwia wykonywanie zdjęć w najtrudniejszych warunkach. Dodatkową zaletą obiektywów serii L są najbardziej zaawansowane konstrukcje i technologie optyczne firmy Canon, które zapewniają znakomite parametry pracy.

Two seals iceberg
Użyto EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/7.1
  • 1/1000
  • 800

Wpływ aparatu na wybór obiektywu

Obiektywy EF-S firmy Canon są przeznaczone wyłącznie do aparatów z matrycą APS-C, takich jak EOS 760D. Są one niezgodne z modelami pełnoklatkowymi, takimi jak seria aparatów EOS 5D.

Obiektywów EF można używać z dowolną lustrzanką cyfrową EOS, ale w przypadku aparatu EOS z matrycą APS-C kąt widzenia obiektywu EF będzie taki jak po założeniu na aparat pełnoklatkowy obiektywu z ogniskową o 1,6 raza dłuższą. Na przykład obiektyw 300 mm w aparacie EOS 760D zapewnia kąt widzenia charakterystyczny dla obiektywu 480 mm w aparacie pełnoklatkowym, więc obiekt w kadrze jest większy.

Deer full frame sensor wildlife

MATRYCA PEŁNOKLATKOWA

Deer APS-C sensor wildlife

MATRYCA APS-C

Przysłona a czas naświetlania

Przysłona nie tylko wpuszcza więcej światła, ale także pomaga oddzielić obiekt od tła – jaśniejsza przysłona, taka jak f/2,8, zapewnia mniejszą głębię ostrości. Zrozumienie relacji między przysłoną a czasem naświetlania jest niezwykle ważne dla fotografów, zwłaszcza w przypadku zdjęć przyrody. Zwiększenie przysłony o jeden stopień (np. z f/4 na f/2,8) podwaja ilość światła wpuszczanego do matrycy światłoczułej, dzięki czemu czas naświetlania może być dwukrotnie krótszy, a fotografowanie ruchomych obiektów jest łatwiejsze.

Blue parrot claw wildlife
Użyto EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/2.8
  • 1/1250
  • 3200

Wybór właściwego obiektywu

  • Potrzebujesz obiektywu, który pozwoli zbliżyć się do obiektu bez zakłócania jego spokoju? Jeśli tak, przyda się obiektyw o ogniskowej 400 mm lub większej, ponieważ pozwoli wypełnić kadr bez konieczności zbliżania się.
  • Czy obiekt przemieszcza się szybko? Jeśli tak, potrzebujesz jasnej przysłony (np. f/4 lub f/2,8), aby w pełni wykorzystać dostępne światło i skrócić czas naświetlania. Warto postawić na obiektywy stałoogniskowe, ponieważ mają jaśniejsze przysłony. 
  • Czy potrzebujesz ochrony przed trudnymi warunkami fotografowania? Jeśli tak, warto wybrać obiektyw serii L firmy Canon o większej wytrzymałości.

  • Czy chcesz szybko zmieniać kompozycję bez przemieszczania się? Jeśli tak, warto rozważyć obiektyw zmiennoogniskowy od 100 do 400 mm, który umożliwia komponowanie ujęcia bez konieczności wymiany obiektywu lub zbliżania się do obiektu.

Horses beach action wildlife

O krok bliżej przyrody

Przyrodniczy mikroświat

Makroobiektyw to świetny wybór do fotografowania owadów i innej małej fauny. Te obiektywy pozwalają zachować wystarczającą odległość od obiektu (aby go nie niepokoić), a jednocześnie wypełnić nim kadr. Makroobiektyw ze stabilizatorem obrazu, taki jak EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, pozwala fotografować z ręki w warunkach, które zwykle wymagają statywu.

Macro butterfly colourful insect
Użyto EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • f/8
  • 1/400
  • 400

Statyw

Im dłuższa ogniskowa, tym bardziej prawdopodobne, że będzie potrzebny statyw, ponieważ wzrost ogniskowej uwydatnia wszelkie drgania korpusu obiektywu. Zakup obiektywu ze stabilizatorem obrazu znacząco ograniczy potrzebę stosowania statywu dzięki redukcji drgań. Jednak w przypadku długiego oczekiwania warto unieruchomić aparat i obiektyw. W takiej sytuacji statyw jedno- lub trójnożny może być bardzo przydatny.

Squirrel frozen in motion wildlife
Użyto EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4.5
  • 1/250
  • 1000

Stosowanie konwerterów

Jeśli obiektyw obsługuje konwertery, można łatwo rozszerzyć zakres jego zastosowania, ponieważ pozwalają one znaleźć się bliżej obiektu. Jednak stosując konwerter, należy pamiętać, że zmniejszy on ilość światła docierającego do matrycy aparatu. Stosowanie konwertera EF 1.4x III oznacza stratę 1 stopnia światła, a konwertera EF 2x III – stratę 2 stopni światła. To wpłynie na maksymalną przysłonę i minimalny czas naświetlania obiektywu, np. f/4 zmieni się w f/5,6, co może utrudnić fotografowanie szybko poruszających się obiektów.

Two seals sea action wildlife
Użyto EF 70-200mm f/4L IS USM + 1.4x III
  • f/6.3
  • 1/500
  • 400

Profesjonalny obiektyw do fotografii przyrodniczej

EF 300mm f/2.8L IS II USM

Ten zaawansowany obiektyw serii L ze stabilizatorem obrazu (kompensacja 4 stopni) słynie z zadziwiającego poziomu ostrości, koloru i kontrastu. Zachowuje niewiarygodną ostrość nawet w przypadku zwiększenia powiększenia za pomocą telekonwertera.

Wyświetl szczegóły

EF 300mm f2.8L IS USM pack shot